لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

دادگاهی در اروپا پ کا کا را تروریست ندانست


سربازان ترکیه طی ماه اخیر دست به اقدامات زیادی علیه جدایی طلبان پ کا کا زدند(عکس:epa)
سربازان ترکیه طی ماه اخیر دست به اقدامات زیادی علیه جدایی طلبان پ کا کا زدند(عکس:epa)

دادگاهی در اروپا روز پنج شنبه تصميم اتحاديه اروپا برای قرار دادن گروه پ کا کا يا شورشيان حزب کارگران ترکيه در فهرست گروه های تروریست را نادرست دانست، اما يک سخنگوی اين اتحاديه در بروکسل گفت که اين تصميم هيچ نوع تاثير عملی ای ندارد.


گروه جدايی طلب پ کا کا از سال ۲۰۰۲، زمانی که حمله هايی را در ترکيه صورت داد و موجب چندین انفجار شد، به عنوان گروهی تروريست در فهرست اتحاديه اروپا قرار گرفت.


اين فهرست تاکنون چندين بار بازنگری شده و مورد تجديدنظر قرار گرفته است.


دومين دادگاه عالی اروپا روز پنج شنبه حکم داد که آوردن نام پ کا کا در اين فهرست، از «دلايل کافی» برخوردار نيست.


اين دادگاه برای نادرست خواندن قرار دادن نام پ کا کا در اين فهرست، همان دليلی را ارائه کرد که در سال ۲۰۰۶ برای گروه مجاهدين خلق ارائه کرده بود.


دومين دادگاه عالی اروپا روز پنج شنبه حکم داد که آوردن نام پ کا کا در اين فهرست، از «دليل کافی» برخوردار نيست.

با اين حال نام گروه مجاهدين خلق در آخرين نسخه ارائه شده از سوی اتحاديه اروپا برای معرفی گروه های تروريست، در کنار ۴۶ گروه ديگر از جمله حماس، جدايی طلبان باسک و ببرهای تاميل باقی ماند.


پ کا کا از سوی ترکيه، آمريکا، اتحاديه اروپا و ایران به عنوان يک گروه تروريستی قلمداد می شود .


اين حزب که در سال ۱۹۷۸ با گرايش های مارکسيستی – لنينيستی تاسيس شده است از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه را برای ايجاد يک سرزمين کردنشين در جنوب شرقی ترکيه آغاز کرده است.


فعاليت های اين گروه که پايگاه هايی در شمال عراق دارد، در ماه های اخير به لشگرکشی دولت ترکيه به مرزهای شمالی عراق و حملات گسترده هوايی و زمينی ارتش ترکيه عليه مواضع اعضای اين گروه در کوهستان های کردستان عراق انجاميد.


از زمان آغاز درگيری های مسلحانه اين گروه در سال ۱۹۸۴، بيش از ۳۷ هزار نفر در درگيری ها کشته شده اند.


این گروه شبه نظامی، به تازگی دولت ترکيه را تهديد کرد که خشونت های رخ داده در جشن های نوروز در مناطق کردنشين اين کشور را تلافی خواهد کرد.


در جريان نزاع بين کردها و نظاميان ترکيه در جشن های نوروزی در جنوب شرقی ترکيه، دو نفر کشته و ده ها نفر زخمی شدند. پليس ترکيه همچنين ده ها نفر ديگر را نيز به ظن همکاری با «پ کا کا» دستگير کرد.


«پ کا کا» تهديد کرده است که واکنش های آنها غير قابل کنترل خواهد بود و بوزام تکين، يکی از اعضای اين گروه مسلح، روز پنج شنبه به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «تا زمانی که آنکارا از آزار شهروندان دست برندارد، پ کا کا انتقام خواهد گرفت.»


تکين گفته بود: «دولت ترکيه بايد به پيام آزادی از سوی مردم کرد گوش دهد و به سرعت خشونت عليه شهروندان را متوقف کند.»


آنکارا می گويد به تازگی ۲۴۰ نفر از اعضای «پ کا کا» را کشته است، اما شبه نظاميان اين گروه ادعا می کنند ۱۲۷ سرباز ترکيه را کشته و تنها ۹ نفر از افراد «پ کا کا» جانشان را از دست داده اند.


منابع امنيتی ترکيه روز شنبه سوم فروردين ماه اعلام کردند که پليس ترکيه به تجمع حدود سه هزار کرد در شهر وان واقع در جنوب شرقی ترکيه حمله کرده و تجمع کنندگان را که به مناسبت نوروز و آغاز سال نو جشن برپا کرده بودند، با شليک گاز اشک آور، فشار آب و شليک هوايی متفرق کرده است.


پليس ترکيه اعلام کرده است که شرکت کنندگان در اين مراسم، شعارهايی در حمايت از حزب کارگران کردستان «پ کا کا» سر داده اند.


XS
SM
MD
LG