لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

دزدان دريايی کشتی ايرانی را در سواحل سومالی ربودند


گارد ساحلی یمن در روز 22 آوریل برای کمک به یک کشتی نفتکش ژاپنی که دزدان دریایی به آن حمله کرده بودند، وارد عمل شد.(عکس: AFP)
گارد ساحلی یمن در روز 22 آوریل برای کمک به یک کشتی نفتکش ژاپنی که دزدان دریایی به آن حمله کرده بودند، وارد عمل شد.(عکس: AFP)

مرکز بين المللی اطلاع رسانی دزدی های دريايی روز پنجشنبه اعلام کرد که دزدان دريايی، يک کشتی ايرانی و يک تانکر نفتکش ژاپنی را در سواحل سومالی ربوده اند.


به گزارش خبرگزاری ها، نوئل چونگ، رييس اين مرکز در کوالالامپور، پايتخت مالزی، در اين خصوص گفت که اين دو کشتی بين ساعات ۱۰ و ۱۱ صبح روز پنجشنبه به وقت محلی، در حال عبور از خليج عدن بودند که در سواحل سومالی توسط دزدان دريايی مسلح ربوده شدند.


در يک ماه گذشته، در اين منقطه به شش کشتی از کشورهای گوناگون حمله شده است.


سواحل سومالی يکی از بزرگترين مناطق فعاليت دزدان دريايی در جهان به شمار می رود و در شش ماه نخست سال جاری ميلادی، ۲۴ گزارش در خصوص حمله آنان به شناورها در اين منطقه انتشار يافته است.


سومالی از سال ۱۹۹۱ ميلادی که ژنرال محمد زيادباره سرنگون شد، فاقد حکومت مرکزی قدرتمند بوده است.


  • «دزدان دريايی با تيراندازی به سوی يک کشتی باربری ايرانی آن را متوقف و فرماندهی آن را در دست گرفتند.»
رييس مرکز بين المللی اطلاع رسانی دزدی های دريايی

ربودن دو شناور ايرانی و ژاپنی پس از ربوده شدن يک تانکر نفتکش مالزيايی با ۳۹ خدمه در سه شنبه شب صورت گرفت.


رييس مرکز بين المللی اطلاع رسانی دزدی های دريايی افزود که موضوع ربوده شدن اين تانکرها به اطلاع نيروهای دريايی ائتلاف به رهبری آمريکا در اين منطقه رسيده است و آنها برای کمک وارد عمل شده اند.


او در عين حال گفت که به دلايل عملياتی، در حال حاضر نمی تواند نام اين تانکرها را اعلام کند و يا اطلاعات بيشتری در اين زمينه بدهد.


نوئل چونگ اضافه کرد که در نخستين رويداد در روز پنجشنبه، دزدان دريايی با تيراندازی به سوی يک کشتی باربری ايرانی آن را متوقف و فرماندهی آن را در دست گرفتند.


کمتر از يک ساعت بعد، به گفته وی، يک تانکر نفتکش ژاپنی با ۱۹ خدمه مورد حمله قرار گرفت و توسط دزدان دريايی تصرف شد.


نوئل چونگ اضافه کرد از آن پس هيچ ارتباطی با اين دو کشتی وجود نداشته است.


آقای چونگ با اشاره به اينکه در کمتر از ۴۸ ساعت، سه مورد دزدی کشتی در خليج عدن صورت گرفته است، اضافه کرد: ما از سازمان ملل متحد و جامعه بين المللی خواسته ايم اقدامی جدی برای متوقف کردن اين تهديد و ارعاب به عمل آورند.


در ماه ژوئن، شورای امنيت سازمان ملل متحد به کشتی های نظامی خارجی اجازه داد تا برای مقابله با دزدان دريايی وارد آب های سومالی شوند.


با اين همه، ساحل ۳۰۲۵ کيلومتری سومالی، که دارای طولانی ترین ساحل در قاره آفاریقا است، تحت کنترل جدی قرار ندارد.


این در حالی است که گفته می شود دزدان دريايی که مسلح به راکت و سلاح های اتوماتيک هستند، برای عمليات شان از قايق های تندرو استفاده می کنند.


در اين میان، مرکز بين المللی اطلاع رسانی دزدی های دريايی به تمام کشتی هايی که در حال عبور از خليج عدن هستند و يا قصد عبور از آنجا را دارند، هشدار داده و خواستار هوشياری آنان شده است.


نوئل چونگ گفت: پيش از اين از تمام کشتی خواسته شده بود که حداقل ۲۰۰ مايل دريايی با سواحل سومالی فاصله داشته باشند.


خليج عدن دريای سرخ را به اقيانوس هند متصل می کند و يکی از پر رفت و آمد ترين خطوط کشتیرانی در جهان به شمار می رود.


بر اساس اين گزارش، اقدام اخير دزدان دريايی در شرايطی روی داده است، که مذاکره برای آزادی کشتی های ربوده شده در يک ماه گذشته و پرسنل آنها در جريان است.


در اين ارتباط، دزدان دريايی خواستار دريافت باج برای آزادی کشتی مالزيايی که در روز سه شنبه ربوده اند، هستند.


XS
SM
MD
LG