لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

«اگر دانشجویان شکنجه نشده اند، چرا اجازه ملاقات نمی دهید؟»


مقامات قضايی از هرگونه پاسخگويی به سوالات، درباره بازداشت، اتهام، محل بازداشت، دستگاه مسوول بازداشت و وضعيت جسمی و روحی بازداشت شدگان دفتر تحکيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت خودداری کرده اند
مقامات قضايی از هرگونه پاسخگويی به سوالات، درباره بازداشت، اتهام، محل بازداشت، دستگاه مسوول بازداشت و وضعيت جسمی و روحی بازداشت شدگان دفتر تحکيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت خودداری کرده اند

در حاليکه روز سه شنبه خانواده های مجيد توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری در نامه سرگشاده ای با عنوان «رنجنامه» به رييس قوه قضاييه، از شکنجه های روحی و جسمی فرزندانشان خبر دادند، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی امروز در حاشيه جلسه هيات دولت، برخوردهای خشن با دانشجويان بازداشت شده را رد کرد.


در همين حال منابع دانشجويی از فشار بر احمد قصابان، دانشجوی دانشگاه امير کبير برای اعتراف اجباری خبر می دهند.


غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی امروز با تکذيب برخوردهای خشن با دانشجويان بازداشت شده، گفت که شرايط زندان و نوع رفتار زندان بان ها چنين چيزی که به قول برخی فشار بخصوصی به دانشجويان باشد، نيست.


عبدالفتاح سلطانی، حقوقدان و وکيل برخی از دانشجويان بازداشت شده در گفت و گو با راديو فردا می گويد طبق اصل ۳۸ قانون اساسی، هر نوع شکنجه اعم از جسمی و روانی ممنوع است و می افزايد:« بر اساس اصل ۳۸ قانون اساسی هيچ مقامی حق ندارد زندانی را شکنجه کند و اگر اقراری يا شهادتی بر اساس شکنجه باشد قطعا فاقد اعتبار قانونی است و حتی از نظر شرعی هم اعتبار ندارد.»


وی در ادامه درباره خبرها مبنی بر شکنجه شدن دانشجويان بازداشتی امير کبير و اعضای دفتر تحکيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت می افزايد:« در باره اين دانشجويان ما هنوز نمی دانيم چه رخ داده است زيرا هيچ ارتباطی با دانشجويان نداريم. وقتی متهمی را بازداشت می کنند، او را در اختيار بازجو قرار می دهند و نه دسترسی به وکيل و نه خانواده خود دارد و معمولا روزهای اول سعی می کنند، ارتباط متهم را با دنيای خارج قطع کنند. ممکن است تحت بازجويی های شبانه و بيخوابی و بازجويی های هشت ساعته هم قرار بگيرد»


آقای سلطانی می افزاید:«.مجموعه اين عوامل می تواند در قابل شکنجه هم مطرح شود. تهديد و بی خوابی هم از مصاديق شکنجه است. البته ممکن است در پاره ای موارد با ضرب و شتم هم همراه باشد. ما هنوز درباره اين دانشجويان بازداشتی خبری نداريم و بايد ببينيم کسانی که آزاد می شوند، خودشان بيان کنند تا ما بتوانيم اظهار نظر کنيم. »


عبدالفتاح سلطانی در ادامه گفت و گو با راديو فردا می افزايد:« يکی از ضوابط و موازين دادرسی عادلانه اين است که در مرحله تحقيقات وکيل بايد حضور داشته باشد و تحقيقات بايد در حضور وکيل باشد. هر دادرسی و تحقيقاتی که بدون حضور وکيل باشد،قطغا می تواند سوال برانگيز باشد و می تواند فاقد اعتبار قلمداد شود.»


