لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

برگزاری دادگاه غیر علنی متهمان تجاوز گروهی «خمینی‌شهر» در ۱۸ مرداد


غلامرضا انصاری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان.
غلامرضا انصاری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان.
رییس کل دادگستری استان اصفهان خبر داد که دادگاه غیر علنی ۹ نفر از متهمان دستگیر شده در رابطه با تجاوز گروهی در یک باغ در خمینی‌شهر اصفهان، ۱۸ مرداد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامرضا انصاری با اظهار این که تعداد افراد دخیل و متهم در این پرونده ۱۵ نفر است افزود که تعداد دستگیرشدگان این پرونده «۹ نفر» است و ۶ نفر از متهمان این پرونده هنوز دستگیر نشده‌اند.

اما به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، غلامرضا انصاری در مصاحبه با این خبرگزاری تعداد دستگیرشدگان این پرونده را «۱۰ نفر» و تعداد متهمان این پرونده هنوز دستگیر نشده‌اند را شش نفر اعلام کرده‌است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه جلسه این دادگاه در شعبه ۱۸ دادگاه کیفری استان اصفهان برگزار می‌شود، افزود که هم‌اینک مراحل تعیین وکیل تسخیری برای متهمان این پرونده از سوی دادگاه در حال بررسی است.

وی در ادامه گفت: «در صورتی که متهمان پرونده نسبت به حکم دادگاه اعتراض کنند، پرونده به دیوان عالی کشور رفته و برای تجدید نظر بررسی می‌شود.»

حسن کرمی راد، فرمانده نیروی انتظامی، پیش از این تعداد متهمان این پرونده را «۱۴ نفر» و آگاهی اصفهان متعرضان به این زنان را ۱۲ تن اعلام کرده‌بود.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی، این افراد اوایل خردادماه با ورود به باغی در خمینی‌شهر که میهمانی خصوصی در آن برپا بود، با زندانی کردن مردان در یک اتاق، دختران و زنان آن جمع را مورد تجاوز جنسی قرار دادند.

در همان تاریخ موسی سالمی، امام جمعه خمینی‌شهر، ضمن تأکید بر قاطعیت در رسیدگی به این پرونده گفت که «البته آنها هم که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند آدم‌های علیه‌السلامی نبوده‌اند» و از «۱۴ نفر» حاضر در این باغ «فقط دو نفرشان خانواده بودند».

وی همچنین با اشاره به این که این افراد برای «پارتی» به خمینی‌شهر آمده بودند و «با شراب‌خواری و رقاصی» عده‌ای را تحریک کرده‌ بودند، افزوده‌ بود که در جای خودش به این جرایم هم باید رسیدگی شود.

اما به گزارش ایسنا، غلامرضا انصاری پس از آن اعلام کرد که میهمانی برگزار شده در باغ اطراف خمینی‌شهر «به طور کامل خانوادگی بوده‌است که در آن هشت نفر آقا و شش نفر خانم حضور داشتند و در میان مهمانان چهار زوج و دو خواهر و برادر بودند.»

گرچه مسئولان در خصوص این حادثه بر کیفر متهمان تأکید کرده‌اند، اما غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در این خصوص گفته بود: «ممکن است اگر مرحله اول که کوتاهی در شئونات اسلامی بود رعایت می‌شد این تعرضات صورت نمی‌گرفت.»

حسین حسین‌زاده، رئیس پلیس آگاهی اصفهان، هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی نیروی انتظامی، و محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر نیز دیدگاه‌هایی مشابه داشته و وضعیت به گفته آن‌ها «تحریک‌آمیز» حاضرین در مهمانی را در وقوع این حادثه بی‌تأثیر ندانستند.

برخی مسئولان نیز رسانه‌ای شدن این دست از حوادث را «به ضرر امنیت جامعه» دانسته‌‌اند.

این اظهارات در حالی بیان شده‌است که به دنبال این واقعه، فضای خمینی‌شهر برای چندین روز ملتهب بود و به گزارش رسانه‌های ایران عده‌ای با تجمع مقابل دادگستری این شهرستان، به این واقعه و کم‌توجهی مسئولان اعتراض کردند.

در پی این اعتراض‌ها، پس از گذشت حدود سه هفته از حادثه خمینی‌شهر رئیس کل دادگستری اصفهان از دستور ویژه صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه برای دستگیری عاملان این حادثه خبر داد.

اواخر خردادماه خبرگزاری‌های داخلی ایران از دستگیری سه تن از متهمان اصلی این پرونده در حومه زاهدان در حال که قصد فرار از کشور و عبور از مرز را داشته‌اند خبر دادند.

علی طاهر، جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، در این ارتباط گفته بود: «این سه متهم به نام‌های اصغر ع، ۱۹ ساله، عباس س، ۲۶ ساله، و رجبعلی س معروف به صمد سیاه، ۲۷ ساله، سابقه نزاع دسته‌جمعی، اخلال در نظم عمومی و حمل مواد مخدر در پرونده کیفری خود دارند.»

پس از انتشار خبر حادثه خمینی‌شهر، رسانه‌های جمهوری اسلامی از حادثه تجاوز گروهی به زنی در روستایی در کاشمر که در اردیبهشت ماه سال جاری به وقوع پیوست خبر دادند.

به دنبال رسانه‌ای شدن حادثه کاشمر، خبرگزاری‌ها در اواخر خرداد از بازگشایی دو پرونده تجاوز به عنف در استان گلستان که یکی از آن‌ها به قتل منجر شده بود خبر دادند.

روز دوشنبه نیز ارگان رسمی صدا و سیمای جمهوری اسلامی از تجاوز گروهی تازه عده‌ای جوان به یک زن در ملارد کرج و دستگیری متهمان خبر داد.
XS
SM
MD
LG