لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

«چین و آمریکا از افزایش دمای کره زمین جلوگیری کنند»


رشد اقتصادی چین سبب شده تا موضوع حفظ محیط زیست در این کشور نادیده گرفته شود.
رشد اقتصادی چین سبب شده تا موضوع حفظ محیط زیست در این کشور نادیده گرفته شود.

اليوت مورلی، فرستاده نخست وزير بريتانيا به هنگ کنگ که از سوی تونی بلر مسئوليت کنترل تغييرات جوی را بر عهده دارد روز دوشنبه از چين و آمريکا به عنوان دو کشوری نام برد که در روند گرمايش زمين سهم بزرگی دارند.


وی گفت: همه کشورهای شرکت کننده در نشست گروه موسوم به «جی هشت » بايد بکوشند تا قبل از سال ۲۰۱۲ ميلادی که پيمان کيوتو منقضی می شود ميزان کربن گازهای گلخانه ای در جو زمين را کاهش دهند.



سازمان ملل در گزارشی پیرامون گرمایش زمین اعلام کرده که اگر جلوی روند افزايش گازهای گلخانه ای گرفته نشود، کره زمين با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد.

اعضای گروه جی هشت، که از هشت کشور بزرگ اقتصادی جهان انتخاب شده اند ماه آينده در آلمان گرد هم می آيند و انتظار می رود محور نشست امسال آنها بر تغييرات آب و هوايی متمرکز باشد.


اين نشست پس از آن تشکيل می شود که سازمان ملل متحد در آخرين گزارش خود روند گرمايش زمين را بسيار جدی خواند و از همه کشورها خواست در برابر اين پديده خطرناک بايستند.


در اين گزارش آمده است اگر جلوی روند افزايش گازهای گلخانه ای گرفته نشود، کره زمين با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد.


نماينده دولت بريتانيا اظهار داشت کشورهايی نظير چين و آمريکا که بيشترين سهم را در آلودگی هوای زمين دارند بايد به پيمان کيوتو که با همکاری سازمان ملل و برای حفظ محيط زيست تشکيل شده است محلق شوند.


آقای مورلی از سياست جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، که حاضر به امضای پيمان کيوتو نشد به طور ضمنی انتقاد کرد و گفت: دولت ايالات متحده بعد از انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۸ آن کشور ناچار خواهد شد در سياست های خود تغييرات بنيادينی ايجاد کند.


فرستاده ويژه تونی بلر به اين بخش از آسيا که قرار است در پايان سفرش به هنگ کنگ از پارلمان خلق چين در پکن نيز ديدن کند گفت: کشوری مثل چين که دارای رشد سريع اقتصادی است بايد مجهز به تکنولوژی روز باشد تا بتواند تعادل در محيط زيست را حفظ کند، حال آنکه دولت چين در اين زمينه تکنولوژی مناسبی ندارد و به نظر نمی رسد در فکر ايجاد چنين تحولی باشد.


XS
SM
MD
LG