لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

پیروزی باراک اوباما در کارولينای جنوبی


سناتور باراک اوباما، در رقابت مقدماتی در ايالت کارولينای جنوبی از رقیب اصلی خود پیشی گرفت.
سناتور باراک اوباما، در رقابت مقدماتی در ايالت کارولينای جنوبی از رقیب اصلی خود پیشی گرفت.

سناتور باراک اوباما، روز شنبه، بیست ششم ژانویه، در رقابت مقدماتی در ايالت کارولينای جنوبی از سناتور هیلاری کلینتون، رقیب اصلی خود پیشی گرفت.


براساس آرای شمرده شده در ایالت کارولینای جنوبی، سناتور اوباما ۵۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد و هيلاری کلينتون ۲۷ درصد و جان ادواردز ۱۸ در صد آرا را به دست آورده اند.


رقابت انتخاباتی در کارولينای جنوبی برای باراک اوباما، سناتور دمکرات از ایالت ایلی نویز، بسيار حياتی بود. پيروز در اين رقابت می توانست به برتری هر يک از از اين دو نامزد اصلی حزب دمکرات در رقابت سرنوشت ساز در پنجم فوريه کمک کند.


رقابت های انتخابات مقدماتی پنجم فوريه يا «سوپر تيوز دی»، که در بيش از ۲۲ ايالت آمريکا برگزار می شود برای نامزدهای رياست جمهوری هر دو حزب جمهوری خواه و دمکرات اهمیت تعیین کننده دارد.


نظر سنجی های پيش از انتخابات مقدماتی در کارولينای جنوبی حاکی از آن بود که سناتور اوباما از رقيب اصلی خود سناتور کلينتون جلو است. اين در حالی است که جان ادواردز در جايگاه سوم قرار داشت.


نزديک به پنجاه درصد رای دهندگان حزب دمکرات در ايالت کارولينای جنوبی را آمريکايی-افريقايی تبار ها تشکيل می دادند و از انجا که سناتور اوباما خود نيز آمريکايی-افريقايی است، ارزيابی های پيش از روز شنبه حاکی از پيروزی او بود.


سناتور اوباما نيازمند پيروزی در کارولينای جنوبی بود چرا که پس از پيروزی در انجمن های انتخاباتی ايالت آيووا در سوم ژانويه، عملا برتری را در رقابت انتخاباتی به رقيب اصلی خود سناتور کلينتون واگذار کرده بود.


  • رقابت مقدماتی در کارولينای جنوبی برای سناتور باراک اوباما بسيار حياتی بود. پيروز در اين رقابت می توانست به برتری هر يک از از اين دو نامزد اصلی حزب دمکرات در رقابت سرنوشت ساز در پنجم فوريه کمک کند

هيلاری کلينتون، سناتور دمکرات از ایالت نیویورک، با پيروزی در انتخابات مقدماتی نيوهمشاير و انجمن های انتخاباتی نوادا به نوعی توانست بود نخستين پيروزی آقای اوباما را تحت الشعاع قرار دهد.


اين در حالی است که هيلاری کلينتون، که انتظار پيروزی در اين ايالت جنوبی را نداشت، نيروی خود را به ايالت های ديگر پيش از آغاز «سوپر تيوزدی» معطوف کرد.


بيل کلينتون، همسر هيلاری کلينتون و رييس جمهوری سابق آمريکا، به کارولينای جنوبی سفر کرده بود و عملا با حمله به سناتور اوباما، مبارزات انتخاباتی در اين ايالت را تحت تاثير قرار داده بود. آقای کلينتون سناتور در کارولينای جنوبی تصريح کرده بود که آقای اوباما تجربه لازم برای تصدی پست رياست جمهوری آمريکا را ندارد.


جان ادواردز، سناتور سابق از ایالت کارولینای شمالی، سومين رقيب انتخاباتی حزب دمکرات اميدوار بود که در جريان رويارويی بين خانم کلينتون و آقای اوباما مردم به وی توجه کنند. اما او نتوانست به توفیقی بهتر از رتبه سوم دست یابد.


براساس پيش بينی ها های پيش از روز شنبه وی از شانس کمتری برای دستيابی به رتبه دوم در ايالت کارولينای جنوبی برخورداربود.


شعبه های رای گيری از ساعت هفت صبح روز شنبه به روی رای دهندگان گشوده شد و مقام های برگزار کننده انتخابات گزارشی از بروز مشکلات سيستم ماشينی رای گيری نداده اند.


در جريان رای گيری هفته گذشته حزب جمهوری خواه در ايالت کارولينای جنوبی که با پيروزی سناتور جان مک کين همراه بود، ماشين های رای گيری در يک حوزه انتخابيه دچار مشکل شده بودند.


آقای اوباما صبح روز شنبه را در محله های متعلق به آمريکايی-افريقايی ها گذاراند و سپس از کلیسا و بخش های تاریخی دیدار کرد.


شعبه های رای گیری در ایالت کارولینای جنوبی ساعت هفت بعداز ظهر بسته شدندو شمارش آرا شروع شد.


XS
SM
MD
LG