لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

عفو بین الملل: آقای خامنه ای! باطبی به درمان نیاز دارد


سازمان عفو بین الملل نگران وضعیت احمد باطبی و همسرش سمیه بینات است.
سازمان عفو بین الملل نگران وضعیت احمد باطبی و همسرش سمیه بینات است.

سازمان عفو بين الملل در نامه ای سرگشاده از آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران خواست تا به وضعيت احمد باطبی، دانشجوی زندانی در اوين به سرعت رسيدگی کند.


احمد باطبی که گفته می شود وضعيت جسمانی و روانی مناسبی قرار ندارد، يکشنبه شب برای درمان به بيمارستان شهدای تجريش منتقل شده بود اما از روز دوشنبه اول اسفند دوباره به زندان برگردانده شد.


سازمان عفو بين الملل در این نامه که رونوشت آن را برای مسولان زندان اوين هم فرستاده است، ضمن ابراز نگرانی از وضعيت جسمانی احمد باطبی، از رهبر ايران خواسته بر اساس ماده ۲۹۱ قوانين کيفری ايران که به زندانيان اجازه می دهد از امکانات پزشکی بيرون از زندان استفاده کنند، به اين زندانی اجازه دهد که تحت مراقبت های پزشکی خارج از زندان قرار گرفته و امکان دسترسی به خانواده و وکيل خصوصی داشته باشد.


در این نامه اين سازمان از آيت الله خامنه ای خواسته شده است که دستور برگزاری دادگاهی «صالح» برای احمد باطبی و ساير زندانيانی را صادر کند که بنا به این نامه «در شرايطی ناعادلانه»، محاکمه و زندانی شده اند.


سازمان عفو بين الملل با اشاره به دستگیری سميه بينات، همسر احمد باطبی، از رهبر ايران صراحتا درخواست کرده است تا ضمن مشخص کردن محل نگهداری خانم بيات، به او اجازه دهد با خانواده اش بتواند تماس بگيرد و علاوه بر آن در صورت نياز بتواند از مراقبت های پزشکی برخوردار شود.


نسخه ای از نامه سازمان عفو بين الملل به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری و آيت الله محمد شاهرودی، رييس قوه قضاييه هم فرستاده شده است.


درخواست سازمان دیدبان حقوق بشر


سازمان ديده بان حقوق بشر روزجمعه چهارم اسفندماه از دولت ايران خواست فورا سميه بينات، همسر زندانی شناخته شده سياسی احمد باطبی راآزاد کند ودر خصوص نحوه ربودن وی از خيابان تحقيقات لازم را به عمل آورد
.
سارالی ويتسون، مدير بخش خاورميانه وشمال آفريقای سازمان ديده بان حقوق بشر دراين زمينه گفت:«مقام های مسئول با ربودن سميه بينات وی را به شکل آدم ربايی دستگير کرده اند. دولت ايران بايد بينات را آزاد کند ونسبت به اين دستگيری ظالمانه تحقيقات به عمل بياورد.»


آقای باطبی از جمله دانشجويانی بود که در جريان اعتراض های دانشجويی تير ماه سال ۷۸ خورشيدی بازداشت شد و کماکان در زندان به سر می برد.


به گفته خليل بهراميان، در زمان اتتقال باطبی به بیمارستان شهدا، پزشکان بيمارستان گفته بودند به دلیل حضور مستمر ماموران، آزادی عمل برای معالجه نداشته اند.


اين وکيل دادگستری گفته بود: «احمد باطبی پس از آن به بيمارستان امام خمينی منتقل شد، اما بعد به بهداری زندان اوين برده شد.»


بعد از دستگیری سميه بينات، همسر احمد باطبی در روز پنج شنبه سوم اسفند، برخی منابع داشنجويی از اعتصاب غذای خشک اين زندانی خبر داده اند.


XS
SM
MD
LG