چین شمار نیروهای نظامی خود را در هنگ‌کنگ «دو برابر» کرده است

منابع و نمایندگی‌های غربی می‌گویند که در آستانه طرح معترضان هنگ‌کنگی به برگزاری اعتراضات فراگیر به مناسب ۷۰مین سالگرد «روز ملی جمهوری خلق چین»، دولت پکن شمار نیروهای نظامی خود در هنگ‌کنگ را دو برابر کرده‌است.

اول اکتبر، نهم مهر ماه، روز ملی جمهوری خلق چین و مهم‌ترین مراسم حکومتی در جمهوری خلق و مناطقی است که تحت سیاست موسوم به «یک کشور و دو سیستم» اداره می‌شوند، یعنی هنگ‌کنگ و ماکائو.

اعتراضات در هنگ‌کنگ بیش از سه ماه است که ابتدا در مخالفت با قانون استرداد مجرمین به چین آغاز شد و سپس دامنه بیشتری یافت.
ماه گذشته خبرگزاری رسمی چین، شینهوا، گزارش داده بود که ارسال چندین هزار نیروی نظامی به مرزهای هنگ‌کنگ در آستانه روز ملی جمهوری خلق چین، موضوعی عادی هست که هر ساله انجام می‌گیرد.

با اینحال، نمایندگی‌ها و منابع غربی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که معمولاً چین ۳ تا ۵ هزار نیرو ارسال می‌کرد، اما امسال شمار نیروها به ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر رسیده‌است.

پیشتر چین اعلام کرد بود استفاده از نیروی نظامی برای سرکوب معترضان که آنها را «تروریست» می‌نامد، منتفی نیست. رویترز می‌نویسد احتمالاً چین نیروهای نظامی و امنیتی و پلیس ضد شورش را برای مواجهه با اعتراضات احتمالی اول اکتبر گسیل کرده‌است.