لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

سفر آقازاده به وین برای بحث در باره برنامه اتمی ایران


غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران. (عکس:AFP)
غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران. (عکس:AFP)

غلامرضا آقازاده، معاون رييس جمهوری و رييس سازمان انرژی اتمی ايران، روز دوشنبه، ۱۳ آوريل، با محمد البرادعی، مدير آژانس بين المللی انرژی اتمی، در وين، در مورد برنامه هسته ای ايران گفت و گو می کند.


محمد علی حسينی ، سخنگوی وزارت امور خارجه روز يکشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تاييد اين سفر اظهار داشت: «ديدار آقای آقازاده با محمد البرادعی در ادامه گفت و گوهای ايران و آژانس است و ديداری عادی می باشد.»


اين ملاقات در حالی صورت می گيرد که نمايندگان گروه ۱+۵، يعنی پنج عضو دائمی شورای امنيت - آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه و چين - همراه با آلمان، قرار است روز ۱۶ آوريل، در شانگهای چين، با يکديگر ملاقات و گام های تازه عليه برنامه هسته ای ای را بررسی کنند.


محمد سعيدی، معاون آقای آقازاده که وی را در اين سفر همراهی می کند، به تلويزيون جمهوری اسلامی گفته است: «اين ديدار به درخواست دو طرف صورت می گيرد و ايران قصد دارد در مورد برنامه آينده هسته ای اين کشور از جمله استفاده از سانتريفوژهای پر سرعت برای غنی سازی توضيح دهد.»


  • «اين ديدار به درخواست دو طرف صورت می گيرد و ايران قصد دارد در مورد برنامه آينده هسته ای اين کشور از جمله استفاده از سانتريفوژهای پر سرعت برای غنی سازی توضيح دهد.»
محمد سعیدی، معاون رییس سازمان انرژی اتمی ایران

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز سه شنبه در درديدار از تاسيسات هسته ای نطنز از آغاز نصب شش هزار سانتريفيوژ جديد خبر داد.


آقای سعيدی در اين مورد گفت که آژانس از اين موضوع، پيش از اعلام خبر اطلاع يافته بود.


وی افزود: «بازرسی آژانس از تاسيسات اتمی ايران ادامه می يابد ولی تمامی ابهامات در مورد برنامه هسته ای اين کشور رفع شده است.»


محمد البرادعی، در گزارش ۲۲ فوريه خود با اشاره به اينکه ايران همکاری لازم برای پاسخ به پرسش های آژانس داشته است در عين حال، اعلام کرد که جمهوری اسلامی به ابهامات تازه پاسخ نداده است.


اين ابهامات شامل آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای است که بر روی موشک سوار می شوند.


آقای سعيدی همچنبن گفت: «مشوق های اقتصادی نمی تواند موجب شود که ايران غنی سازی را متوقف کند و کشورهای ۱+۵ ، باید سياست منطقی تری با ايران در پيش بگيرند و پيشرفت های هسته ای و صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ما را قبول کنند.»


در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ ، گروه ۱+۵ مشوق های اقتصادی به ايران پيشنهاد داد و از تهران خواست تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


همکاری با ايران برای توسعه برنامه هسته ای صلح آميز و تجارت بيشتر در زمينه های انرژی، کشاورزی و تکنولوژی، از جمله مشوق های پيشنهادی گروه ۱+۵ به تهران بود. ايران تاکنون اين پيشنهادات را رد کرده و به غنی سازی ادامه داده است.


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا گفت: «آمريکا می خواهد هم تنبيهات بيشتر و هم امتيازات بيشتری را برای متقاعد کردن ايران برای توقف غنی سازی در نظر بگيرد.»


آمریکا و غرب ایران را متهم به ساختن بمب اتمی می کنند در حالی که تهران همواره این اتهامات را رد کرده، هدف برنامه هسته ای خود را صلح آمیز و برای تولید برق می خواند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG