ذخایر اورانیوم ۴.۵ درصد ایران «از مرز ۲۵ کیلوگرم گذشته است»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده تا ۴.۵ درصد ایران به ۲۵.۱ کیلوگرم رسیده است.

آخرین گزارش تا تاریخ ۲۸ مرداد ذخایر ایران را بررسی کرده که براساس آن میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده تا ۳.۶۷ درصد ۲۴۱.۶ کیلوگرم بوده است.

هم‌چنین بر اساس گزارش آژانس، ایران در طول دوره گزارش‌دهی‌اش به آژانس بیش از ۱۳۰ متریک تن آب سنگین نداشته است.

در همین حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز سه‌شنبه، ۱۲ شهریور، گفت که ایران در قبال صادرات حدود ۱۰ تن مواد غنی شده چیزی در حدود ۴۰۰ تن کیک زرد تحویل گرفته است.

وی همچنین اعلام کرد که اگر جمهوری اسلامی ایران «اراده کند می‌تواند ظرف یک تا دو روز»اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کند.

ایران برای رسیدن به سقف تعیین‌شده در برجام، دی‌ماه ۹۴ در نخستین گام ۱۱ هزار و ۳۴۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده را به روسیه فروخت و در ازای آن حدود ۱۴۰ تن اورانیوم خام دریافت کرد.

جمهوری اسلامی از ۱۸ اردیبهشت امسال دو مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های اروپایی برای نجات برجام داده و در هر مرحله برخی از تعهدات اتمی‌اش ذیل برجام را متوقف کرده است. سومین مهلت ۶۰ روزه جمهوری اسلامی به اروپا، ۱۵شهریورماه به پایان می‌‌رسد.

در مرحله اول ایران اعلام کرد که دیگر به محدودیت ذخیره اورانیوم غنی‌سازی که ۳۰۰ کیلوگرم است پایبند نخواهد بود. در گام دوم نیز غنی‌سازی را از سطح ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد افزایش داد.