اين حقوقدان در ادامه با اشاره به فيلم برداری نيروهای امنيتی از منزل محمد هاشمی، دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت، اين اقدام را محکوم می کند و می گويد:« من شنيده ام که نيروهای امنيتی وارد منزل يکی از اين دانشجويان شده اند و از اتاق خواب خود يا خانواده اش فيلم تهيه کرده اند. اين اقدام تعرض به حريم خصوصی ديگران است.تاسف انگيز اينکه علی رغم وجود نهادهايی به نام حقوق بشر در خود قوه قضاييه مثل ستاد حقوق بشر و هيات حقوق شهروندی اجازه داده می شود در بعضی موارد مخصوصا در زندان و بازداشتگاه ۲۰۹ اوين، چنين اتفاقاتی بيفتد.»


اين وکيل دادگستری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزير اطلاعات مبنی بر شکنجه نشدن دانشجويان بازداشتی می گويد: «اگر مقامات می گويند اين دانشجويان شکنجه نشده اند، چرا اجازه نمی دهند من يا خانواده هايشان با آنها ملاقات کنم. اگر واقعا اين دانشجويان در شرايط عادی هستند، چه اشکالی دارد که متهمی با خانواده يا وکيلش صحبت کند. همين که مقامات مانع اين ارتباط می شوند معلوم می شود که پشت صحنه اتفاقاتی افتاده است که نمی خواهند اين اتفاقات رو شود.»


اگر مقامات می گويند اين دانشجويان شکنجه نشده اند، چرا اجازه نمی دهند من يا خانواده هايشان با آنها ملاقات کنم. اگر واقعا اين دانشجويان در شرايط عادی هستند، چه اشکالی دارد که متهمی با خانواده يا وکيلش صحبت کند. همين که مقامات مانع اين ارتباط می شوند معلوم می شود که پشت صحنه اتفاقاتی افتاده است که نمی خواهند اين اتفاقات رو شود
عبدالفتاح سلطانی

وزير علوم نیز تکذيب می کند


از سوی ديگر محمد مهدی زاهدی، وزير علوم، تحقيقات و فناوری جمهوری اسلامی امروز درباره بازداشت تعدادی از دانشجويان و اعضای دفتر تحکيم وحدت و سازمان ادوار تحکيم وحدت گفت که بسياری از اين افراد دانشجو نبودند و برخی از سايت ها به دروغ، همه آن ها را دانشجو معرفی کرده اند.


بهنام سپهرمند، عضو هيات رييسه شورای تهران دفتر تحکيم وحدت درباره گفته های وزير علوم به راديو فردا می گويد:«اين مصاحبه ای که وزير علوم امروز انجام داد پيرو گفته های عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه در نخستين روز بازداشت دانشجويان است که گفته بود بازداشت شدگان دانشجو نبوده اند. شورای تهران دفتر تحکيم اين موضع را دارد که همان طور که انقلاب فرهنگی دوم که قرار بود از يک سال و نيم پيش شکل بگيرد و با اخراج اساتيد دگرانديش دانشگاه ها آغاز شد و با حکم هايی که به دانشجويان در دانشگاه ها داده شد، ادامه يافت و اکنون اين پروژه با همکاری وزارت علوم و نهادهای امنيتی پيگيری می شود. »


وی در ادامه می افزايد:« ده نفری که در ساختمان دفتر ادوار تحکيم بازداشت شدند، لزومی نداشته که دانشجو باشند. به جای اينکه بگويند اين افراد که هفت نفرشان دانشجو بودند و سه نفر عضو حزب ادوار دفتر تحکيم بودند، چرا بازداشت شدند، می گويند اين افراد دانشجو نبودند.»


بهنام سپهرمند، عضو هيات رييسه شورای تهران دفتر تحکيم وحدت در ادامه می گويد:« شش نفری که از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در مقابل دانشگاه امير کبير روز ۱۸ تير تحصن کردند و هيچ کار خلاف قانونی انجام نداده اند نمايندگان دانشجويان دانشگاه های مختلف و انجمن های اسلامی به عنوان شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت انتخاب شده بودند و در سال های اخير فعال دانشجويی بوده اند. چطور است که زمانی که زندان افتاده اند و نمی توانند از حقو خود دفاع کنند، وزير علوم می گويد دانشجو نبوده اند. محمد مهدی زاهدی، وزير علوم به جای اينکه برای آزادی اين دانشجويان کمک کند، به پرونده سازی برای آنها کمک می کند.»


