لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

درخواست ۱۲۱ سينماگر ايرانی برای بازگشایی «دنیای تصویر»


ماهنامه دنیای تصویر به همراه هشت نشریه دیگر، پیش از آغاز سال نو لغو امتیاز شد.
ماهنامه دنیای تصویر به همراه هشت نشریه دیگر، پیش از آغاز سال نو لغو امتیاز شد.

۱۲۱ سينماگر ايرانی در نامه ای خطاب به هيئت نظارت بر مطبوعات، رییس قوه قضاییه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار بازگشايی ماهنامه توقيف شده «دنيای تصوير» شدند.


در اين نامه که در آن امضای جمعی از فيلمسازان، بازيگران و ساير دست اندرکاران سينمای ايران ديده می شود، از مسئولان قضايی خواسته شده است که شرايط ادامه انتشار اين ماهنامه سينمايی را که برای هفده سال منتشر شده بود، فراهم کنند.


ماهنامه «دنيای تصوير» به سردبيری و مدير مسئولی علی معلم، به همراه هشت نشريه ديگر، پيش از تعطيلات نوروز، توسط هيئت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توقيف شد.


توقيف اين نشريات، به ويژه «دنيای تصوير» و ماهنامه «هفت»، اعتراضات زيادی را برانگيخت و مسئولان اين دو نشريه اعلام کردند که پيش از اين حکم، هيچ تذکری را دريافت نکرده بودند.


  • در آغاز سالی که بناست کشور به سوی «نوآوری و شکوفايی» حرکت کند، سينمای ايران توقف انتشار نشريه دنيای تصوير را به صلاح بالندگی هنر و انديشه ورزی در کشور نمي داند و به سياق سنتهای کهن، ترجيح مي دهد حکم لغو انتشار اين نشريه را اشتباه ناخواسته و يا سهو ناشی از سوءتفاهم قلمداد کند.
نامه جمعی از سینماگران ایران

در نامه سينماگران که بخش هايی از آن در خبرگزاری نيمه دولتی فارس، وابسته به جناح اصولگرا، منتشر شده، آمده است:« با توجه به شکوفايی هنر سينما در کشور ما که به لحاظ کميت توليد فيلم يکی از ۱۰ کشور نخست جهان است و از حيث کيفی سير کسب موفقيتها و افتخارات جهانی آن همچنان ادامه دارد، تعداد نشريات تخصصی سينما که ديدگاه تحليلی و اطلاعات همه جانبه به مخاطب عرضه کنند، اندک است و از دست دادن نشريه ای با قدمت و تجربه هفده ساله دنيای تصوير به واقع مي تواند در اين برهوت تحليل و ارزيابی معتبر، همچون ضايعه ای برای علاقمندان جدی مطالعات سينمايی تلقی شود.»


در اين نامه که سينماگران برجسته و با سابقه ای چون بهرام بيضايی، داريوش مهرجويی، مسعود کيميايی و ناصر تقوايی از جمله امضا کنندگان آن هستند، آمده است:«در آغاز سالی که بناست کشور به سوی «نوآوری و شکوفايی» حرکت کند، سينمای ايران توقف انتشار نشريه دنيای تصوير را به صلاح بالندگی هنر و انديشه ورزی در کشور نمي داند و به سياق سنت های کهن، ترجيح مي دهد حکم لغو انتشار اين نشريه را اشتباه ناخواسته و يا سهو ناشی از سوء تفاهم قلمداد کند.»


این نامه تصریح می کند:«صبغه و سابقه موجود، نشان می دهد که حکمی چنين ضربتی و شتابزده، نمي تواند نظرگاه واقعی و قابل دفاعی باشد و چه بسا به خطا، به جای تشويق و تقويت فعاليت هايی از جنس و در سطح دنيای تصوير اعلام شده است. بايد پرسيد آيا اجرای اين حکم و احکام مشابه به سود فرهنگ کشور است يا آب به آسياب دشمنان فرهنگ و تفکر مي ريزد و منافع آنها را در تقابل با نوآوری و شکوفايی هنر و انديشه، تأمين مي کند؟»


بازيگران کهنه کاری چون عزت الله انتظامی، داوود رشيدی، محمدعلی کشاورز، جمشيد مشايخی و علی نصيريان، در اين نامه از حمايت موثر دنيای تصوير از سينمای فرهنگی و ملی کشور ياد کرده اند و مراسم سالانه اهدای جوايز اين نشريه با عنوان «حافظ» را «کوشش يگانه ای» خوانده اند «تا ستايش نوآوری و خلاقيت در هر گوشه اين سينما، به جوايز و اعتبارات عينی و تقدير حضوری منجر شود.»


در اين نامه که با شعری از حافظ به پايان رسيده، درخواست روشنی از سوی امضا کنندگان مطرح شده است:« بر اين اساس، درخواست جدی ما مبنی بر تجديدنظر در حکم صادره، قابل طرح است. بررسی مسيری که به صدور ناگهانی اين حکم باورناپذير منتهی شده و دستيابی به مسير ديگری که امکان برخورداری سينما و فرهنگ کشور از تداوم فعاليت اين نشريه را فراهم سازد، دو درخواست مؤکد ما از آن نهادهای رسمی است.»


ابراهيم حاتمی کيا و مسعود ده نمکی در کنار هنرپيشه های مشهوری چون نيکی کريمی، امين حيايی، فاطمه معتمدآريا و مهتاب کرامتی به همراه ديگر دست اندرکاران سينمای ايران، نظيرعليرضا زرين دست(فيلمبردار) از دیگر امضاکنندگان اين درخواست هستند.


در جلسه ای که روز بيستم اسفند ماه برگزار شده، هيئت نظارت بر مطبوعات مجوز انتشار نه نشريه، شامل دنيای تصوير، هفت، بازنگری، تلاش، صبح زندگی، به سوی افتخار، ندای ايران، شوکا و هاوار را لغو کرد.


اين در حالی است که خبر لغو امتيازها تا پيش از انتخابات مجلس اعلام نشد و اعلام آن به بعد از انتخابات روز ۲۴ اسفند ماه موکول شده بود.


از زمان رياست جمهوری آقای احمدی نژاد و به وزارت رسيدن صفار هرندی که از سردبيران روزنامه تندروی کيهان بود، برخورد با مطبوعات مستقل افزايش يافته که لغو امتياز ماهنامه زنان، از آخرين موارد اين برخوردهاست که با اعتراضات زيادی روبرو شد.


اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد در اين باره اعلام کرده بود: «برخی تخلفات مطبوعاتی مثل استفاده ابزاری از عکس های هنرپيشگان به خصوص هنرپيشه های فاسد خارجی، درج جزييات زندگی مبتذل آنان، درج مطالب خرافی، تبليغ خواص دارويی بدون اخذ مجوز از مراجع و سازمان های ذيربط، ترويج خرافه گرايی، درج مطالب خلاف عفت عمومی و نيز مطالب تحريک آميز قومی به خصوص اهانت به اقوام شريف ايرانی موجب حساسيت و برخورد قانونی هیأت نظارت بر مطبوعات می گردد.»


XS
SM
MD
LG