لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

متهم ایرانی توطئه کشتن سفیر عربستان در آمریکا کیست؟


منصور ارباب سیار به توطئه برای کشتن سفیر عربستان متهم شده است.
منصور ارباب سیار به توطئه برای کشتن سفیر عربستان متهم شده است.
خبرگزاری فرانسه گزارشی درباره پیشینه منصور ارباب سیار که به توطئه برای کشتن سفیر عربستان سعودی متهم شده است، منتشر کرده است.

این خبرگزاری گزارش داده که اهالی شهر «کورپس کریستی» در ایالت تگزاس بعد از شنيدن خبر دستگيری منصور ارباب سيار به اتهام توطئه برای ترور سفير عربستان در بهت و حيرت فرو رفتند.

ارباب سيار ۵۶ ساله که تابعيت دوگانه ايرانی و آمريکايی دارد سال ها در ايالت تگزاس زندگی می کرد.

ارباب سيار روز ۲۹ سپتامبر در فرودگاه جان اف کندی نيويورک دستگير شد و به گفته مقام های آمريکايی، روز سه شنبه در نخستين جلسه دادگاه به جرم خود اعتراف کرد.

او همچنين درباره نقش عناصری در دولت جمهوری اسلامی در طرح ترور سفیر عربستان شهادت داده است.

شامگاه سه شنبه دادستان کل آمريکا در يک کنفرانس خبری اعلام کرد که طرح ترور سفير عربستان سعودی در واشنگتن کشف و خنثی شده است.

منصور ارباب سيار که به عنوان يکی از عوامل اجرای اين طرح معرفی شده هم اکنون در بازداشت بسر می برد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود با استناد به سندهای مالکيت در اداره اسناد بخش نویسس در ايالت تگزاس نوشته است که ارباب سيار در شهر کورپس کریستی صاحب چندين خانه و دکان بود ولی بيشتر خانه های او يا به فروش رفته اند و يا تابلوهای فروش بر روی آنها نصب شده است.

او همچنين به کار خريد و فروش خودروهای دست دوم مشغول بود.

همسايگان ارباب سيار به خبرگزاری فرانسه گفته اند که دستکم در چهار ماه اخير او را در آن محله نديده اند.

مدارک دادگاه محلی هم حاکی از آن است که وی در سال ۲۰۰۱ به اتهام دزدی دستگير شده ولی يک سال بعد با رفع اتهام از او پرونده بسته شده است.

در سال ۲۰۰۴ ارباب سيار به جرم رانندگی بدون گواهينامه محکوم شد و درسال ۲۰۱۰ هم به داشتن مواد روانگردان متهم شد. بعد از مدتی از وی رفع اتهام شد.

فرد هيمنز که وکالت ارباب سيار را در سال ۲۰۱۰ بر عهده داشت او را مردی پرحرف و اجتماعی توصيف کرده و گفته است که در رفتار او هيچ نشانه ای از ارتباط با گروه های تروريستی و چنين فعاليت هايی ديده نمی شد.

به گفته هيمنز، منصور ارباب سيار حدود چهار سال پيش به راندراک شهری در نزديکی آستین، مرکز تگزاس، نقل مکان کرد.
XS
SM
MD
LG