لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

«کشته شدن چند عضو جندالله در سه عملیات پلیس»


احمدرضا رادان، جانشین فرمانده پلیس ایران. (عکس: فارس)
احمدرضا رادان، جانشین فرمانده پلیس ایران. (عکس: فارس)

جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از «کشته شدن بدنه اصلی» گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ریگی در سه عملیات نیروهای انتظامی خبر داد.


سرتیپ احمدرضا رادان در گفتگو با خبرگزاری مهر بدون اشاره به جزئیات دقیق‌تری از این اقدام‌ها، به ذکر این نکته اکتفا کرد که در جریان این سه عملیات که در طول سه ماهگذشته ادامه یافته است تاکنون معاون و برادر عبدالمالک ریگی به اضافه ۱۹ نفر ازاعضای این گروه کشته شده‌اند.


جانشین فرمانده پلیس ایران با تأکید بر استفاده از تمام توان نیروی انتظامی کشور برای از بین بردن گروه جندالله ابراز امیدواری کرد که پلیس «با خبر هلاکت ریگی» موجبات خوشحالی مردم را فراهم کند.



سخنان جانشین فرمانده پلیس ایران در حالی است که نحوه مواجهه پلیس ایران با گروگان‌گیری ۱۶ مأمور پلیس توسط گروه جندالله که به کشته شدن گروگان‌ها انجامید، انتقاداتی را در پی داشته است.


گروه جندالله، ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ با حمله به یک پاسگاه مرزی در سراوان، ۱۶ مأمور پلیس مستقر در آن پاسگاه را به گروگان گرفتند و آنها را به محلی نامعلوم در خاک پاکستان منتقل کردند.


پس از این گروگان‌گیری، جندالله اعلام کرد که در مقابل آزادی گروگان‌ها، خواستار آزادی ۲۰۰ وابسته خود در زندان‌های ایران، از جمله عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک ریگی، است که در آن زمان به تازگی از سوی دولت پاکستان تحویل مقامات ایرانی شده بود.


گروه عبدالمالک ریگی همچنین تهدید کرده بود که در صورت امتناع ایران از آزادی ۲۰۰ وابسته خود، تمامی ۱۶ گروگان را به قتل خواهد رساند.


اما در نیمه آذرماه در حالی که مقامات رسمی جمهوری اسلامی بارها بر عدم امتیازدهی به این گروه در قبال آزادی گروگان‌ها تأکید کرده بودند، جانشین فرماندهی پلیس ایران، کشته شدن تمام گروگان‌های حادثه سراوان را تأیید کرد.


پس از این ماجرا و در شدیدترین واکنش مسئولان جمهوری اسلامی، دادستان کل ایران با محکوم کردن قتل گروگان‌های در اختیار گروه عبدالمالک ریگی، گفت که ایران «پاسخ دندان‌شکنی» به گروه‌های مسلح مناطق مرزی خواهد داد.


«همکاری پاکستان برای برخورد با گروه ریگی مطلوب نیست»


آقای رادان در ادامه با انتقاد از عملکرد پاکستان در خصوص برخورد با گروه جندالله گفت که متأسفانه همکاری پاکستان در خصوص دستگیری گروه ریگی به هیچ وجه راضی‌کننده و مطلوب نیست.


وی پناه دادن به گروه‌های اینچنینی را زمینه‌ساز مشکلاتی برای پاکستان خوان و گفت: دولت این کشور نباید اجازه بدهد که خاک پاکستان به محلی امن برای گروه‌های تروریستی تبدیل شود.


جانشین فرماندهی پلیس ایران به برنامه‌های نیروی انتظامی برای مبارزه با این گروه اشاره و عنوان کرد: انسداد مرزهای شرقی کشور یکی از مهم‌ترین برنامه‌های نیروی انتظامی است که با انجام این کار از ورود این گروه‌ها به کشور جلوگیری خواهد شد.


وی همچنین از بیرون راندن و دستگیری افراد این گروه به عنوان دیگر برنامه‌های است که در دستور کار نیروی انتظامی یاد کرد.


ایران گروه «جندالله» را سازمانی تروریستی و مرتبط با القاعده می‌داند. اما عبدالمالک ریگی، رهبر این گروه، می‌گوید در پی به دست آوردن حقوق اقلیت سنی در ایران است.


آقای ريگی چندی پیش به شبکه تلويزيونی العربیه وابسته به عربستان سعودی گفته بود: «اگر به ما اجازه داده شود که به طور کامل از حقوق خود برخوردار باشيم، ما مايليم که سلاح خود را بر زمين بگذاريم و وارد زندگی سياسی بشويم.»


عبدالمالک ريگی وی در عین حال تأکید کرده بود که گروه جندالله در صدد است «برای دفاع از حقوق اهل تسنن، عمليات خود را به مناطق ديگر ايران از جمله تهران گسترش دهد.»


XS
SM
MD
LG