مجلس ایران طرح منع پخش اعترافات از تلویزیون را بررسی می‌کند

محمود صادقی، نماینده تهران پیگیر طرح منع ضبط و پخش اعترافات از صداوسیما است

علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول طرح ممنوعیت ضبط و پخش اعترافات اشخاص در صدا و سیما و سایر رسانه‌های گروهی خبر داده است.

این طرح که توسط چند نماینده تدوین شده، باید توسط هیات رئيسه به کمیسیون مربوطه ارجاع شود.

۷ مهرماه امسال، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، خبر داده بود که طرح دو فوریتی «ممنوعیت ضبط و پخش اعترافات اشخاص از صداوسیما و دیگر رسانه‌ها» را به هیات رئيسه مجلس داده است.

در متن این طرح علاوه بر ممنوعیت «ضبط و پخش اعترافات»، پیشنهاد شده که «پخش کننده علاوه بر الزام به اعاده حیثیت از متهم، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم» شود.

در بخش دیگری از این طرح پیشنهاد شده که اگر ضبط و پخش اعترافات به دستور مقامات یا ماموران حکومت انجام شده باشد، «مامور مذکور علاوه بر مجازات فوق به انفصال از خدمت و محرومیت از یک تا پنج سال از مشاغل حکومتی محکوم» شود.

در چند ماه گذشته پرونده مازیار ابراهیمی انتقادهای زیادی درباره ضبط و پخش اعترافات متهمان برانگیخته است.

مازیار ابراهیمی مرداد ۹۱ در یک برنامه تلویزیون حکومتی ایران «اعتراف کرده بود» با همکاری دستگاه‌های امنیتی اسرائیل، در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران مشارکت داشته است.

او مرداد ۹۳ از زندان آزاد شد. آقای ابراهیمی پس از آزادی به آلمان رفت. او در مستندی که از شبکه بی‌بی‌سی پخش شد، گفت اتهاماتش جعلی بوده و تحت شکنجه وادار به اعتراف اجباری شده است.