لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

موسوی: جریان حاکم ۲۰ سال برای يکدست کردن کشور طراحی و تلاش کرده بود


میرحسین موسوی، نخست وزیر سابق ایران
میرحسین موسوی، نخست وزیر سابق ایران
مير حسين موسوی، نخست وزير سابق ايران، در مصاحبه ای گفته است که جريان حاکم در جمهوری اسلامی ايران بيست سال برای يکدست کردن کشور طراحی و تلاش کرده بود. در همین حال مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت نيز هواداران دولت را به شبيه‌سازی واقعه عاشورا برای سرکوب مخالفان متهم کرده است.

آقای موسوی در گفت و گو با نشريه اينترنتی «قلم سبز» گفته است: «بعد از انتخابات، دو ماه طول کشيد که بنده اعتقاد پيدا کنم مناظره کذايی نه برای از ميدان بدر بردن بنده يا آقای کروبی بلکه برای تصفيه حساب کامل با همه نيروهای رقيب و يکدست کردن کشور بوده است.»

اين رهبر مخالفان دولت با اشاره به نوار سخنرانی سردار مشفق، يک مقام اطلاعاتی که سال گذشته اظهارات وی در باره انتخابات منتشر شد، گفت: «حضرات در نوار مشهور و اخيرا از قول يک روحانی بحث يک توطئه بيست ساله کرده اند، بنده می خواهم با توجه به دروغ نهفته در اين ادعا بگويم که جريان حاکم در آستانه انتخابات بيست سال برای يکدست کردن کشور طراحی و تلاش کرده بود.»

دوره ای که نخست وزير سابق ايران به آن اشاره کرده است سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۸ را در بر می گيرد که همزمان با بخشی از دوره رهبری آيت الله علی خامنه ای است.

رهبر جمهوری اسلامی ايران در نمازجمعه ۲۹ خرداد سال گذشته به صراحت اعلام کرد که نظر محمود احمدی نژاد به وی نزديک تر است و مخالفان را به دليل اعتراض های پس از معرفی آقای احمدی نژاد به عنوان رييس جمهور به سرکوب بيشتر تهديد کرد.

میرحسین موسوی می گويد که وی «فقط يکی از هدف ها و سنگ های سر راه بوده است» و می افزايد: «ظاهرا قرار بوده اين انتخابات آخرين پرده اين تلاش باشد.»

وی در توضيح بيشتر گفته است که «مناظره در سايه اين نگاه، معنی ديگر پيدا می کند و همچنين تصفيه هايی که از مجلس چهارم شروع شد و بعد در انتخابات بعدی گسترش يافت بهتر فهميده می شود.»

نخست وزير سابق ايران، مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی ايران را متهم کرده که در دو دهه گذشته، «به دنبال حذف کردن همه فضای ملی از منتقدين و معترضين بودند؛ فضايی شبيه کره شمالی با کمی بزک مردمسالاری.»

آقای موسوی می گويد که با اين نظر آيت الله جنتی، دبير شورای نگهبان، در نماز جمعه تهران موافق است که جنبش سبز را آتش زير خاکستر معرفی کرده بود.

آيت الله جنتی روز ۲۱ آبان ماه گفته بود که «فتنه گران و دشمنان بيکار ننشسته اند و اينها آتش زير خاکستر هستند.»

آقای موسوی ادامه داده است: «ادامه سرکوب ها و نديدن واقعيت ها در کنار حاکميت دروغ و قانون گريزی و فساد و عدم کارآمدی در سياست های داخلی و خارجی دامنه اين آتش زير خاکستر را هر روز بيشتر می کند.»

سخنان اخير آقای موسوی سه هفته پس از تهديد غلامحسين محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، صورت می گيرد که گفته بود در صورت ادامه صدور بيانيه با وی برخورد قانونی خواهد شد.

آقای محسنی اژه ای با اشاره به بيانيه اين رهبر مخالفان به مناسب روز دانشجو اظهار داشت: «اين بيانيه به نوعی پافشاری بر مواضع قبلی بوده است. با تکرار افعال مجرمانه بر پرونده وی افزوده می شود و اگر به اين اقدامات ادامه دهد با او برخورد می شود.»

در جريان اعتراض های پس از انتخابات سال گذشته هزاران نفر از مخالفان بازداشت شده و دهها نفر نيز به ضرب گلوله نيروهای امنيتی کشته شدند.

مقام های دولتی معترضان را وابسته به بيگانگان معرفی کرده و در ماه های اخير محدوديت های شديدی برای رهبران آنها وضع کرده اند.

در تازه ترين مورد، سايت «جنبش راه سبز» که به اصلاح طلبان نزديک است خبر داده که ماموران امنيتی از ملاقات مير حسين موسوی با علی تاجرنيا جلوگيری کردند و زهرا رهنورد به تنهايی با وی ديدار کرد.

شبیه سازی عاشورا با وقایع ایران

در همين حال، مهدی کروبی، از ديگر رهبر مخالفان دولت، خطيبان نماز جمعه را به شبيه سازی حوادث کربلا با وقايع امروز ايران متهم کرده و گفته است: «امروز هر فرد يا گروهی بر اساس ديدگاه خود، مسائل و مشکلاتی که در اداره کشور با آن مواجه می شوند را با شبيه سازی به واقعه عاشورا به ابزاری برای سرکوب مخالفين سياسی خود تبديل می کنند.»

آقای کروبی در سخنان خود به اظهارات آيت الله احمد خاتمی، امام جمعه تهران، اشاره کرده که اخيرا در يک سخنرانی در دانشگاه قزوين خطاب به مداحان و مبلغان ماه محرم گفته بود: «جبهه يزيد و جبهه امام حسين را در زمان حاضر برای مردم بيان کنيد و فتنه يزيدی را با فتنه اخير گره بزنيد.»

رييس اسبق مجلس شورای اسلامی ايران که از سوی هواداران دولت يکی از «سران فتنه» معرفی می شود در واکنش گفته است: «در اين شبيه سازی ها و مقايسه کردن های هدفمند، معترضين به نتايج انتخابات را يزيد و يزيديان خطاب می کنند! لابد آقای احمدی نژاد را امام حسين ، آقای حسين شريعتمداری را حضرت ابوالفضل و خانم رجبی را حضرت زينب می بينند و خود را با آنها قياس می کنند.»

وی در مصاحبه با پيش‌شماره هشتم روزنامه تک صفحه ای اعتماد ملی، تاکيد کرده تفاوت اين دوره با آن زمان اين است که «در آن زمان حکومت در اختيار يزيد و عبيدالله بود و حسين و يارانش در اقليت و غربت.»

آقای کروبی افزود: «اما اکنون آنهايی حاکميت را در اختيار دارند که جنايت های بی نظيری در کهريزک، اوين و کف خيابان ها و حمله به مجتمع های مسکونی به نام ياران و جانشينان واقعی امام حسين در حق مردم مظلوم و بی دفاع ايران انجام دادند.»
XS
SM
MD
LG