لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

«بازداشت دختر دانشجو پس از پایان تحصن دانشگاه زنجان»


مسوولين دانشگاه و استان زنجان پيشتر به دانشجويان اين دانشگاه قول داده بودند که برای اين دختر دانشجو مشکلی پيش نمی آيد.
عکس از ایسنا
مسوولين دانشگاه و استان زنجان پيشتر به دانشجويان اين دانشگاه قول داده بودند که برای اين دختر دانشجو مشکلی پيش نمی آيد. عکس از ایسنا

به دنبال افشای رسوايی اخلاقی معاونت دانشجويی دانشگاه زنجان توسط دانشجويان اين دانشگاه و انتشار فيلمی از اين معاون دانشگاه که قصد تعرض به دختر دانشجويی را داشت، وزير علوم ايران می گويد: «افشای اين کار درست نبوده و افشای گناه از خود گناه مهم تر است.»


به گفته دادستان زنجان، دختر دانشجويی که معاون دانشجويی دانشگاه زنجان قصد تعرض به او را داشته بازداشت شده است. اين در حالی است که مسوولين دانشگاه و استان زنجان پيشتر به دانشجويان اين دانشگاه قول داده بودند که برای اين دختر دانشجو مشکلی پيش نمی آيد.


جعفر گل ‌محمدی، دادستان عمومی و انقلاب زنجان، روز جمعه در نشستی مطبوعاتی به حادثه دانشگاه زنجان و اقدامات قضايی صورت گرفته در اين ‌باره اشاره کرد و گفت:« ارتباط ناصحيح عاملان حادثه دانشگاه زنجان، محرز شده و هر دو متهم اين پرونده، در حال حاضر با قرار قانونی در بازداشت به سر می‌برند لذا تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد.»


گل محمدی ادامه داد: «با کسانی که در اين ماجرا تشنج آفرينی کرده و از وقوع بزه، مطلع و به مراجع قانونی اطلاع نداده‌اند، برخورد قانونی صورت خواهد پذيرفت».


يکی از دانشجويان دانشگاه زنجان که نخواست نامش فاش شود، در گفت و گو با راديو فردا خبر بازداشت اين دختر دانشجو را تاييد می کند و می گويد:« ظاهرا اين دختر دانشجو دستگير شده است و احتمالا مقامات قضايی اتهام وی را توطئه ای اعلام می کنند که برای نشان دادن رسوايی اخلاقی معاون دانشجويی دانشگاه زنجان انجام داده است.»


محمد مهدی زاهدی، وزير علوم، که در هفته های اخير بارها صحبت از استعفای او شده است، گفت :«اگر تخلفی صورت گرفته باشد يا بگيرد، وزارت علوم بسيار محکم با متخلفان برخورد می کند، به ويژه کسانی که بخواهند در حيطه اخلاقی، خلافی انجام دهند».


وزير علوم، همچنين در جمع خبرنگاران گفت :« اين که عده ای به عنوان يک جريان سياسی، به فرض اين که، کار بد يا خلاف شرعی هم صورت گرفته باشد، توسعه و اشاعه فحشاء دهند، کار درستی نيست».


دادستان زنجان نيز اعلام کرده است که انتشار اين فيلم درست نبوده و افشای گناه از خود گناه مهم تر است.


يکی از دانشجويان دانشگاه زنجان، در گفت وگو با راديو فردا، در واکنش به اين گفته های وزير علوم می گويد: «گفته های وزير علوم و ریيس دانشگاه زنجان تناقض دارد و وزير علوم، چون نمی تواند فساد اخلاقی معاون آموزشی دانشگاه زنجان را توجيه کند، صورت مسئله را پاک کرده است.»


اين دانشجو که نخواست نامش فاش شود، افزود:« شخص ريس دانشگاه، اين قضيه را پذيرفته و هم از خدا و هم از بچه ها عذرخواهی کرده که اين مسئله در دانشگاه زنجان به وجود آمده و اين فرد را برای معاونت دانشجويی انتخاب کرده است. به هرحال، کسانی که فيلم را ديده اند، کاملا" مشخص است که آقای مددی، معاون دانشجويی دانشگاه زنجان در آن فيلم دستپاچه است، چيزی را جمع می کند، پرده را می کشد، مطمئن باشيد که اگر کسی کاری نکرده بود، آنقدر دستپاچه نبود.»


اين دانشجو می گويد که حراست دانشگاه پيشتر توسط دانشجويان از قضيه باخبر شده بود و می افزايد:« در گفته های اوليه که با حراست دانشگاه داشتيم، خودم با آنها صحبت کردم و تاييد کردند که ما گزارش هائی درباره قصد آقای مددی برای تعرض به خانم دانشجويی به صورت سربسته به آنها داده ايم و حالا می گويند که ما در حال پيگيری بوديم که شما خودتان اين کار را کرديد. يعنی حتی آنها نيز اين قضيه را قبول دارند.»


وی می افزايد:« بی اعتمادی دانشجويان نسبت به مقامات دانشگاه زنجان موجب شده است که آنها خود وارد عمل شده و اين فيلم را منتشر کنند.»


برخورد با دانشجویان


با اين حال، اين دانشجوی دانشگاه زنجان، که نخواست نام او فاش شود، احتمال می دهد وزارت علوم و نيروهای امنيتی و قضائی پس از اين واقعه، با دانشجويان متحصن و دانشجويانی که از هتک حرمت معاون دانشجوئی به دختر دانشجو فيلم برداری کرده اند، برخورد خواهند کرد.


