لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۸

البرادعی: دریچه فرصتی برای ایران گشوده شده است


آقای البرادعی همچنين تاکيد کرد که نتايج اين گزارش که حاصل جمع بندی فعاليت های ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا از جمله CIA است، با آنچه آژانس بين المللی انرژی هسته ای به آن دست يافته، يکسان است.
آقای البرادعی همچنين تاکيد کرد که نتايج اين گزارش که حاصل جمع بندی فعاليت های ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا از جمله CIA است، با آنچه آژانس بين المللی انرژی هسته ای به آن دست يافته، يکسان است.

محمد البرادعی، دبير کل آژانس بين المللی انرژی هسته ای، گزارش تازه سازمان های اطلاعاتی آمريکا درباره برنامه هسته ای ايران را «دريچه فرصتی» برای تهران توصيف کرد تا با آن بتواند، مناقشه هسته ای خود را حل و فصل کند.


به گزارش خبرگزاری ها، آقای البرادعی روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری در برزيل گفت: «اکنون يک دريچه فرصت برای ايران گشوده شده، چرا که آشکارا ايران تا اندازه ای با اين گزارش که در آن گفته شده آنها دستکم چند سالی است بر روی يک برنامه تسليحاتی کار نمی کنند، با حمايت رو به رو شده است.»


سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا National Intelligence Estimate روز دوشنبه در آخرين گزارش خود تصريح کرد که ايران تا سال ۲۰۰۳ ميلادی در تلاش بوده تا سلاح هسته ای توليد کند، اما اين تلاش ها را چهار سال پيش متوقف کرده است.


آقای البرادعی همچنين تاکيد کرد که نتايج اين گزارش که حاصل جمع بندی فعاليت های ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا از جمله CIA است، با آنچه آژانس بين المللی انرژی هسته ای به آن دست يافته، يکسان است.


با اين حال مقام های آمريکايی مانند جورج بوش، رييس جمهوری وکاندوليزا رايس، وزير امور خارجه این کشور تاکيد کردند که آمریکا کماکان ايران را به چشم «يک تهديد» می نگرد.


آقای البرادعی در پاسخ به سئوالی در اين زمينه گفت: «من نمی توانم با قاطعيت در اين مرحله چيزی را تصمين کنيم، چرا که هنوز کارهايی هست که بايد انجام شوند. اينکه ايران تهديد است، و تهديدی برای چه کسی است و در چه شرايطی، موضوعاتی هستند که بايد پشت ميز مذاکره به بحث گذاشته شوند.»


انتشار گزارش اخير و تاکيد اين گزارش بر اين نکته که ايران برنامه برای ساخت سلاح هسته ای در دست ندارد، موجب شده تا دولت بوش در آمريکا تحت فشار قرار گيرد تا سياست های خود را در قبال ايران، بازنگری کند.

وی افزود که ايران، بايد به سختی تلاش کند تا مطمئن باشد که همه جزئيات برنامه هسته ای اش، چه در گذشته و چه در حال حاضر به اطلاع سازمان بين المللی انرژی هسته ای رسيده است.


قطعنامه جديد در شورای امنيت


همزمان نيکلاس برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا گفت که اين کشور، کماکان به تلاش هايش برای قانع کردن روسيه، چين و متحدان اروپايی اش برای صدور سومين قطعنامه عليه ايران در شورای امنيت ادامه می دهد.


وی که در سفری به استراليا به سر می برد، در جمع خبرنگاران گفت: «هنوز غنی سازی و کارهايی ديگر در حال انجام است که بايد متوقف شود.»


ساعتی پيش از آقای برنز، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا نيز که در سفری به اتيوپی به سر می برد، از جامعه جهانی خواسته بود که از قطعنامه شورای امنيت که در آنها از ايران خواسته شده، غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، حمايت کنند.


خانم رايس گفته بود: «نظری قوی در دولت وجود دارد مبنی بر اينکه رژيم ايران، يک رژيم مشکل ساز و خطرناک است و جامعه جهانی بايد همچنان اتحاد خود را حول قطعنامه هايی که تا امروز صادر شده، حفظ کند.»


انتشار گزارش اخير و تاکيد اين گزارش بر اين نکته که ايران برنامه برای ساخت سلاح هسته ای در دست ندارد، موجب شده تا دولت بوش در آمريکا تحت فشار قرار گيرد تا سياست های خود را در قبال ايران، بازنگری کند.


بعد از اين گزارش، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا با همتايان خود از کشورهای آلمان، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه، تلفنی مذاکره کرد.


در اين گزارش آمده است که اگر ايران به غنی سازی اورانيوم ادامه دهد، احتمالا در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ قادر خواهد بود که بمب هسته ای توليد کند.


واکنش روسيه


سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه گفت هيچ سندی وجود ندارد که تاييد کند، ايران اصولا برنامه ای برای ساخت سلاح هسته ای داشته است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای لاوروف در واکنش به گزارش اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکا که گفته بود ايران برنامه تسليحات هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است، گفت: «اطلاعاتی که ما تا اينجا ديده ايم، به ما اجازه نمی دهند که با قاطعيت بگوييم ايران زمانی برنامه ساخت سلاح هسته ای داشته است.»


وزير امور خارجه روسيه که بعد از مذاکره با سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد برنامه هسته ای ايران در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، گفت: «ما اکنون با در اختيار داشتن اطلاعات تازه درباره وجود برنامه تسليحات هسته ای در ايران، وضعيت را برای صدور يک قطعنامه تازه در شورای امنيت بررسی خواهيم کرد.»


آقای لاورف تاکيد کرد: «ما هيچ اطلاعاتی نداريم که نشان دهند چنين فعاليت هايی [برای ساخت سلاح هسته ای] پيش از سال ۲۰۰۳ ميلادی در ايران وجود داشته، حتی اگر همکاران آمريکايی ما هم بگويند.»


به گفته وی، ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه روز سه شنبه در ديدار با سعيد جليلی، از ايران خواست که برنامه غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


  • «اطلاعاتی که ما تا اينجا ديده ايم، به ما اجازه نمی دهند که با قاطعيت بگوييم ايران زمانی برنامه ساخت سلاح هسته ای داشته است.»
لاوروف

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، صبح روز چهارشنبه گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا را که در آن گفته شده ايران برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده، «پيروزی بزرگ» برای ايران توصيف کرد.


به گزارش خبرگزاری ها، آقای احمدی نژاد در سخنانی که از تلويزيون دولتی ايران در صبح روز چهارشنبه پخش شده، گفته است: «شما گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا را ديديد. اين گزارش تلاش دارد تا آمريکا را از بن بست برهاند، اما همچنين اعلام پيروزی ملت ايران در برابر قدرت های بزرگ نيز هست.»


ابراز نگرانی ژاپن

با اين حال ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد که به رغم انتشار گزارش اخير سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا، اين کشور کماکان از دستيابی ايران به سلاح هسته ای نگران است.


ژاپن که از متحدان آمريکا در عرصه روابط بين الملل به شمار می رود، در يکی از معدود فعاليت ها مخالف با سياستگذاری های واشينگتن، از زمان انقلاب ايران تا امروز روابط اقتصادی خود را با ايران حفظ کرده است.


نوباتاکا ماشی مورا، سخنگوی رييس دولت ژاپن گفت: «ترس از اينکه ايران قصد ساخت بمب هسته ای دارد، هنوز از بين نرفته است.»


وی تاکيد کرد که ايران کماکان با ادامه دادن غنی سازی اورانيوم، قطعنامه های شورای امنيت را زير پا گذاشته است.


ژاپن تا امروز از جمله کشورهايی بوده که بسيار کمتر از متحدان غربی خود در مناقشه هسته ای ايران به تهران فشار آورده است.


XS
SM
MD
LG