لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

صدور حکم اعدام در ملا عام برای چهار متهم حادثه خمینی‌شهر


با اعلام رای دادگاه رسیدگی‌کننده به ماجرای آدم‌ربایی و تجاوز به عنف در خمینی‌شهر اصفهان، در روز پنجشنبه چهار تن از متهمان به اعدام در ملا عام محکوم شدند و برای برخی دیگر از متهمان این پرونده نیز احکام سنگینی صادر شد.

در اوائل خردادماه امسال، چندین تن با ورود به یکی از باغ‌های اطراف خمینی‌شهر اصفهان، هشت مرد شرکت‌کننده در یک میهمانی خصوصی را حبس و با ربودن شش زن حاضر در این میهمانی و انتقال آنها به محلی دیگر به آنها تجاوز کردند.

در حالی که در چند هفته نخست، گزارشی در مورد این حادثه و پیگیری‌های قضایی و انتظامی در این خصوص منتشر نشد، اما پس از اعتراض ساکنان خمینی‌شهر، رئیس قوه قضائیه برای دستگیری متهمان دستور ویژه صادر کرد.

پس از آن اعلام شد که از میان ۱۵ متهم این پرونده ۹ نفر بازداشت شده و شش تن دیگر تحت تعقیب هستند.

اکنون بر اساس گفته‌های رئیس کل دادگستری استان اصفهان، دادگاه رسیدگی‌کننده به حادثه آدم‌ربایی و تجاوز به عنف در خمینی‌شهر اصفهان، برای ۹ تن از متهمان این حادثه اقدام به صدور حکم کرده است.

در این میان متهمان ردیف یک تا هشت، به مشارکت در آدم‌ربایی شش زن توسط وسیله نقلیه، حبس غیرقانونی هشت مرد، ایراد ضرب و جرح عمدی نسبت به هر ۱۴ تن شاکی پرونده، سرقت مقرون به آزار و تجاوز به عنف متهم شده‌اند.

از میان این افراد، متهمان ردیف یک تا چهار، در موضوع اتهامی «زنای به عنف و اکراه» به اعدام در ملأ عام محکوم شده‌اند و بر اساس حکم دادگاه در صورت نهایی شدن حکم، در یکی از میدان‌های اصلی خمینی‌شهر به دار آویخته خواهند شد.

این چهار متهم همچنین همراه با متهمان ردیف پنجم و ششم، به ده سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق به دلیل سرقت مقرون به آزار و نیز ۱۵ سال حبس به دلیل مشارکت در آدم‌ربایی محکوم شده‌اند.

متهم ردیف هفتم به دلیل مداخله ضعیف‌تر در جرم، حکم سبک‌تری دریافت کرده و دو متهم ردیف هشتم و نهم از اتهام‌های وارد تبرئه شده‌اند.

کلیه احکام صادره به مدت ۲۰ روز قابل تجدید نظر خواهی است، ضمن اینکه پرونده متهمان ردیف پنجم و ششم برای مواجهه با دیگر متهمان فراری همچنان گشوده خواهد ماند.

رسانه‌ای شدن خبر تجاوز گروهی در خمینی‌شهر اصفهان، گرچه انتقاد برخی مقام‌های قضایی و انتظامی را در پی داشت، اما زنجیره‌ای از گزارش‌ها در مورد وقوع تجاوز گروهی در نقاط دیگری از ایران را رسانه‌ای کرد.

پس از انتشار خبر حادثه خمینی‌شهر، رسانه‌های جمهوری اسلامی از حادثه تجاوز گروهی به زنی در روستایی در کاشمر که در اردیبهشت ماه سال جاری به وقوع پیوست خبر دادند.

به دنبال انتشار گزارش‌ها در مورد حادثه کاشمر، خبرگزاری‌ها در اواخر خرداد از بازگشایی دو پرونده تجاوز به عنف در استان گلستان که یکی از آن‌ها به قتل منجر شده بود خبر دادند و در همین ایام نیز روزنامه جام جم، وابسته به تلویزیون دولتی ایران، از تجاوز گروهی تازه عده‌ای جوان به یک زن در ملارد کرج و دستگیری متهمان خبر داد.
XS
SM
MD
LG