لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

سفير هلند به وزارت امور خارجه ایران احضار شد


ایران شدیدا به نمایش فیلم «فتنه» اعتراض کرده است.(عکس: ایسنا)
ایران شدیدا به نمایش فیلم «فتنه» اعتراض کرده است.(عکس: ایسنا)

در پی گسترش اعتراضات به انتشار فيلم «ضد اسلام» خیرت وایلدرز، نماینده پارلمان هلند، وزارت امور خارجه ایران، سفير هلند و کاردار سفارت اسلوونی را احضار کرد.


وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با احضار این دو دیپلمات اروپایی نسبت به نمایش فیلم «فتنه» شدیدا اعتراض کرده و خواسته است که به این موضوع رسیدگی شود.


کاردار سفارت اسلوونی در تهران به اين دليل احضار شده که کشورش رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد.


والن مون، سفير هلند در تهران در گفت و گو با واحد مرکزی خبر از اقدام «خيرت وايلدرز» نماينده راستگرای پارلمان هلند و سازنده فيلم «فتنه» ابراز تاسف کرد و گفت: «دولت هلند، همانطور که در يک بيانيه رسمی هم اعلام کرد به اديان و مذاهب احترام می گذارد و پس از انتشار اين فيلم، نمايش اين فيلم را محکوم کرد.»


يان پيتر بالکننده، نخست وزير هلند روز جمعه، نهم فروردين ماه، يک روز پس از انتشار فيلم «فتنه» بر روی اينترنت، اين فيلم را تقبيح کرد.


نمایش فیلم فتنه در اینترنت که در آن قرآن، کتاب مسلمانان را مروج خشونت و تروریسم در جهان معرفی کرده است موجی از اعتراضات در کشورهای اسلامی بر انگیخته و سیاستمداران غربی نیز به آن واکنش منفی نشان داده اند.

او گفته بود: «اين فيلم اسلام را با خشونت برابر می داند و دولت هلند با چنين برداشتی مخالف است چرا که مسلمانان خود قربانيان خشونت هستند.»


آقای يوتس، کاردار اسلوونی در تهران هم به واحد مرکزی خبر گفته است: «بايد قانونی که محدوده آزادی بيان را در کشورهای اروپايی روشن می کند بازنگری و بررسی شود.»


او افزود: «آزادی بيان به آن معنا نيست که هر کس هر چه بخواهد بگويد، ما برای آن محدوديت هايی داريم که يک وجه آن پرهيز از سخنان خصمانه عليه ديگری يا ديگران است.»


اعتراض استراليا


نمایش فیلم فتنه در اینترنت که در آن قرآن، کتاب مسلمانان را مروج خشونت و تروریسم در جهان معرفی کرده است موجی از اعتراضات در کشورهای اسلامی بر انگیخته و سیاستمداران غربی نیز به آن واکنش منفی نشان داده اند.


استيون اسميت، وزير امور خارجه استراليا، روز يکشنبه انتشار اين فيلم را محکوم و آن را «زشت و آزاردهنده» خواند.


آقای اسميت همچنين گفت: «فيلم فتنه، با توجه به اين که دين اسلام را همسنگ اقدامات تروريستی و ديگر خشونت ها معرفی کرده است، تلاشی آشکار در جهت اختلاف آفرينی ميان پيروان اديان مختلف به شمار مي آيد.»


او افزود: «من نيز همچون رهبران جهان اسلام و اروپا، ايده ها و ديدگاه های مطرح در فيلم را به شدت مردود مي دانم و پخش آن را محکوم مي کنم.»


وزير خارجه استراليا همچنين گفت که با وجود ايمان به حق آزادی بيان، اما سوء استفاده از اين آزادی را برای دامن زدن به نفرت قومی نمي پذيرد.


بان گی مون، دبير کل سازمان ملل نيز اين فيلم را «به شدت ضد اسلامی و آزار دهنده» خوانده و وزارت امور خارجه پاکستان هم سفير هلند را احضار و به انتشار اين فيلم اعتراض کرده است.


فيلم فتنه، که سازنده اش، «خيرت ويلدرز» نماينده راستگرای پارلمان هلند محتوای آن را «ضد اسلام» معرفی کرده بود، سر انجام پس از تنش های فراوان، شامگاه پنجشنبه هشتم فروردين ماه در یک سايت اينترنتی به نام «لايو ليک» منتشر شد.


آقای ويلدرز پيش از اين گفته بود که قصد دارد فيلم خود را تا اول آوريل منتشر کند و اگر رسانه ای برای نمايش فيلمش نيابد، آن را روی اينترنت منتشر خواهد کرد.


سخنان اين نماينده پارلمان هلند، پيش از انتشار فيلم موجب اعتراض برخی انجمن های اسلامی در اروپا و کشورهای اسلامی شده بود. حتی انجمن مسلمانان هلند از دادگاهی در لاهه خواسته بود کارشناسانی را مامور بازبينی اين فيلم کند تا شاید این فيلم قبل از انتشار توقيف شود.


پس از انتشار فيلم «فتنه» بر روی اينترنت و در پی بالا گرفتن اعتراضات به نمايش اين فيلم، سايت بريتانيايی «لايو ليک» که انتشار اين فيلم را پذيرفته بود اعلام کرد که به دليل تهديد جدی کارکنانش اين فيلم را از روی سایت خود حذف کرده است.


پيش از اين، يک سرويس دهنده آمريکايی، سايتی که آقای وايلدرز برای نمايش فيلمش خريده بود را به دليل آنچه شکايت های پرتعداد خواند، مسدود کرده بود.


XS
SM
MD
LG