لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

متکی: ایران به ۵+۱ بسته پیشنهادی ارائه می کند


آقای متکی حاضر نشد تا جزئیاتی در باره محتوای این بسته پیشنهادی ارائه کند.(عکس: ایسنا)
آقای متکی حاضر نشد تا جزئیاتی در باره محتوای این بسته پیشنهادی ارائه کند.(عکس: ایسنا)

جمهوری اسلامی می گويد که در نشست آينده کشورهای عضو گروه ۵ + ۱ که در شانگهای چين برگزار می شود، يک بسته پيشنهادی ارائه می کند.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران روز يکشنبه به خبرنگاران در تهران گفت که ايران در تلاش است با تکيه بر همگرايی، يک بسته پيشنهادی را برای حل مشکلات منطقه ای و بين المللی تدوين و در گفت وگو با طرف های مختلف آن را ارائه دهد.


وی حاضر نشد تا جزئياتی در باره اين بسته پيشنهادی ارائه کند و تنها به اين نکته بسنده کرد که «در آينده نزديک جزئيات بسته پيشنهادی را به اطلاع افکار عمومی خواهيم رساند.»


آقای متکی که در کنفرانس خبری با همتای فيليپينی خود شرکت کرده بود، همچنين هر گونه ديدار با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا را در حاشيه اجلاس کشورهای همسايه عراق و اعضای دائم شورای امنيت رد کرد.


اين نشست قرار است که در آينده نزديک در کشور کويت برگزار شود تا تحولات مربوط به برقراری امنيت را در عراق بررسی کند.


ادامه رايزنی ها از وين تا شانگهای


نمايندگان کشورهای گروه ۵ + ۱ قرار است که روز چهارشنبه، ۱۶ آوريل، برای بررسی گام های بعدی در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران در شانگهای گردهم آيند.



  • «ايران در تلاش است با تکيه بر همگرايی، يک بسته پيشنهادی را برای حل مشکلات منطقه ای و بين المللی تدوين و در گفت وگو با طرف های مختلف آن را ارائه دهد.»
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران

برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه روز جمعه در مصاحبه ای اختصاصی با راديو فردا گفته بود که تشديد دوباره تحريم ها عليه ايران در دست بررسی است، «ولی بايد منتظر ماند.»


وی در پاسخ به اين سئوال که « شما چه نتيجه ای برای نشست هفته آينده کشورهای گروه ۱+۵ پيش بينی می کنيد؟»، گفت: «نتيجه بسيار روشن است؛ فرانسه، روسيه، چين، آمريکا، آلمان و بريتانيا در شورای امنيت سازمان ملل به اتفاق آراء به قطعنامه ای رای داده اند که گفت و گو را همراه با تحريم ها به عنوان ضمانت اجرايی پيشنهاد می کند.»


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی روز سه شنبه گذشته اعلام کرد که ايران کار نصب شش هزار سانتريفوژ جديد و پيشرفته را در تاسيسات اتمی نطنز آغاز کرده است. به گفته ايران، اين دستگاه ها نسبت به نمونه های قبلی خود برای غنی سازی اورانيوم از سرعت بيشتری برخوردار هستند.


اين اقدام از سوی جامعه بين المللی به عنوان مقابله تازه تهران با خواسته های شورای امنيت مبنی بر تعليق غنی سازی اورانيوم از سوی ايران ارزيابی شده است.


کشورهای غربی از جمهوری اسلامی خواسته اند تا با تعليق برنامه غنی سازی خود که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد به ميز مذاکره با گروه ۵ + ۱ باز گردد. اين کشورها همچنين بسته پيشنهادی را به ايران ارائه کرده اند که حاوی امتيازات اقتصادی و سياسی به اين کشور برای دست کشيدن از برنامه اتمی خود است.


جمهوری اسلامی اين بسته تشويقی را رد کرده و بر ادامه غنی سازی اورانيوم پافشاری می کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تا کنون سه قطعنامه تنبيهی عليه ايران به تصويب رسانده است.


در تحولی ديگر، غلامرضا آقازاده، معاون رييس جمهوری و رييس سازمان انرژی اتمی ايران، قرار است که روز دوشنبه، ۱۳ آوريل، با محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، ديدار و در باره برنامه هسته ای ايران با وی گفت و گو کند.


محمد علی حسينی ، سخنگوی وزارت امور خارجه روز يکشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تاييد اين سفر اظهار داشت: «ديدار آقای آقازاده با محمد البرادعی در ادامه گفت و گوهای ايران و آژانس است و ديداری عادی می باشد.»


محمد سعيدی، معاون آقای آقازاده که وی را در اين سفر همراهی می کند، نيز به تلويزيون جمهوری اسلامی گفته است: « اين ديدار به درخواست دو طرف صورت می گيرد و ايران قصد دارد در مورد برنامه آينده هسته ای اين کشور از جمله استفاده از سانتريفوژهای پر سرعت برای غنی سازی توضيح دهد.»


آقای سعيدی همچنين گفت: « مشوق های اقتصادی نمی تواند موجب شود که ايران غنی سازی را متوقف کند و کشورهای ۱+۵، بايد سياست منطقی تری با ايران در پيش بگيرند و پيشرفت های هسته ای و صلح آميز بودن برنامه هسته ای ما را قبول کنند.»


کشورهای غربی با اشاره به پنهانکاری طولانی مدت جمهوری اسلامی ايران درباره برنامه اتمی خود، اين کشور را متهم می کنند که به دنبال توليد و ساخت سلامی اتمی است ولی تهران اين اتهام را رد کرده و می گويد که هدف از برنامه اتمی اش، دستيابی به سوخت برای توليد برق است.


XS
SM
MD
LG