لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

«آزمایش موشک دوربرد سجیل»


اسرائیل می‌گوید عملیات زمینی در غزه برای مدتی طولانی ادامه خواهد داشت. (عکس: Afp)
اسرائیل می‌گوید عملیات زمینی در غزه برای مدتی طولانی ادامه خواهد داشت. (عکس: Afp)

خبرگزاری‌های ایران، از انجام موفقیت‌آمیز آزمایش موشک زمین به زمین سجیل، که در آن از سوخت جامد مرکب استفاده می‌شود، خبر داده‌اند.


آن طور که مصطفی محمدنجار، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، به تلویزیون دولتی ایران گفته است، «سجیل» از نسل جدید موشک‌های زمین به زمین است و موشکی دو مرحله‌ای به شمار می‌رود که از دو موتور سوخت جامد مرکب برخوردار است و «قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای» دارد.



بر پایه گفته‌های وزیر دفاع ایران، موشک سجیل بردی در حدود ۲ هزار کیلومتر دارد.


به کارگیری سوخت جامد ترکیبی در این موشک نسل جدید ایران از آن رو اهمیت دارد که موشک‌های با سوخت جامد در بردهای بالا، به مراتب از دقت بیشتری نسبت به موشک‌های با سوخت مایع که تا کنون توسط ایران مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، برخوردار هستند.


وزیر دفاع ایران سرعت بسیار بالا برای استقرار و پرتاب را از ویژگی‌های این موشک جدید خوانده و گفته است که تمامی مراحل طراحی و ساخت موشک سجیل و سکوی پرتاب آن توسط متخصصان ایران انجام شده است.


آقای محمدنجار در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران اجرای این آزمایش موشکی را در چارچوب « فعالیت‌‌های متعارف موشکی » جمهوری اسلامی خوانده و گفته است این موشک صرفاً با اهداف دفاعی به کار گرفته شده و برای « تحکیم صلح، ثبات و آرامش در منطقه » آزمایش می‌شود و علیه هیچ کشوری به کار نخواهد رفت.



وزیر دفاع ایران، آزمایش این موشک جدید زمین به زمین را موفقیت‌آمیز خوانده است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی برای آزمایش موشک «سجیل» را از سال گذشته ذکر کرد و منکر هرگونه ارتباط میان این آزمایش موشکی و تحولات اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی شد.


طی ماه‌های اخیر حملات لفظی میان مقامات ایران از یک سو، و مقامات ایالات متحده و اسرائیل از سوی دیگر افزایش یافته و گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال حمله نيروی هوايی اسرائيل به تأسیسات هسته‌ای ايران همچنان وجود دارد .


نيروی هوايی اسرائيل در ماه ژوئن مانوری نظامی برگزار کرد.


ایران نیز در تیر ماه، در یک رزمایش موشکی اقدام به آزمایش موشک‌های میان‌برد و دوربرد خود، از جمله موشک دوربرد شهاب ۳، کرد که از بردی در حدود ۲ هزار کیلومتر برخوردار است، و می‌تواند سراسر خاک اسرائیل و نیز بخش‌هایی از اروپای شرقی را تحت پوشش قرار دهد.


جمهوری اسلامی همچنین تهدید کرده است که هرگونه حمله به تأسیساتش را با بستن آبراه حیاتی هرمز پاسخ خواهد داد. آبراه هرمز سالانه مسیر عبور ۱۳ هزار شناور به منطقه خلیج فارس است و بیش از ۴۰ درصد نفت جهان نیز از طریق آن صادر می‌شود.


XS
SM
MD
LG