به گفته اين عضو هيات رييس شورای تهران دفتر تحکيم وحدت، اين دانشجويان هيچ کدام از تحصيل منع نشده بودند و هيچ نامه موثقی مبنی بر منع تحصيل به آنها داده نشده بود.


بهنام سپهرمند در گفت و گو با راديو فردا می افزايد:«اکنون هم کارت های دانشجويی و مدارک تحصيلی آن ها هست و می توانيم آنها را به خبرگزاری ها ارائه دهيم.حالا که دانشجويان در زندان هستند و نيم تواننند از خود دفاع کنند و زير شکنجه هستند اين قضيه را پر رنگ می کنند که از آن سوء استفاده کنند.»


برادر علی نيکونسبتی: اگر شکنجه نمی کنيد اجازه ملاقات بدهيد


در همين حال محمد نيکو نسبتی، برادر علی نيکو نسبتی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در گفت و گو با راديو فردا می گويد برادرش در وضعيت جسمی مناسبی نيست و تنها حدود ۲ دقيقه با خانواده اش تماس تلفنی داشته است. وی می افزايد:« يک سری خبرهايی هست که حکايت از شکنجه اين دانشجويان دارد. ما اميدواريم اين خبرها درست نباشد و از مقامات قضايی می خواهيم که واقعا اگر اين دانشجويان شکنجه نمی شوند نسبت به ملاقات ما با آنها اقدام کنند تا نگرانی ما در مورد شکنجه آنها رفع شود.»


محمد نيکو نسبتی در ادامه با اشاره به تماس تلفنی برادرش با خانه می گويد:« وقتی برادرم تماس گرفت نتوانست زياد صحبت کند و مشخص بود به تلفن او گوش می دهند. اما نمی دانم واقعا در آن لحظه تحت فشار بود يا نه ولی بالاخره همين که در سلول انفرادی است، تحت فشار قرار دارد چه جسمی و چه روحی.»


محمد نيکو نسبتی، برادر علی نيکو نسبتی در واکنش به گفته های وزير علوم جمهوری اسلامی مبنی بر اينکه افراد بازداشت شده در مقابل دانشگاه امير کبير دانشجو نبوده اند، می گويد:« تمام مدارک دانشجويی برادرم و ديگر متحصنين در دست است. حتی فرم انتخاب واحد آن ها هست. اين حرف صحت ندارد. تحصن آنها هم بسيار آرام بود، کوچکترين جرمی مرتب نشده اند و هيچ جای بازداشت نداشت.»


محمد نيکو نسبتی در ادامه می گويد هر روز به دادگستری مراجعه می کند اما جوابی به او و خانواده اش داده نمی شود.


از وضعيت دانشجويان دفتر تحکيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت خبری در دست نيست. آخرين خبری که از آنها داشته ايم اين بوده که ۸ تن از آنان در سلول انفرادی بسر می برند. به نظر می رسد فشار و شکنجه برای اعتراف گيری بر آنان زياد است و پروژه سوخته اعتراف گيری در مورد دانشجويان تحکيم و ادوار تحکيم انجام می شود
آرمان صداقتی

«رنجنامه» خانواده های دانشجويان بازداشت شده


در همين حال، با گذشت ۸۱ روز از بازداشت مجيد توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری، سه تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير و با گذشت ۱۱ روز از اعتصاب غذای اين سه تن، خانواده های اين دانشجويان روز گذشته در نامه ای که آن را «رنجنامه افشاگرانه» خوانده اند به رييس قوه قضاييه از شکنجه های شديد روحی و جسمی فرزندانشان شکايت کرده و خواستار رسيدگی فوری وی شده اند.


آرمان صداقتی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير و عضو هيات رييسه شورای ِ تهران ِ دفتر تحکيم وحدت در گفت و گو با راديو فردا از موارد ذکر شده در اين نامه می گويد:« در رنجنامه ای که توسط خانواده دانشجويان نوشته شده و به آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه فرستاده شده است، ذکر فشارها و شکنجه هايی که در اين مدت به سه دانشجوی دانشگاه امير کبير، مجيد توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان در زندان وارد شده، آورده شده است».


