لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

احمدی نژاد: ایران قدرت اول جهان است


به گفته رییس جمهوری اسلامی ، «ملت ايران ابرقدرت ها را پشت سرگذاشته است.» ( عکس: ایسنا)
به گفته رییس جمهوری اسلامی ، «ملت ايران ابرقدرت ها را پشت سرگذاشته است.» ( عکس: ایسنا)

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی روز پنجشنبه، نهم اسفند گفت که اکنون همه فهميده‌ اند ايران تبديل به «قدرت اول جهان» شده است.


رييس جمهوری ايران، با حمله به مخالفان داخلی خود درباره پرونده هسته ای ایران گفت که گفت: «هميشه کسانی وجود دارند که دشمن را بزرگ جلوه می دهند ... ولی امروز همه اينها فهميده اند ايران قدرت اول جهان است.»


اظهارات محمود احمدی نژاد یک روز پس از انتقاد شدید حسن روحانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران و از نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی ایراد می شود که سیاست خارجی دولت نهم را به باد انتقاد گرفته بود.


حسن روحانی گفته بود که «سياست خارجی به معنی شعار دادن نيست. جمهوری اسلامی نمی تواند به دور خود دیوار بکشد و باید در سیاست خارجی اش انعطاف نشان دهد.»


به گزارش واحد مرکزی خبر، رييس جمهوری اسلامی بدون نام بردن از فرد یا گروه خاصی گفت: « بعضی از آدم ها که جنس شان از جنس همان دشمنان است، سعی می کنند حرف های آنها را در داخل ترجمه و خط آنها را پياده کنند و دشمن را بزرگ جلوه دهند.»


محمود احمدی نژاد اظهار داشت: به باور او «کاروان جهان به منزل های آخر خود نزديک می شود» و افزود: «امروز همه دنيا ملتهب و در تکاپو و تحول است و در آستانه تغيير و تحول بزرگ است.»


وی که در هشتمين کنگره سرداران شهيد سخنرانی می کرد، خطاب به حاضران گفت: « نمی دانيد با دل های ملت ها چه کرده ايد امروز هر جا می رويم با هر کسی و با هر قشری در کشورهای مختلف صحبت می کنيم انگار در تهران و ايران است.»


اظهارات محمود احمدی نژاد یک روز پس از انتقاد شدید حسن روحانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران و از نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی ابراز می شود که سیاست خارجی دولت نهم را به باد انتقاد گرفته بود.


به گفته رییس جمهوری اسلامی، «ملت ايران ابرقدرت ها را پشت سر گذاشته است و امروز بر سكوی افتخار ايستاده و همه قدرت ها زير پای ملت ايران هستند.»

سخنان محمود احمدی نژاد در حالی منتشر شده است که اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل با توافق بر سر قطعنامه سوم تحریم علیه ايران، بدنبال جلب حمایت تمام اعضای این شورا هستند تا این قطعنامه بدون هیچ رای مخالفی به تصویب برسد.


قطعنامه تازه بر مبنای گزارشی تنظیم شده است که هفته گذشته توسط محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره پرونده هسته ‌ای ايران به شورای حکام ارائه کرد.


در اين گزارش که جمهوری اسلامی ايران آن را «پيروزی هسته ‌ای» قلمداد کرده تاکيد شده است که با وجود همکاری ايران، هنوز مدارک کافی برای آنکه ثابت کند ايران به دنبال مقاصد نظامی نيست به دست نيامده است.


در همين حال، روز چهارشنبه، هشتم اسفند ماه، ويتالی چورکين، سفير روسيه در سازمان ملل متحد، در يک کنفرانس خبری اعلام کرد: «در صورتی که ايران طی روزهای آينده غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند، اين کشور از دور تازه تحريم ها عليه ايران حمايت خواهد کرد.»


روسيه به عنوان شریک تجاری بزرگ ایران، پيش از اين به نرمش در برابر ايران و مخالفت با تحريم‌های بيشتر عليه ايران از سوی شورای امنيت سازمان ملل شناخته می شد.


آقای چورکين افزود: ايران همچنان خواست سازمان ملل متحد برای توقف فعاليت های هسته ای خود ناديده می گيرد.


جمهوری اسلامی ایران از سوی کشورهای غربی متهم است که در چارچوب برنامه هسته ای خود که آن را « صلح آمیز» می داند بدنبال ساخت سلاح اتمی است و گزارش اخیر آژانس نیز نشان می دهد که جمهوری اسلامی « از پاسخ به سوال های مربوط به تحقیقات درباره کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند و آزمایش با مواد منفجره با حساسیت بالا خودداری کرده است.»


این در حالی است که تهران ادعای تلاش برای ساخت بمب اتمی را رد کرده و برنامه هسته ای خود را در راستای تولید سوخت اعلام کرده است.


XS
SM
MD
LG