لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

درآمد نفتی پنج ماهه ايران به ۴۳ ميليارد دلار رسيد


سازمان اوپک قيمت نفت ايران در تير ماه گذشته را ۱۲۷ دلار در هر بشکه اعلام کرد. (عکس از فارس)
سازمان اوپک قيمت نفت ايران در تير ماه گذشته را ۱۲۷ دلار در هر بشکه اعلام کرد. (عکس از فارس)
شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی درآمد نفتی ايران در پنج ماهه اول سال جاری را ۴۳ ميليارد دلار اعلام کرد و همزمان يک نماينده مجلس از موجودی هفت ميليارد دلاری حساب ذخيره ارزی خبر داد.

علي اصغر عرشی، مدير امور بين الملل شرکت ملی نفت ايران، روز دوشنبه ۲۵ شهريور ماه، درآمد نفتی ايران در پنج ماه اول سال جاری را حدود ۴۳ ميليارد دلار اعلام کرد و گفت که در اين مدت ميانگين قيمت فروش نفت ايران ۱۰۰ دلار بوده است.

درآمد نفتی ايران از سال گذشته و با عبور قيمت نفت از مرز ۱۰۰ دلار به طور ناگهانی افزايش يافت. سازمان اوپک قيمت نفت ايران در تير ماه گذشته را ۱۲۷ دلار در هر بشکه اعلام کرده و شرکت ملی نفت ايران از افزايش بی سابقه حجم توليد نفت ايران در سه دهه گذشته خبر داده که حجم تولید روزانه نفت ایران را به چهار ميليون و ۲۳۰ هزار بشکه رسانده است.

محمد علی خطيبی، نماينده ايران در اوپک، افزايش درآمد نفت ايران در سال جاری نسبت به سال گذشته را تا حدود ۳۰ درصد اعلام کرده است. وزارت نفت ایران درآمد نفتی ایران در سال گذشته را در مجموع حدود ۷۰ ميليارد دلار اعلام کرده بود.

پس انداز «هفت میلیارد دلاری» ایران

در همين حال، موسی الرضا ثروتی، نماينده مجلس شورای اسلامی ايران و عضو کميسيون برنامه و بودجه در گفت و گو با خبرگزاری «فارس» اعلام کرد که طهماسب مظاهری، رييس بانک مرکزی هفته گذشته موجودی حساب ذخيره ارزی ايران را هفت ميليارد دلار اعلام کرده است.
  • «دولت از زمان آغاز به کار مجلس هشتم در خرداد ماه گذشته تا کنون هيچ گزارش مکتوبی از موجودی حساب ذخيره ارزی به نمایندگان مجلس ارائه نکره است.»
موسی الرضا ثروتی


آقای ثروتی همچنين گفته است: «دولت از زمان آغاز به کار مجلس هشتم در خرداد ماه گذشته تا کنون هيچ گزارش مکتوبی از موجودی حساب ذخيره ارزی به نمایندگان مجلس ارائه نکره است.»

اين نماينده مجلس افزوده است: «بر اساس محاسبات می بايست تا کنون رقمی حدود ۳۰ ميليارد دلار به اين حساب واريز شده باشد.»

طی ماه های گذشته، برخی نمايندگان مجلس و برخی کارگزاران سابق دولت از جمله ابراهيم شيبانی، رييس سابق بانک مرکزی ايران، نسبت به «برداشت بی رويه» دولت از حساب ذخيره ارزی هشدار داده اند.

همچنين مرکز پژوهش های مجلس خرداد ماه گذشته درباره «برداشت های هنگفت» از حساب ذخيره ارزی هشدار داد و اعلام کرد که اين اقدام علاوه بر هدر دادن سرمايه ملی باعث افزايش تورم می شود.

حسن روحانی، رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام هم در تاريخ ۱۸ شهريور ماه، در جريان يک سخنرانی از سياست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد انتقاد کرد و با اشاره به آنچه «جاروکردن هر ماهه حساب ذخيره ارزی» خوانده، گفته است: «در اين مدت به جز برخی خريدهای جزئی از خارج و واردات آن به داخل چه پروژه بزرگ و کار سرنوشت سازی انجام شده است؟ ما در اين مدت يک فرصت طلايی بزرگ و باورنکردنی، يعنی فرصت نفت ۱۲۰ دلاری را به سادگی از دست داديم.»

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ايران، ارزش واردات ايران در پنج ماهه اول سال جاری، با رسيدن به مرز ۲۴ هزار ميليون دلار، حدود ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است.

کسری بودجه ۳۰ ميليارد دلاری

در همين حال با افزايش درآمدهای نفتی ايران، تقاضای دولت برای برداشت از حساب ذخيره ارزی برای جبران کسری بودجه خود افزايش يافته است.

محمد رضا باهنر، نايب رييس مجلس شورای اسلامی، روز ۱۰ شهريور با اعلام اینکه دولت دچار کسری بودجه ۳۰ ميليارد دلاری شده است، گفت که دولت برای برداشت از حساب ذخیره ارزی به منظور تامین کسری بودجه خود، باید یک لایحه به مجلس ارائه کند.
نایب رییس مجلس ایران اعلام کرده است که دولت در سال جاری دچار کسری بودجه ۳۰ ميليارد دلاری است.


دولت در ماه های اخیر بدون ارائه لایحه به دنبال برداشت حدود ۲۰ میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای پرداخت بدهی های خود به دستگاه های دولتی است اما تاکنون مجلس با این درخواست موافقت نکرده است.

نايب رييس مجلس ايران همچنین اعلام کرد که دولت دچار کسری بودجه شش ميليارد دلاری در آموزش و پرورش، هشت ميليارد دلاری برای و.اردات بنزين و فرآورده های نفتی، ۱.۵ ميليارد دلار برای وزارت بهداشت، چهار ميليارد دلار برای جبران بدهی های وزارت نيرو و ۱۵ ميليارد دلار برای افزايش سرمايه بانک ها است.

اما علی لاريجانی، رييس مجلس ايران، اعلام کرده است که با برداشت اين ميزان کسری بودجه از حساب ذخيره ارزی موافق نيست و دولت بايد «درچارچوب همان بودجه ای که دارد کار خود را انجام دهد.»
XS
SM
MD
LG