لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

پوتین خواستار بی طرفی اتحادیه اروپا شد


ولاديمير پوتین می گوید روسیه نسبت به موضوع تحريم های احتمالی اتحادیه اروپا بی تفاوت نيست. (عکس:epa)
ولاديمير پوتین می گوید روسیه نسبت به موضوع تحريم های احتمالی اتحادیه اروپا بی تفاوت نيست. (عکس:epa)

ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، از اتحاديه اروپا خواست که در نشست اضطراری خود که به مناقشه گرجستان و روسيه اختصاص دارد، «کاملا بی طرف» باشد.


نخست وزير روسيه روز جمعه در مصاحبه با شبکه آلمانی «ای آر دی» گفت که اتحاديه اروپا در نشست روز دوشنبه خود بايد «ارزيابی کاملا بی طرفانه» ای از رويدادهای اخير داشته باشند. ولاديمير پوتين گفت: «ما نسبت به موضوع تحريم ها بی تفاوت نيستيم.»


« مسکو به اوستیای جنوبی در حفظ مرزهایش کمک خواهد کرد.»
ولادمیر پوتین، نخست وزیر روسیه

ولاديمير پوتين که در شهر سوخی اين مصاحبه را انجام داد، همچنين گفت: ما اميدواريم که منطق (در اين نشست) حکمفرما باشد.


برپايه گزارش «ای آر دی» نخست وزير روسيه گفته است که نيروهای روسيه به محض اين که شرايط فراهم باشد، از «منطقه حائل» واقع در خاک گرجستان خارج خواهند شد.


ولاديمير پوتين در ادامه افزود: ما به هيچ وجه قصد نداريم نيروهای خود را در مناطق امنيتی اوستیای جنوبی و آبخازيا برای بلند مدت حفظ کنيم.


نخست وزير روسيه همچنان ابراز تمايل کرد ناظرانی از اتحاديه اروپا و سازمان امنيت و همکاری اروپا در اين مناطق حضور داشته باشند.


ولاديمير پوتين گفت که ما همچنين به اوستيای جنوبی در حفظ مرزهايش کمک خواهيم کرد.


روز پنجشنبه، برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، اعلام کرد که اتحاديه اروپا اعمال تحريم عليه روسيه را مد نظر قرار می دهد، با اين حال يک روز پس از سخنان آقای کوشنر، نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری اين کشور، گفت که اتحاديه اروپا در نشست دوشنبه خواستار تحريم روسيه نخواهد شد.


اتحاديه اروپا پيش از اين اقدام يکجانبه روسيه در به رسميت شناختن استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا را به شدت محکوم کرده بود.


نخست وزير روسيه در این مصاحبه سخن کسانی که می گويند روسيه به شبه جزيره کريمه اوکراين نظر دارد را تحريک آميز خواند و گفت: ما مرزهای اوکراين را مدتهاست که به رسميت می شناسيم.


پس از درگيری نظامی روسيه و گرجستان، و حمايت آشکار ويکتور يوشچنکو، رييس جمهوری اوکراين از تفليس، رسانه ها و تحليگران اوکراينی ابراز نگرانی کردند که ممکن است روسيه شبه جزيره کريمه را تصرف کند.


روسيه در مصاحبه با اين شبکه آلمانی گفت کسانی که می گويند مسکو از مداخله نظامی در اوستيای جنوبی هدفی فراتر داشته است را «دروغ» خواند و گفت اگر چنين چيزی واقعيت داشت «ما بايد اين جنگ را آغاز می کرديم، که اين طور نبود.»


روز جمعه گرجستان مناسبات ديپلماتيک خود را با روسيه قطع کرد. روسيه روز هشتم اوت يک روز پس از اقدام نظامی تفليس در اوستيای جنوبی، نيروهای خود را به خاک گرجستان گسيل کرد و نيروهای دولتی گرجی را از اوستيای جنوبی بيرون راند.


XS
SM
MD
LG