لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

سنای چک طرح سپر دفاع موشکی را تصویب کرد


روسیه تهدید کرده است که اگر آمریکا از طرح دفاع ضد موشک دست نکشد، موشک‌های اسکندر خود را در کالینینگراد، واقع در مرزهای غربی این کشور، مستقر خواهد ساخت. (عکس: epa)
روسیه تهدید کرده است که اگر آمریکا از طرح دفاع ضد موشک دست نکشد، موشک‌های اسکندر خود را در کالینینگراد، واقع در مرزهای غربی این کشور، مستقر خواهد ساخت. (عکس: epa)

مجلس علیای، سنا، جمهوری چک روز پنجشنبه توافقنامه پراگ - واشینگتن برای استقرار دفاع سپر موشکی در این کشور را تصویب کرد.


البته این توافقنامه باید در مجلس سفلای جمهوری چک نیز به تصویب برسد اما دولت تاکنون نتوانسته است نظر اکثریت نمایندگان آن مجلس را جلب کند.



واشینگتن در نظر دارد برای استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا، یک رادار در جمهوری چک و ده سامانه ضدموشک در لهستان مستقر کند.


به گفته مقامات آمریکا، هدف از این طرح آمادگی در برابر تهدیدهای کشورهایی چون ایران و کره شمالی است.


با این حال روسیه به شدت به این طرح معترض است و آن را طرحی ضدروسی می‌داند.


روسیه همچنین تهدید کرده است که اگر آمریکا از این طرح دست نکشد، موشک‌های «اسکندر» خود را در کالینینگراد، واقع در مرزهای غربی آن کشور، مستقر خواهد کرد.


کارل شوارزنبرگ، وزیر خارجه جمهوری چک، روز پنج‌شنبه پس از تصویب این توافقنامه در مجلس سنا گفت: «اگر باور داشتم که این توافقنامه در مجلس سفلی از بخت تصویب برخوردار نیست، این چنین برای آن مبارزه نمی‌کردم.»


انتظار می‌رود این توافقنامه پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا به مجلس سفلای جمهوری چک فرستاده شود تا به تصویب نهایی برسد.


باراک اوباما، رییس‌جمهوری منتخب ایالات متحده، هنوز موضع گیری صریحی درباره استقرار این سامانه اتخاذ نکرده است.


اما سناتور هیلاری کلینتون، که از او به عنوان گزینه احتمالی وزارت امور خارجه دولت اوباما یاد می شود، پیش از این گفته بود که این طرح «پرهزینه» است و توانایی آن هنوز به اثبات نرسیده است.


با این همه، دولت‌های چک و لهستان ابراز امیدواری کرده‌اند که رییس‌جمهوری جدید آمریکا این طرح را دنبال کند.


انتظار می‌رود سال آینده پارلمان لهستان نیز این توافقنامه را به رأی بگذارد.



تظاهرات در پراگ علیه استقرار رادار ضد موشک آمریکا در جمهوری چک

سامانه دفاع ضدموشک آمریکا فضای سیاسی جمهوری چک را دوقطبی کرده است.


واکنش افکار عمومی


افکار عمومی در این کشور بشدت نسبت به حضور نیروهای خارجی در چک حساس است و هنوز خاطره حمله نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۶۸ و سرنگونی دولت دوبچک از یادها نرفته است.


در صورت تصویب نهایی این توافقنامه در پارلمان جمهوری چک، کمتر از ۲۰۰ نظامی آمریکایی برای اداره رادار ضدموشک در این کشور حضور خواهند یافت.


حزب سوسیال دموکرات جمهوری چک، که بر سر استقرار این رادار با دولت راست میانه مخالفت دارد، گفته است که این توافقنامه نباید به طور دوجانبه میان چک و آمریکا منعقد شود.


دولت میرک توپولانک، نخست‌وزیر چک، تاکنون توانسته است تنها موافقت ۹۶ نماینده از ۲۰۰ نماینده مجلس سفلی را در حمایت از این طرح کسب کند.


با اینکه یرژی پاروبک، رهبر سوسیال دموکرات‌های چک، پیش از این گفته بود که با استقرار رادار ضدموشک در کشور مخالفتی ندارد، اما پس از آنکه با مخالفت افکار عمومی روبه‌رو شد او نیز از نظر خود برگشت.


XS
SM
MD
LG