لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

هشدار احمدی نژاد درباره مخالفت با برنامه هسته ای ایران


آقای احمدی نژاد می گوید در صورت مخالفت با برنامه هسته ای، ایران واکنش نشان خواهد داد.
عکس :ایسنا
آقای احمدی نژاد می گوید در صورت مخالفت با برنامه هسته ای، ایران واکنش نشان خواهد داد. عکس :ایسنا

رييس جمهوری ايران در آستانه نشست کشورهای ۱+۵؛ روسيه، آمريکا، چين، بريتانيا و فرانسه به همراه آلمان، در روز دوشنبه برای بررسی سومين قطعنامه تحريم ايران می گويد صدور قطعنامه های تازه تهران را از ادامه برنامه هسته ای خود باز نخواهد داشت.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، با اشاره به این که «ثابت خواهیم کرد هر حرکت مخالفان هسته ای شدن ایران یک اشتباه برای آنها خواهد بود»، گفت:«چنانچه بخواهند به مخالفت های خود(با برنامه هسته ای ) به هر شکلی ادامه دهند قطعا با عمل متناسب جمهوری اسلامی ايران مواجه خواهند شد و در اين موضوع اروپايی و غير اروپايی تفاوتی ندارند.»


آقای احمدی نژاد که در گفت وگو با تلويزيون دولتی ايران در روز شنبه، افزود:«تا صد سال هم قطعنامه صادر کنند، ما خط قرمزمان قطعنامه نيست اشتباهشان در گذشته اين بود که خط قرمز را اين می دانستند که پرونده به شورای امنيت برود ولی ما گفتيم خط قرمز ما حقوق ملت ايران است که سر سوزنی عقب نمی آييم.»


آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه در گزارشی اعلام کرده بود : به رغم آنکه تهران بخش های تازه ای از برنامه هسته ای خود را روشن کرده است، اما اين اقدامات به اندازه ای نبوده که بدگمانی ها درباره برنامه هسته ای اين کشور را برطرف کند.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود نسبت به تحقيقات در خصوص تسليحاتی کردن برنامه هسته ای ايران در گذشته ابراز نگرانی جدی کرده بود.


اين آژانس همچنين اعلام کرده بود که برای نخستين بار اطلاعات و گزارش های منابع اطلاعاتی غرب درباره تلاش های تهران برای دستيابی به سلاح اتمی را در اختيار ايران قرار داده است، اما ايران پاسخ قانع کننده ای در اين زمينه ارائه نکرده است.


آقای احمدی نژاد در واکنش به اين بخش از گزارش آژانس گفت:« اين ادعاها زياد است و هميشه وجود دارد. اين ادعاها مانند کاغذهايی که امريکايی ها عليه ما تحويل دادند برای ما ارزش حقوقی ندارد؛ اگر يک عضو عليه عضو ديگری ادعا کند بايد مسير قانونی و حقوقی خود را طی کند و به آن رسيدگی شود و اگر ادعايش اثبات نشود عضو ادعاکننده بايد خسارت بپردازد.»


  • «چنانچه بخواهند به مخالفت های خود(با برنامه هسته ای ) به هر شکلی ادامه دهند قطعا با عمل متناسب جمهوری اسلامی ايران مواجه خواهند شد و در اين موضوع اروپايی و غير اروپايی تفاوتی ندارند.»
محمود احمدی نژاد

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد با اشاره به اين که براساس گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی «هيچ نشانه ای از انحراف در برنامه هسته ای ايران ديده نشده است»، افزود:«از اين به بعد ادامه مخالفت با موضوع هسته ای ايران در واقع به نوعی لوس بازی است.»


این در حالی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی درگزارش خود تصريح کرده است: به رغم آنکه تهران بخش های تازه ای از برنامه هسته ای خود را روشن کرده است، اما اين اقدامات به اندازه ای نبوده که ثابت کند ايران در صدد توليد سلاح اتمی نيست.


آقای احمدی نژاد روز شنبه همچنین، در پیامی خطاب به علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را «پیروزی بزرگ ملت» ایران دانسته بود.


در حالی رییس جمهوری ایران گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را «پیروزی» می داند که گریگوری شولتی، سفیر آمریکا در آژانس، روز جمعه گفته بود این گزارش تصریح کرده است که ایران همچنان یک منبع نگرانی است.


به گفته آقای شولتی ایران علاوه بر متوقف نکردن غنی سازی اورانیوم، نسل جدیدی از سانتریفیوژها را که سرعت غنی سازی را بیشتر می کنند، آزمایش کرده است و این خود عمیق تر کردن نقض تعهدات بین المللی برای اجرای قطعنامه های شورای امنیت و ادامه سرپیچی از خواست جهانی است.


«تغییر رفتار»


آقای احمدی نژاد در گفت وگو با تلويزيون دولتی ايران، با اشاره به ضرورت تغيير رفتار اعضای شورای امنيت نسبت به ايران، گفت:« از حالا رفتار ما با آنها تغيير خواهد کرد. زيرا معلوم شده که هيچ سئوال جدی وجود ندارد و کار ايران کاملا ضابطه‌مند بوده است».


وی هشدار داد : «اگر آنها بخواهند مسير قبلی را ادامه دهند، ما خسارت هايمان را خواهيم گرفت. برای ما قطعنامه‌های شورای امنيت خط قرمز نيست ، خط قرمز ما حقوق ملت ايران است. آنها کوچکتر از آن هستند که بخواهند چيزی را به ملت ايران تحميل کنند و بهتر است که رفتارشان را اصلاح کنند.»


رييس جمهوری ايران گفت:«بدانند هيچ امتيازی داده نخواهد شد؛ خودشان اشتباه کردند بايد برگردند و عذرخواهی کنند و اگر مسير ديگری انتخاب کنند ما از آنان خسارت خواهيم گرفت؛ آنها می دانند ملت ايران اگر تصميمی بگيرد آن را عملياتی خواهد کرد و ۲۸ سال اين موضوع را تجربه کرده اند.»


در حالی که رييس جمهوری ايران می گويد: آژانس بين المللی انرژی اتمی تاکيد کرده که «هيچ گونه انحرافی دربرنامه هسته ای ايران» ديده نشده است، وزير امور خارجه آمريکا می گويد اين گزارش مدرک خوبی برای تشديد تحريم های ايران است.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز جمعه و به دنبال گزارش اخير محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره ابهامات برنامه هسته ای تهران گفته بود: گزارش آژانس می تواند دليل خوبی برای اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران باشد.


خانم رايس اضافه کرده بود: سازمان ملل متحد « يک دليل قوی دارد» تا پس از گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی سومين قطعنامه را برای تشديد تحريم ها عليه ايران به تصويب برساند.


به گفته وی، «بر اساس گزارش آژانس، تهران همکاری کاملی با بازرسان نداشته و به پرسش های اصلی درباره گذشته برنامه اتمی اش پاسخ نداده است.»


آمريکا و اتحاديه اروپا، ايران را متهم می کنند که به طور پنهانی در صدد دستيابی به تسليحات هسته ای است. تهران اين اتهام را رد کرده و تاکيد می کند که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است.


اين در حالی است که ايران تا کنون با سرپيچی از درخواست های شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره تعليق غنی سازی اورانيوم، فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف نکرده است و به آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که درصدد است تا برنامه غنی سازی اورانيوم را توسعه دهد.


XS
SM
MD
LG