وی می گويد:« احساس می کنم که اين برخورد بوجود بيآيد. دانشجويان واقعا" قصدی نداشتند، فقط خواستند، به عنوان انسان، وظيفه خودرا انجام دهند و تا نهايت پای هدف خود ايستاده بودند و خوشحال هستند که توانستند اين قضيه را از دانشگاه زنجان ريشه کن کنند. دانشگاه قول عدم برخورد قضائی را به دانشجويان داده است ، ولی من زياد به اين قول خوش بين نيستم.»


محمد مهدی زاهدی، وزير علوم، با زير سئوال بردن فيلم منتشر شده دانشجويان زنجان، به عنوان مدرک مستند، گفت :«آن چه در فيلم آمده است، اين بوده که دختری به اتاق معاونت آموزشی دانشگاه مراجعه کرده و آنجا روسری نداشته است و شما فقط يک عدم روسری را می بينيد.»


در فيلمی که دانشجويان دانشگاه زنجان از معاونت آموزشی اين دانشگاه گرفته اند، ديده می شود که يک دختر دانشجو بدون روسری در اتاق معاونت است وديده می شود حسن مددی، معاونت آموزشی دانشگاه زنجان، با نگرانی و وضعيتی آشفته، می کوشد از اتاق خارج شود، اما دانشجويان می گويند تا آمدن ماموران حراست در اتاقش بماند.


روزنامه کيهان، که نماینده به رهبر جمهوری اسلامی اداره آن را برعهده دارد و خبرگزاری نيمه رسمی فارس، اعلام کردند که دانشجويان دانشگاه زنجان، با برنامه ای از پيش تعيين شده، قصد بی آبرو کردن معاون آموزشی اين دانشگاه و ايجاد مشکل برای وزير علوم را داشته اند.


يکی از دانشجويان دانشگاه زنجان می گويد :«تجمع دانشجويان در اعتراض به اين مسئله اصلا" سياسی نبوده و پيش از فيلم برداری از معاونت آموزشی، درباره سوءاستفاده وی از يک دختر دانشجو، به مقامات اين دانشگاه اطلاع داده شده بود ولی اقدامی از سوی آنها صورت نگرفته بود.»


اين دانشجو درباره دلائل اينکه خبرگزاری فارس و روزنامه کيهان اين بحث ها را مطرح می کنند، می گويد:« اگر بحث اين بود که انجمن اسلامی حذف شده و به اين خاطر بچه های انجمن اسلامی اين کار را کرده اند، چرا دانشجويان در خواسته های خود، حتی خواستار بازگشائی انجمن اسلامی نبودند و حتی حرفی هم از اين قضيه به ميان نيامده بود. احساس می کنم که چون مسوولان نمی توانند، اين قضيه را توجيه کنند، آن هم درباره يکی از ارکان مديريتی دانشگاه، به خاطر اين است که اين نوع مسائل عنوان می شود.»


در همين حال برخی از دانشجويان چپ گرای دانشگاه زنجان از پايان يافتن تحصن در اين دانشگاه انتقاد کرده اند.


شورای متحصنين دانشجويان دانشگاه زنجان با انتشار بيانيه ای اعلام کرده اند که با حمايت دانشجويان تا تحقق کامل خواسته ها، به تلاش ها و پيگيری های خود ادامه خواهد داد و خود را موظف می داند تا روند مذاکرات را به اطلاع دانشجويان برساند تا در صورت مشاهده اهمال و کوتاهی در پيگيری درخواست های دانشجويان، با همفکری آنان اقدامات لازم را انجام دهند.


يکی از دانشجويان دانشگاه زنجان در اين باره می گويد:«هر تحصنی يکسری خواسته هايی را مطرح می کند. در صورتی که به خواسته های رسيدگی شود، طبيعی است که تحصن به پايان برسد. به ويژه که تحصن دانشجويان زنجان ، قضيه ای ملی شده بود و فشار روی دانشجويان زياد بود. من احساس می کنم دانشجويان به خواسته های خود رسيده اند».


وی می افزايد:« دانشجويان ۹ خواسته مطرح کرده بودند که تنها به دو خواسته خود تا کنون نرسيده اند. استعفای هيات رييسه دانشگاه چون مساله ای زمان بر است، دانشجويان تحصن خود را فعلا پايان دادند. استعفای ماموران حراست هم چون از سوی مسوولان دانشگاه انتخاب نمی شوند، فعلا امکان پذير نبود. مسوولان قول داده اند از طريق مراجع قانونی به اتهام معاونت دانشجويی زنجان رسيدگی کنند. دانشجويان همچنان پيگير اين مسايل هستند.»


اين در حاليست که رييس دانشگاه زنجان با حضور در جمع دانشجويان، ضمن پذيرش صحت اين رسوائی اخلاقی، از دانشجويان عذرخواهی کرده است.


نماينده زنجان در مجلس نيز، با حضور در جمع دانشجويان قول داد، وزير علوم را برای پاسخ گوئی درباره اين حادثه، به مجلس احضار کند. از سوی ديگر کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت با انتشار بيانيه ای، ضمن محکوم کردن حوادث دانشگاه زنجان، خواستار برخورد با عاملان اين حادثه شده است.


XS
SM
MD
LG