در اين نامه به ده مورد شکنجه جسمی و ۹ مورد شکنجه روحی که در مورد اين دانشجويان اعمال شده ، اشاره شده است.


آرمان صداقتی در ادامه گفت و گو با راديو فردا درباره شکنجه های روحی وارد شده به اين سه دانشجو می گويد:« در اين شکنجه ها با نشان دادن حکم جعلی احراج پدر و مادر اين دانشجويان از محل های کار خود آغاز شده است. مادر احمد قصابان بيماری قلبی دارد و ماموران زندان در تمام مدتی که وی را در سلول انفرادی نگاه می داشتند، صدای تپش قلب برای او پخش می کردند. يک بار هم به او گفته شده که آزاد است و نزديک در خروج، او را به سلول انفرادی منتقل کرده اند.»


آرمان صداقتی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير و عضو هيات رييسه شورای تهران دفتر تحکيم وحدت درباره شکنجه های جسمی وارد آمده بر احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی می گويد:« در شکنجه های جسمی که در مورد اين دانشجويان اعمال شده می توان به ضرب و شتم شديد آن ها به طوری که بيهوش شده اند، سرپا نگهداشته شدن آنها به مدت های طولانی و ضرب و شتم آنها توسط يک تيم هفت نفره اشاره کرد.»


نگرانی فعالان دانشجويی از پروژه اعتراف گيری


در همين حال آنچنانکه منابع دانشجويی می گويند، شکنجه های روحی و جسمی بر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت همچنان ادامه دارد.


آرمان صداقتی درباره آنچه پروژه اعتراف گيری از اين دانشجويان ناميده شده، می گويد:« از وضعيت دانشجويان دفتر تحکيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت خبری در دست نيست. آخرين خبری که از آنها داشته ايم اين بوده که ۸ تن از آنان در سلول انفرادی بسر می برند. به نظر می رسد فشار و شکنجه برای اعتراف گيری بر آنان زياد است و پروژه سوخته اعتراف گيری در مورد دانشجويان تحکيم و ادوار تحکيم انجام می شود. »


حمايت از دانشجويان زندانی ادامه دارد


در همين حال بيش از صدها نفر از دانشجويان ايرانی، اسانيد دانشگاه ها، روشنفکران و فعالان سازمان های غير دولتی، در بيانيه ای به زندانی بودن بيش از ۲۵ دانشجو اعتراض کرده اند.


آرمان صداقتی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير و عضو هيات رييسه شورای تهران دفتر تحکيم وحدت در اين باره می گويد:« اين نامه توسط دانشجويان و فعالان دانشجويی در سراسر ايران نوشته شده است. نامه های زيادی در اعتراض به بازداشت دانشجويان تحکيم نوشته شده است. حتی گاه دانشجويانی که منتقد تحکيم هستند نيز اعتراض خود را به بازداشت دانشجويان دفتر تحکيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت بيان کرده اند.»


در همين حال کميته پيگيری آزادی فعالان دانشجويی، که برای اقدام برای آزادی بازداشت شدگان ۱۸ تيرماه ايجاد شده است، با صدور اطلاعيه ای اعلام کرده مقامات قضايی از هرگونه پاسخگويی به سوالات، درباره بازداشت، اتهام، محل بازداشت، دستگاه مسوول بازداشت و وضعيت جسمی و روحی بازداشت شدگان دفتر تحکيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت خودداری کرده اند.


از سوی ديگر اعظم طالقانی، دبير کل جامعه زنان انقلاب اسلامی در نامه ای سرگشاده به شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی و رييس قوه قضاييه، به برخوردهای انجام شده با دانشجويان اعتراض کرده است.


محمد خاتمی، رييس جمهوری پيشين ايران نيز با اظهار تاسف از بازداشت تعدادی از دانشجويان گفت که برخی می خواهند حرکت سالم دانشجو را به آشوب وصل کنند و جريان دانشجويی را از بين ببرند.


XS
SM
MD
LG