لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

از کشف ۹ هزار امامزاده تا انجام ۴۴ درصد از قتل‌ها با قمه و شمشیر


کاریکاتوری از کارتونیست روس، میخائیل زلاتکوفسکی
کاریکاتوری از کارتونیست روس، میخائیل زلاتکوفسکی
اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی شگفتی‌آفرین هستند. رادیو فردا نگاهی دارد به آمار و ارقامی که هفته گذشته در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

ادامه استفاده از ماده سرطان‌زا در الیاف ایران با وجود ممنوعیت ۱۰ ساله

خبرگزاری مهر، روز شنبه نوشته که با گذشت ۱۰ سال از تصویب قانون ممنوعیت استفاده از ماده خطرناک آزبست در ایران و به رغم سپری شدن مهلت ۷ ساله، کارخانجات تولیدکننده محصولات آزبستی همچنان از این ماده سرطانزا استفاده می‌کنند.

آزبست از مواد نسور خطرناک است که استفاده از آن در کشورهای پیشرفته از مدت‌ها پیش ممنوع شده‌ است.

این خبر از قول مسئولان می‌نویسد که تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد میزان آزبست در میدان تجریش و در هوای مناطق مرکزی شهر به خصوص در خیابان و میدان انقلاب، خیابان فتحی شقاقی، کارگر شمالی و خیابان سهروردی بسیار بالا است که این موضوع سلامتی شهروندان را با خطر جدی مواجه می‌کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایسنا، وحید نوروزی، مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست، گفت که «میزان الیاف آزبست در هوای تهران حدود ۵۰ برابر شهرهای اروپایی و آمریکاست و سرطان‌زا بودن آلاینده آزبست محرز شده‌است.»

وی افزود: « ۴۲۰ هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که حداقل ۸۰ هزار واحد آن از نظر زیست محیطی نیاز به کنترل جدی آلایندگی دارند و ده‌ها کارخانه تولیدی در سراسر کشور وجود دارد که از آزبست در تولیدات خود استفاده می‌کنند.»

شماری از کارکنان متروی تهران می‌گویند که به دلیل آلودگی هوای داخل مترو دچار بیماری‌های پوستی، و به خاطر استفاده از مواد صنعتی آزبــِست‌دار در قطارهای مترو دچار مشکلات ریوی شده‌اند.

مرگ ششمین ورزشکار ایران در ۱۰ روز

منابع خبری ایران و از جمله «کلمه»، روز یک‌شنبه نوشتند که مرگ نابهنگام محمودرضا صادق‌نیا، کاراته‌کای اهل استان لرستان، ششمین سانحه منجر به فوت برای ورزشکاران ملی‌پوش ایرانی در ۱۰ روز اخیر است.

وی به علت ایست قلبی در حین برگزاری مسابقه جان خود را از دست داد.

در جمع‌بندی «کلمه»، در روزهای اخیر روح‌الله داداشی، قهرمان مسابقات زورآزمایی در ایران، در پی نزاع نیمه‌شب در کرج، با ضربات چاقو از پا درآمد.

رضا کریم‌پور، تیرانداز ملی‌پوش ایران در اثر سقوط از ارتفاعات منطقه گرمسار درگذشت. زهرا فرجی، قایق‌ران تیم ملی روئینگ زنان ایران هم در حادثه‌ای در سد شهرچای ارومیه جان خود را از دست داد.

افزون بر این، لیلا اسفندیاری بانوی کوهنورد ایرانی هنگام بازگشت از قله گاشربروم ۲ در نپال دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.

صادق شیخ‌زاده قهرمان خوزستانی پرس سینه ایران، پیش از انجام مسابقات قهرمانی کشور دچار خون‌ریزی از بینی شده و فوت کرد.

۴۴ درصد قتل‌ها در ایران با قمه، شمشیر و ساطور انجام می‌شود

مهر، شنبه: محمد مصطفایی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور با اشاره به وقوع ۴۴ درصد از قتل‌های کشور در سال گذشته با استفاده از سلاح سرد گفت: «این میزان از قتل‌ها با استفاده از چاقو، قمه، دشنه، شمشیر و ساطور انجام شده‌است. متاسفانه وقوع قتل با استفاده از سلاح سرد بیش از ۳ درصد افزایش داشته‌است.»

وی افزود که «سلاح سرد که امروزه به عنوان نخستین آلت قتل در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد به راحتی در دسترس شهروندان قرار دارد.»

محمد مصطفایی اظهار داشت: «سال گذشته پلیس تهران برای نخستین بار اقدام به اجرای طرح جمع‌آوری و برخورد با حاملان سلاح سرد کرد. طرحی که تنها در مرحله اول آن هزار نفر دستگیر و هزاران چاقو، قمه، خنجر و تبر از افراد کشف و ضبط شد. با اجرای این طرح بسیاری از افراد در ابتدا با آن مخالفت کردند.»

ایجاد ۴۰ مرکز ترک اعتیاد در گیلان

خبرگزاری فارس، دوشنبه: سعید سادات منصوری، معاون پیشگیری از آسیب‌ها و معلولیت‌های بهزیستی گیلان گفت: ۴۰ مرکز ترک اعتیاد و درمان معتادان با عنوان «کمپ» در حال گرفتن مجوز راه‌اندازی از بهزیستی گیلان هستند.

وی افزود: «سن مصرف مواد مخدر در جامعه بسیار پایین آمده ‌است و حتی شاهد مسمومیت تریاک در وجود بچه‌ها هستیم.»

سادات منصوری مصرف ماده مخدر کراک و شیشه را بیشترین مواد مورد استفاده جوانان در گیلان عنوان کرد و اظهار داشت: «فرد با حتی یک بار مصرف این مواد معتاد می‌شود و راه درمانی نیز برای افراد کراکی و شیشه‌ای وجود ندارد.»

کشف ۹ هزار امامزاده طی ۳۰ سال در ایران

سایت محافظه‌کار «سیاست‌نامه» در گزارشی اعلام کرد در ۳۰ سال گذشته به طور میانگین ۳۰۰ امامزاده در سال به امامزاده‌های کشور افزوده شده و تعداد امامزاده‌های ایران ۷برابر شده‌است.

این سایت روز شنبه با ابراز نگرانی از افزایش «امامزاده‌های دروغین» در ایران نوشته است که «تعداد امامزاده‌ها در اوایل انقلاب ۱۵۰۰ تن بوده که متأسفانه به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن» افزایش یافته‌است.

به نوشته این سایت، «بیش از پنج هزار تن از امامزادگان مدفون در ایران را به نام امام موسی کاظم نسبت می‌دهند.»

به گزارش سایت «سیاست‌نامه»، استان اصفهان به دلیل شرایط آب و هوایی و تعدد مناطق روستایی یکی از پر امامزاده‌ترین استان‌های کشور پس از استان‌های شمالی محسوب می‌شود.

به نوشته این سایت، «تنها در یکی از شهرستان‌های استان اصفهان به نام خوانسار حدود پنج امامزاده وجود دارند که دو تن از آن‌ها دو سال پیش یعنی در سال ۸۸ طی اتفاقی نادر کشف شدند.»

این سایت می‌نویسد که ایجاد این امامزاده‌ها با «قصه‌ها، رؤیاپردازی‌ها و خواب‌های دیده و ندیده برخی اهالی» آغاز می‌شود و «کمتر کسی به نسب‌شناسی مقبره مذکور شک می‌کند.»

خبرگزاری مهر، دوم اردیبهشت‌ماه از شناسایی مقابر ۳۲ امامزاده جدید طی سال گذشته در استان مازندران خبر داد و نوشت که «سال گذشته با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل بودجه‌های ملی، استنی و نذورات، احداث مقابر ۱۳۲امامزاده مازندران آغاز شده که بخشی از مراحل ساخت و تجهیز آنها در سال جاری ادامه دارد.»

اعزام ۸ هزار مبلغ به سراسر ایران

خبرگزاری فارس، جمعه: غلام‌عباس موسوی، مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، از اعزام ۸ هزار مبلغ در ماه رمضان به سراسر کشور خبر داد.

وی در مورد مأموریت‌های این مبلغان به «تبلیغ چهره به چهره، قرائت دعاهای ماه رمضان، برگزاری حلقه‌های معرفت، و اقامه نماز جماعت» اشاره کرد.

آب‌نماهای ۳۵ میلیونی چینی‌ها در تهران

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز یک‌شنبه نوشت: «پای مجسمه‌های چینی به خیابان‌های تهران باز شده‌است. این خبر شاید تآسف‌برانگیزترین خبری باشد که طی ماه‌های اخیر در حوزه هنرهای تجسمی می‌توان شنید ولو آنکه به‌گفتهٔ مدیران شهرداری؛ واردکننده آنها توبیخ شده‌باشد.»

به نوشته ایلنا، این مجسمه‌های چینی در بلوار میرداماد، بلوار آیت الله کاشانی، میدان دکتر قندی «با توجیه آب‌نما بودن» کار گذاشته شده‌است.

این گزارش، از سنخیت نداشتن کارگذاری مجسمه‌هایی مانند مجسمه دلفین در تهران و دعوت نکردن از هنرمندان مجسمه‌ساز ایرانی برای این پروژه‌ها انتقاد کرده و می‌نویسد: «این پروژه‌ها هر کدام بیش از ۳۵ میلیون تومان هزینه دربرداشته‌اند و البته قرار است در نقاط دیگری از شهر ازجمله میدان خراسان نیز نمونه‌هایی از چنین آب‌نماهایی نصب شود. به نظر می‌رسد سرازیر شدن بودجه‌های شهرداری به سوی شرکت‌های چینی همچنان ادامه دارد.»

