لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

گروه هفت تصمیم روسیه درباره گرجستان را محکوم کرد


خوشحالی اسقلال طلبان آبخاز از تصمیم روسیه در به رسمیت شناختن این منطقه.
(عکس از AFP)
خوشحالی اسقلال طلبان آبخاز از تصمیم روسیه در به رسمیت شناختن این منطقه. (عکس از AFP)

هفت کشور صنعتی جهان روز چهارشنبه تصمیم روسيه در به رسميت شناختن استقلال مناطق جدايی طلب اوستیای جنوبی و آبخاز را محکوم کردند.


وزيران خارجه ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، کانادا، آلمان، ژاپن و ايتاليا در بيانيه ای تاکید کردند تصميم روسيه، تعهد اين کشور به ايجاد صلح و امنيت در منطقه قفقاز را زير سوال می برد.


در اين بيانيه که از سوی وزارت خارجه امريکا منتشر شده است، از مسکو خواسته شده است که تمامی مفاد توافق نامه آتس بس با گرجستان را اجرا کند و به ويژه نيروهای نظامی روسیه به مواضع پيش از آغاز بحران عقب نشینی کنند.


«اقدام روسيه در گرجستان توجيه ناپذير است»


ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا، نیز تصمیم روسيه در گرجستان را «توجيه ناپذير» خواند و بر تعهد کشورش به حمایت از تماميت ارضی گرجستان تاکید کرد.


معاون رييس جمهور امريکا، روز چهارشنبه ششم شهريور ماه گفت: «ما با متحدانمان برای حفظ تماميت ارضی گرجستان به عنوان کشوری آزاد و مستقل تلاش خواهيم کرد.»


ديميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه روز سه شنبه اعلام کرد که برای به رسميت شناختن استقلال دو استان جدايی طلب گرجستان، اوستيای جنوبی و آبخازيا، فرمانی را امضا کرده است.


اين اقدام روسيه در دو روز گذشته با اعتراض بان کی مون، رييس سازمان ملل، قدرهای اروپا، ناتو و آمريکا مواجه شده است.


در ادامه اين اعتراض ها، ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، روز چهارشنبه و يک روز پس از اعتراض رسمی بريتانيا به اقدام روسيه، در اوکراين گفت : دیميتری مدوديف «مسئوليت سنگينی » دارد تا از آغاز جنگ سردی جديد جلوگیری کند.


آقای ميليبند که در جریان دیدارخود از اوکراین صحبت می کرد ، همچنين گفت: غرب بايد بهای بی اعتنائی روسيه به مسئوليت هايش را بالا ببرد.


اما سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه با «نا به جا» و «متظاهرانه» خواندن اظهارات ديويد ميليبند، از بريتانيا و پيمان ناتو انتقاد کرد و گفت اظهارات کشورهای غربی مبتنی بر واقعيت نيست.


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، هم روز چهارشنبه، طی مکالمه تلفنی خود با دیميتری مدوديف، رييس جمهور روسيه گفت: تداوم حضور سربازان روسيه در بخش هايی از گرجستان نقض جدی توافق نامه آتش بس ميان روسيه و گرجستان است که با ميانجيگری اتحاديه اروپا امضا شد.


برنار کوشنر وزير امور خارجه فرانسه هم روز چهارشنبه گفت که با حمله نيروهای روسيه به گرجستان، احتمالاً روسيه اکنون به همسايه های ديگر خود از جمله اوکرايين و مولداوی نظر دارد.


وزيرخارجه فرانسه همچنين گفت روسيه اهداف و انگيزه های ديگری نيز دارد، به ويژه در منطقه کريمه ، اوکرايين و مولداوی.


رييس جمهور اوکرايين نيز مانند گرجستان دارای تمايلات غربی است و خواستار پيوستن کشورش به ناتو، پيمان آتلانتيک شمالی است.


نيکلا سارکوزی، رييس جمهور فرانسه، هم در روز چهارشنبه از روسيه خواست که نيروهای خود را به مواضعی که پيش از درگيری با گرجستان در آن مستقر بودند، بازگرداند.


آقای سارکوزی همچنين گفت هيچ کس خواهان يک جنگ سرد ديگر نيست.


نيکلا سارکوزی بار ديگر تکرار کرد که اتحاديه اروپا اقدام روسيه در به رسميت شناختن استقلال آبخاز و اوستيای جنوبی، دو منطقه جدايی خواه گرجستان، را محکوم می کند.


رييس جمهوری روسيه روز سه شنبه و ساعتی پس از اعلام به رسميت شناختن اوستيای جنوبی و آبخاز اعلام کرد که کشورش از يک جنگ سرد جديد نمی هراسد، اما به دنبال آن هم نيست.


او به خبرگزاری ايتارتاس روسيه گفته بود «ما از هيچ چيز نمی هراسيم، حتی از دورنمای يک جنگ سرد جديد، اما ما اين را نمی خواهيم و در اين موقعيت همه چيز به وضعيت شرکای ما بستگی دارد.»


در همین زمینه، روز چهارشنبه، در بروکسل، اعضای پيمان ناتو در جريان يک نشست با تاکيد بر مخالفت با اقدام روسيه در برسميت شناختن استقلال اوستيای جنوبی و ابخاز، از روسيه خواستند که در اين تصميم تجديد نظر کند.


دربيانيه پيمان ناتو آمده است که اين تصميمِ روسيه ناقض قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل درمحترم شمردن تماميت ارضی گرجستان است، و پايبندی روسيه به صلح و امنيت منطقه قفقاز را به زيرسوال می برد.


از سوی ديگر، روسيه يک روز پس از به رسميت شناختن استقلال اوستيای جنوبی و آبخاز، به طور رسمی از مقدونيه دعوت کرد که از مسکو پيروی کرده و استقلال اين دو استان گرجستان را به رسميت بشناسد اما مقامات مقدونيه هنوز در اين باره ابراز عقيده نکرده اند.


مسکو و تفليس از روز هفتم اوت بر سر منطقه اوستيای جنوبی، که خواستار جدايی از گرجستان و استقلال از اين کشور است، درگير شدند.


اوستيای جنوبی همراه با آبخاز پس از تجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی اعلام استقلال کرد.


اين موضوع از همان هنگام با مخالفت تفليس مواجه شد تا اينکه سرانجام، نيروهای گرجی روز هفتم اوت وارد شهر تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، شدند، تا حاکميت دولت مرکزی بر اين منطقه را اعمال کنند.


XS
SM
MD
LG