لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

محمد خاتمی به طور رسمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد


محمد خاتمى تا كنون دو دوره رييس جمهور اسلامى ايران بوده است و در صورت ادامه مبارزات انتخاباتى خود و پيروزى در رقابت ها، نخستين سياستمدار ايرانى خواهد بود كه در تاريخ ايران براى سومين دوره به اين مقام بر گزيده مى شود.
محمد خاتمى تا كنون دو دوره رييس جمهور اسلامى ايران بوده است و در صورت ادامه مبارزات انتخاباتى خود و پيروزى در رقابت ها، نخستين سياستمدار ايرانى خواهد بود كه در تاريخ ايران براى سومين دوره به اين مقام بر گزيده مى شود.
محمد خاتمى، رييس جمهورى سابق ايران، روز يكشنبه به طور رسمى نامزدى خود را براى شركت در انتخابات رياست جمهورى خرداد سال ۱۳۸۸ اعلام كرد.

آقاى خاتمى كه در ماه هاى اخير بارها زمزمه هاى متفاوتى از حضور يا عدم حضور او در انتخابات آينده به گوش مى رسيد روز يكشنبه در دفتر مجمع روحانيون مبارز اعلام كرد كه با جديت حضور خود را در عرصه انتخابات اعلام مى كنم.

محمد خاتمى تا كنون دو دوره رييس جمهور اسلامى ايران بوده است و در صورت ادامه مبارزات انتخاباتى خود و پيروزى در رقابت ها، نخستين سياستمدار ايرانى خواهد بود كه در تاريخ ايران براى سومين دوره به اين مقام بر گزيده مى شود.

رييس جمهورى ايران در سخنان اعلام نامزدى خود گفت: «همه ما نسبت به كشور احساس تعهد مى كنيم و اين كه چگونه حضور بيابيم تدبير در كار بود اما تقدير الهى بر تدبير من غلبه كرد.»

آقاى خاتمى گفته است: «من در اينجا با جديت حضور خود را در عرصه انتخابات اعلام مى كنم، اما چند نكته در اين ميان مهم به نظر مى رسد يكى اينكه احيانا بيان شده كه من دچار ترديد بوده ام، من هيچگاه ترديد نداشته ام گرچه تدبير خاصى براى حضور در صحنه و اينكه چه كسى و به چه صورتى شركت كند، داشتم.»

وى با بيان اينكه «اين حضور، جا را براى هيچ كس يا هيچ جريانى تنگ نمى كند» ابراز اميدوارى كرد كه «انتخاباتى آزاد، مطلوب و قانونى برگزار شود و زمينه حضور مردم در صحنه و نقش آفرينى ايشان به وجود آيد.»

دهمين دوره انتخابات رياست جمهورى روز ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ در ايران برگزار مى شود.

سياست هاى خاتمى

محمد خاتمى هنوز سياست هاى خود را براى رقابت هاى انتخاباتى اعلام نكرده است و هنوز مشخص نيست كه او با چه شعارى در رقابت ها حاضر خواهد شد.

رييس جمهورى سابق ايران در ماه هاى گذشته بارها به صراحت از عملكرد دولت محمود احمدى نژاد انتقاد كرده بود و گفته است: «فعلا وظيفه ما اصلاح وضع فعلى است و راه آن هم انتخابات است، البته كسى نه ادعاى معجزه گرى دارد و نه ادعاى قهرمان بازى.»

وى در دوران انتخابات خرداد ۱۳۷۶ با شعار آزادى و جامعه مدنى مبارزات انتخاباتى خود را آغاز كرد ولى منتقدان اصلاح طلب مى گويند كه او در اين زمينه به اندازه كافى تلاش نكرد و نتوانست به شعارهاى خود جامه عمل بپوشاند.

فاطمه حقیقت جو، نماینده مجلس ششم، در این زمینه به «رادیو فردا» گفت: «مهمترین نگرانی، نقطه ضعف آقای خاتمی و پاشنه آشیل وی است که در گذشته روی برنامه های توافق شده حتی موارد حداقلی به اندازه کافی ایستادگی و استقامت نشان نداد.»

وی افزود: «در طول هشت سال گذشته شاهد بودیم که آقای خاتمی عقب نشینی های غیر ضروری که به اهداف اصلاح طلبی آسیب زده است، از خود نشان داده است. وی باید موضع خود را در این رابطه روشن کند و اعلام نماید تا کجا عقب نشینی خواهد کرد و چقدر بر سر برنامه توافق شده اش ایستادگی می کند.»