«قرارداد ۲۰ ساله شهرداری با شرکت خارجی جای سؤال دارد»

ایسنا، سه‌شنبه: پروین احمدی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نسبت به قرارداد منطقه پنج شهرداری تهران با «هایپرمارکت‌های پارس» در خصوص اجاره زمینی با نرخ اجاره ثابت به مدت ۲۰ سال با یک شرکت خارجی اعتراض کرد و خواستار بررسی و چرایی این موضوع شد.

به گفته وی منطقه پنج با هایپرمارکت‌های پارس در سال ۸۵ قراردادی بسته‌است که بر اساس آن ۲۶ قطعه زمین به مساحت دو هزار و۵۰۰ متر مربع برای مدت بیست سال به هایپرمارکت‌های پارس اجاره داده شود.

هایپرمارکت گونه‌ای از فروشگاه‌های عظیم است که سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروش و عمده‌فروش را در یکجا ادغام می‌کند.

شش چاپخانه باسابقه در تهران ورشکسته شدند

مهر، چهارشنبه: شش چاپخانه در تهران به دلیل زیان‌دهی و عدم برگشت سرمایه، سهامشان را واگذار و این حرفه را رها کردند.

چاپخانه‌های «آشنا»، «شاهین»، «مرکز»، «نیک»، «سپیده» و «دقت‌پور» که همگی در تهران فعال بودند، به دلیل زیان‌دهی سهامشان را واگذار و مانند برخی دیگر از واحدهای چاپیِ گرفتار مشکلات مالی، این حرفه را رها کردند.

این گزارش می‌افزاید: «بسیاری از چاپخانه‌های کشور در ماه‌های اخیر به دلیل اجرایی نشدن وعده دولت مبنی بر ارائه بسته‌های حمایتی صنعت چاپ در قالب عرضه تسهیلات بانکی به واحدهای چاپی، دچار مشکلات مالی شده‌اند و برخی از آنها حتی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.»

۹۰ درصد ارگ بهارستان تخریب شده ‌است

خبرگزاری مهر، روز جمعه نوشت: ارگ بهارستان بیرجند میراث به جا مانده از دوره افشاریه در حالی غزل خداحافظی را سر می‌دهد که گزارش‌های رسانه‌ها در دو سال گذشته هم نتوانست آن را نجات دهد.
ارگ بهارستان بیرجند در معرض تخریب

بنا به این گزارش «تجاوز نهادهای مختلف به حریم این بنای تاریخی عامل تخریب بنا بوده‌است» و مسئولان میراث فرهنگی متهم اصلی در پرونده تخریب ارگ بهارستان را بنیاد مستضعفان می‌دانند، اما بنیاد مستضعفان این اتهام را رد می‌کند.

این ارگ تاریخی که پناهگاه لطفعلی خان زند و دیگر همراهان وی نیز بوده‌است در سال‌های ۱۲۰۵ و ۱۲۰۶ هجری قمری ساخته شده و یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین باغ‌های ایرانی بوده‌است.

گزارش مهر می‌نویسد: «متأسفانه سال‌ها قبل از شناسایی و ثبت آن در فهرست آثار ملی بخش گسترده‌ای از آن توسط نهادهای مختلف دولتی و نیمه‌دولتی مجزا شده و آنچه از این باغ باشکوه باقی مانده کوشکی نیمه‌ویران و فضاهای مخروبه است که هنوز توجه مسئولین امر را به خود جلب نکرده تا از ویرانی نجات یابد.»

احتمال بیابان شدن جنگل‌های زاگرس تا ۱۰ سال دیگر

ایسنا، سه‌شنبه: تقی ایروانی، فرمانده یگان حفاظت جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد: «اگر مراقبت از جنگل‌های زاگرس را با همین روش ادامه دهیم با وجود گردوغبارها شاید کمتر از ۱۰ سال دیگر زاگرس به بیابان تبدیل شود.»

ایروانی خاطرنشان کرد: «از سال ۸۵ تاکنون ۴۶ درصد از کل پرونده‌های تخریب، تصرف و... در منطقهٔ زاگرس (۱۱ استان) بوده‌است که کاهش این آمار نیازمند مدیریت قوی و منسجم است.»

وی افزود: «از سال ۸۵ تا سال ۸۹، ۶۰ درصد آتش‌سوزی‌ها مربوط به منطقه زاگرس بوده که ۷۶ درصد سطح سوخته‌شده در این مناطق داشته‌ایم.»

۲۵۰ سایت دانلود فیلم‌های غیرمجاز فیلتر شد

خبرگزاری فارس، دوشنبه: با همکاری ستاد مبارزه با محصولات غیرمجاز سمعی و بصری و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، بیش از ۲۵۰ سایت اینترنتی متخلف فیلتر شدند.

به نوشته فارس، این سایت‌ها «امکان دانلود فیلم و موسیقی اعم از ایرانی و خارجی به صورت کپی، مبتذل و مستهجن را فراهم می‌کردند» و قرار است تا با صاحبان این سایت‌ها برخورد شود.
XS
SM
MD
LG