لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

مجازات زندان و شلاق برای پنج فعال کارگر در سقز


نهاد های بین المللی به صدور احکام زندان و شلاق برای فعالان کارگر در ايران اعتراض کرده اند
نهاد های بین المللی به صدور احکام زندان و شلاق برای فعالان کارگر در ايران اعتراض کرده اند

دادگاه جزايی شهر سقز پنج فعال کارگری اين شهر را به تحمل ۹۱ روز حبس و ۴۰ ضربه شلاق، با سه سال تعليق، محکوم کرده است .


اتهام عطا الله حسينی، رحيم حسينی، کاوه حکيمی، خالد بيخالی و انورحسين زاده، اخلال در نظم عمومی اعلام شده است.


اين پنج فعال کارگری در اوايل سال جاری در اعتراض به بازداشت محمود صالحی، بنيانگذار انجمن صنفی کارگران خباز سقز، تحصن کردند که توسط نيروی انتظامی بازداشت شدند.


محمود صالحی روز ۲۰ فروردين برای گفت و گو درباره مراسم روز جهانی کارگر به فرمانداری اين شهر دعوت شد، اما به جای گفت و گو، بازداشت شد.


ممنوعیت «معاشرت با افراد سابقه دار»


طبق کيفر خواست صادرشده به شماره ۱۸۵ از دادسرای عمومی و انقلاب سقز، آنان به اتهام تجمع غير قانونی، بزهکار شناخته شده اند و به استناد ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی، هر کدام از آنها به سه ماه و يک روز حبس تعزيری و ۴۰ ضربه شلاق، با سه سال تعليق، محکوم شده اند.


حکم شلاق برای اين پنج فعال کارگر در سقز، در حالی صادر شده است که پيش از اين نيز ۱۱ کارگر بازداشت شده در مراسم روز جهانی کارگر در شهر سنندج به چنين مجازاتی محکوم شده اند.

بر اساس اين کيفرخواست، در صورت ارتکاب جرم جديد، علاوه بر اعمال مجازات برای مورد جديد، حکم تعليقی در مورد اين فعالان کارگر اجرا می شود.


همچنين دادگاه به استناد ماده ۲۹ قانون مجازات اسلامی عنوان کرده است که اين پنج نفر در طول اين سه سال بايد از معاشرت با افرادی که آنها را «سابقه دار اعم از سياسی و اجتماعی» ناميده است و همچنين از آنچه که «ترک واجبات و انجام محرمات در ملا عام» توصيف کرده است، بپرهيزند و نيز«حسن معاشرت» را رعايت کنند.


در اين کيفرخواست قيد شده است:«در صورت رعايت نکردن دستور اين دادگاه، برای بار اول، به مدت تعليقی آنها افزوده می شود و در دفعه دوم تکرار، به دستور دادستان، حکم تعليقی لغو خواهد شد و مجازات تعليقی در مورد آنان به اجرا در می آيد.


لازم به ذکر است که اين حکم در دادگاه تجديد نظر استان کردستان قابل تجديد نظر است.


«می خواهند کارگران را بترسانند»


کاوه حکيمی، از فعالان کارگر محکوم به زندان و شلاق در سقز، به راديو فردا گفت:«پس از بازداشت، ما را به اداره اطلاعات بردند که يک روز بازداشت بوديم و يک شب را هم زندانی مان کردند.»


وی افزود:«آقايان هر کاری که دلشان می خواهد انجام می دهد و کسی هم نيست که از آنان بپرسد که چرا افراد را می گيريد و می بنديد.»


اين فعال کارگر همچنين گفت:«کارگران انسان هستند و حق و حقوق خود را می خواهند. آنها حق زندگی دارند، ولی اين حقوق از کارگران گرفته شده است و به عوض آن، کارگران را به اخلال درنظم عمومی متهم می کنند.


در اين ميان، حکم شلاق برای اين پنج فعال کارگر در سقز، در حالی صادر شده است که پيش از اين نيز ۱۱ کارگر بازداشت شده در مراسم روز جهانی کارگر در شهر سنندج به چنين مجازاتی محکوم شده اند.
کاوه حکيمی گفت:«می خواهند کارگران از حق و حقوق شان بگذرند و با مجازات زندان و شلاق برای فعالان کارگری، کارگران را بترسانند تا حق خود را نخواهند.»


صدور احکام زندان و شلاق برای فعالان کارگر در ايران به همراه نقض قوانين بين المللی درمورد حقوق کارگران، از جمله حق تشکل يابی، که جمهوری اسلامی ايران مانع اجرای آنها شده، انتقادهای گسترده سازمان بين المللی کار، آی ال او، و سازمان های بين المللی کارگری را به همراه داشته است.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG