لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

هشدار تازه رهبران اتحادیه اروپا به ایران درباره تشدید تحریم ها


رهبران اتحادیه اروپا در نشست بروکسل به ایران هشدار دادند در صورت ادامه پافشاری بر غنی سازی اورانیوم این اتحادیه از تشدید تحریم های تهران حمایت خواهند کرد.
رهبران اتحادیه اروپا در نشست بروکسل به ایران هشدار دادند در صورت ادامه پافشاری بر غنی سازی اورانیوم این اتحادیه از تشدید تحریم های تهران حمایت خواهند کرد.

رهبران کشورهای عضو اتحاديه اروپا روز جمعه چهاردهم دسامبر در بيانيه ای بارديگر تاکيد کردند در صورتی که ايران فعاليت مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند، اين اتحاديه احتمالا از تشديد تحريم ها حمايت خواهد کرد.


بيانيه اتحاديه اروپا پس از گزارش سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا که تصريح کرده بود ايران برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را چهارسال پيش متوقف کرده، منتشر می شود و به گفته ديپلمات های اروپايی این گزارش ترديد های چين و روسيه را برای حمايت از دورسوم تحريم ها عليه ايران افزايش داده است.


رهبران ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا در بيانيه مشترکی در بروکسل از ايران خواستند تا به پرسش های آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه های هسته ای خود «پاسخ های معتبر، کامل و شفاف» ارايه کند.


اين کشورها همچنين تاکيد کرده اند که «مجددا حمايت کامل خود را از اقدامات شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تصويب» تحريم های بيشتر اعلام می کنند.


اعضای اتحاديه اروپا اعلام کرده اند در راستای اقدامات آينده شورای امنيت سازمان ملل متحد، وزيران امورخارجه اعضای اين اتحاديه در ۲۸ ژانويه تشکيل جلسه خواهند داد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی اورانيوم را متوقف کند. اما تاکنون ايران از پذيرش اين درخواست خودداری کرده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


«اتحاديه اروپا از اهداف ایران از غنی سازی مطمئن نيست»


در همين حال، گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، در کنفرانس مطبوعاتی گفت : اتحاديه اروپا به برنامه غنی سازی اورانيوم و اهداف ايران در اين باره اطمینان ندارد».


آقای براون تصريح کرد:«شواهدی مبنی بر اين که برنامه (هسته ای ايران) با هدف توليد انرژی است، در دست نيست، بنابراين غنی سازی ايرانی ها بخشی از اقدامی است که برای جامعه بين المللی مشکل ساز شده است».


نخست وزير بريتانيا گفت:«ما برای تصويب قطعنامه های بيشتر در اينباره مبارزه خواهيم کرد، و البته تشديد تحريم ها در اين خصوص را بررسی خواهيم کرد».


ايران روز پنجشنبه اعلام کرد مذاکرات با آژانس بين المللی انرژی اتمی بر سر منبع آلودگی در تجهيزات دانشکده فنی دانشگاه تهران، در تهران پايان يافت.


بر اساس توافقنامه ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در مردادماه سال جاری در چارچوب «رفع ابهام از مسايل باقی مانده» درباره ماهيت برنامه هسته ای ايران موردی مانند؛ «نحوه دستيابی به فن‌آوری سانتريفوژهای P۱ و P۲، »، «منشاء آلودگی در مرکز تحقيقات فيزيکی»، «سند اورانيوم فلزی»، «پلونيوم ۲۱۰» و معدن گچين بررسی شده تا از اين طريق به ابهام پاسخ داده شود.


محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در آخرين گزارش خود درباره نتيجه همکاری ايران با آژانس که در ماه نوامبر منتشر شد، تصريح کرده بود به رغم اين که ايران در همکاری با آژانس گام های اساسی برداشته است ولی همچنان به غنی سازی اورانيوم و سرپيچی از اجرای قطعنامه های شورای امنيت ادامه می دهد.


بريتانيا روز چهارشنبه اعلام کرده بود که قدرت های جهانی قادر نيستند که تا پايان سال جاری ميلادی به توافقی درباره تشديد تحريم ها عليه ايران دست يابند.


همچنین، کشورهای ۱+۵ در مذاکرات روز سه شنبه خود پيش نويس قطعنامه تازه را که از سوی فرانسه تهيه شده، به بحث گذاشته اند. اين مذاکرات به گفته وزارت امور خارجه آمريکا، موفقيت آميز نبود .


XS
SM
MD
LG