آقاى خاتمى در واكنش به چنین انتقاداتی گفته است: «خوشبختانه بنده اگر شعار آزادى و جامعه مدنى دادم ولى دستاورد ما در اقتصاد بيشتر از دستاوردهاى سياسى ما بود.»

برخى از تحليلگران معتقدند كه رييس جمهورى سابق ايران در عرصه خارجى توانست از تنش ميان ايران با آمريكا و اتحاديه اروپا بكاهد ولى به دليل آنچه كه كارشكنى مخالفان تندروى او عنوان شده است نتوانست باب گفت و گو با واشينگتن را بگشايد.

مخالفان و موافقان حضور خاتمى

احتمال حضور آقاى خاتمى در انتخابات رياست جمهورى سال ۸۸ در ماه هاى اخير موافقان و مخالفان زيادى را به واكنش وادار كرد.

در حال حاضر، محمد خاتمی و مهدی کروبی از اردوگاه اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزدی خود را اعلام کرده اند.
موافقان آقاى خاتمى كه بيشتر در جبهه مشاركت ايران اسلامى، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى و مجمع روحانيون مبارز حضور دارند معتقدند كه خاتمى براى پايان دادن به وضعيت دوران محمود احمدى نژاد كه انتقادهاى زيادى برانگيخته است بايد در صحنه حضور يابد.

اين طيف به دليل «پشتوانه مردمى آقاى خاتمى» وى را مهمترين برگ برنده انتخابات رياست جمهورى براى اصلاح طلبان مى دانند.

در سوى ديگر، مخالفان نامزدى او كه بيشتر شامل طيف سنتى اصلاح طلبان حول محور مهدى كروبى، منتقدان سياست هاى رييس جمهورى سابق ايران در طيف اصولگرايان و افرادى كه معتقد به قاطعيت بيشتر در برابر كانون هاى قدرت ايران هستند خواهان عدم حضور آقاى خاتمى در صحنه انتخابات بودند.

محمد خاتمى، دومين نامزد اصلاح طلبان و سومين سياستمدارى است كه به طور رسمى وارد عرصه انتخابات مى شود. پيش از وى، مهدى كروبى، دبير كل حزب اعتماد ملى، و محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى ايران نامزدى خود را براى حضور در رقابت ها اعلام كرده بودند.

در اردوگاه اصلاح طلبان از مير حسين موسوى، آخرين نخست وزير ايران، به عنوان نامزد احتمالى ديگر نام برده مى شود و گفته مى شود كه اصلاح طلبان با سه نامزد در رقابت ها حاضر شده و سپس در آستانه انتخابات دو نفر ديگر به نفع يكى از نامزدها كنار خواهند رفت.

محمد خاتمى ماه گذشته اعلام كرده بود كه وى يا مير حسين موسوى در انتخابات حاضر خواهد شد ولى برخى گزارش ها حاكى است كه آقاى موسوى تصميم گيرى را به زمان ديگرى موكول كرده است.

در واكنش به اين تصميم، آقاى خاتمى گفته بود كه به اين نتيجه رسيده با توجه به كمبود زمان و از دست رفتن فرصت ها بايد خود در انتخابات حضور يابد. با اين حال نخست وزير سابق ايران احتمال نامزدى خود را هنوز رد نكرده است.

نامزدهاى اصولگرايان

در طيف اصولگرايان، از محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، نيز به عنوان يكى از رقباى انتخاباتى آينده نام برده مى شود. آقاى قاليباف در گفت و گو با شبكه تلويزيونى «پرس تى وى» گفته است كه هنوز موضع و تصميمى قطعى در انتخابات نگرفته است.

وى افزود: در هفته هاى آينده اتفاقات بزرگى در فضاى سياسى و تصميم گيرى ها رخ مى دهد.

على اكبر ولايتى، مشاور آيت الله خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى نيز از سياستمدارانى است كه اخيرا احتمال حضور او در انتخابات بار ديگر مطرح شده است.

با اين حال برخى جريان هاى اصولگرا اعلام كرده بودند كه در صورت حضور محمد خاتمى در انتخابات خردادماه بر روى نامزدى محمود احمدى نژاد اجماع خواهند كرد.

آقاى احمدى نژاد به دليل سياست هاى داخلى و خارجى خود با انتقادهاى گسترده اى روبرو شده است و از اين رو وضعيت دشوارى را براى پيروزى در انتخابات پيش روى خود دارد.
XS
SM
MD
LG