فروتسا: ایران به پرسش‌های آژانس بی‌درنگ پاسخ دهد

کورنل فروتسا، مدیرکل موقت آژانس انرژی اتمی، امروز در وین

مدیرکل موقت آژانس انرژی اتمی روز دوشنبه از ایران خواست تا به پرسش‌های این آژانس در خصوص برنامه هسته‌ای تهران «بی‌درنگ پاسخ» دهد.

کورنل فروتسا این مطلب را یک روز پس از دیدارش با مقام‌های ارشد ایرانی و در جلسه سه‌ماهه شورای حکام آژانس در وین بیان کرد.

او در گزارش خود به شورای حکام گفت که در دیدارش با مقام‌های ایرانی در تهران «بر ضرورت پاسخ‌دهی بدون معطلی ایران به سؤالات آژانس در ارتباط با تکمیل بودن اظهاریه‌های پادمانی ایران تأکید کرده و گفته‌است که زمان اهمیتی حیاتی دارد.»

نشریه «واشینگتن اگزماینر» ۱۰ روز پیش در گزارشی به نقل از برخی از منابع مطلع نوشته بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش آتی خود نسبت به برخی از فعالیت «غیرقانونی» و «مخفیانه» اتمی ایران ابراز نگرانی خواهد کرد.

این نشریه به نقل از یک مقام ارشد یکی از کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: ارزیابی ما از لحن (این گزارش) این است که ایران چیزی را از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مخفی می‌کند که مربوط به توافقنامه پادمان نظارتی است، که معمولاً به معنای مواد هسته‌ای اعلام نشده‌است.

این در حالی است که روز دوشنبه کاظم غریب‌آبادی، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با رد انجام هرگونه فعالیت پنهان اتمی از سوی ایران، سفر اخیر مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را «بدون دستور کار خاصی» توصیف کرد.