لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

کمیسرعالی سازمان ملل خواستار تحقیق درباره غزه شد


کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواسته است تا به دور باطل تحریک و تلافی در غزه پایان داده شود. (عکس: epa)
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواسته است تا به دور باطل تحریک و تلافی در غزه پایان داده شود. (عکس: epa)

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز جمعه خواستار تحقیقات «معتبر و مستقل» درباره نقض قوانین بین‌المللی در نوار غزه شده است.


خانم پیلای ضمن طرح این درخواست گفت که ناظریان حقوق بشر سازمان ملل باید در اسرائیل، غزه و کرانه باختری مستقر شوند تا «نقض حقوق بشر» در این مناطق را مستند کنند.


این در حالی است که به گفته یک ارگان سازمان ملل، ارتش اسرائیل ۱۱۰ غیر نظامی فلسطینی را در یک خانه در غزه جمع کرده و ۲۴ ساعت بعد این خانه را به توپ بسته است.


در گزارش «دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل» که برپایه گفته‌های شاهدان عینی تهیه شده، آمده است پس از هدف قرار گرفتن این خانه ۳۰ غیر نظامی فلسطینی کشته شده‌اند.


این گزارش می‌افزاید سربازان ارتش اسرائیل تا سه روز پس از هدف گرفتن این خانه از دسترسی تیم پزشکی صلیب سرخ به این منطقه جلوگیری کرده‌اند. در این گزارش همچنین آمده است که امدادرسانان صلیب سرخ تنها اجازه یافتند با پای پیاده و بدون آمبولانس به محل بروند.


«دور باطل تحریک و تلافی پایان یابد»


کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین درباره بحران غزه گفت: «به دور باطل تحریک و تلافی باید پایان داده شود.»


خانم پیلای، حمله به اماکن سازمان ملل که به گفته وی غیرنظامیان در آن پناه گرفته‌اند را «حملاتی کاملاً غیرقابل قبول» خواند که از سوی اسرائیل صورت می‌گیرد.


وی در مقابل پرتاب راکت از سوی حماس به جنوب اسرائیل را نیز «غیرقابل قبول» دانست.


ناوی پیلای، که روز جمعه در نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل سخن می‌گفت، افزود: «در گام نخست، تحقیقات معتبر،مستقل و شفاف باید صورت گیرد تا نقض قوانین و مسئولیت‌ها مشخص شود.»


کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تصریح کرد: «نقص قوانین بشردوستانه بین‌المللی چه بسا معادل با جرایم جنگی باشد.»


روز پنجشنبه پس از آنکه یک راننده سازمان ملل با آتش «نیروهای اسرائیلی» از پای درآمد، این سازمان اعلام کرد همه فعالیت‌های امدادی خود را در این منطقه به حال تعلیق درآورده است.


از هنگام حمله اسرائیل به نوار غزه در ۲۷ دسامبر، که به گفته مقام‌های اسرائیلی برای توقف راکت‌پرانی‌های حماس صورت گرفته، بیش از ۷۶۰ فلسطینی کشته شده‌اند.در این مدت ۱۳ اسرائیلی نیز جان خود رااز دست داده‌اند.


XS
SM
MD
LG