لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

در جست‌وجوی متولی کار


کارگران روزمزد در انتظار کار در خیابان‌های تهران
کارگران روزمزد در انتظار کار در خیابان‌های تهران
متولی اشتغال در ایران کیست؟

اگر برای پاسخ به این پرسش بخواهیم به سخنان وزیر کار دولت نهم رجوع کنیم، متولی اشتغال وزارت کار است.

محمد جهرمی، از روزی که برای گرفتن رای اعتماد به صحن علنی مجلس رفت تا روزی که دیگر وزیر کار و امور اجتماعی دولت نبود، وزارت کار را متولی اشتغال خواند.

اما حالا اوضاع تغییر کرده است، محمد جهرمی‌ که روزگاری رئیس تیم اقتصادی دولت خوانده می‌شد، امروز حتی عضو کابینه نیست و به نظر می‌رسد برنامه‌های او در وزارت کار چندان طرفداری ندارد. حتی جانشین او در ساختمان ده طبقه وزارت کار و اموراجتماعی نیز، دیگر وزارت کار را متولی اشتغال در ایران نمی‌داند.

عبدالرضا شیخ الاسلامی‌در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به برنامه پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی‌ در زمان گرفتن رای اعتماد تاکید کرد که نگفته است وزارت کار ۹۹۰ هزار شغل ایجاد می‌کند، بلکه «این هدف در برنامه توسعه کشور آمده است.»

با این حساب دولت دهم دست کم در حوزه اشتغال برنامه‌هایی متفاوت با دولت نهم دارد، اما نتیجه هیچ یک ازاین دو رویکرد متفاوت، هنوز بر اساس آمار منجر به کاهش نرخ بیکاری و کاسته شدن ازتعداد بیکاران نشده است.

نرخ بیکاری براساس برنامه چهارم توسعه که تا پایان آن فقط چهار ماه باقی است، قرار بود به کمی‌ بیشتر از هشت درصد برسد، اما نرخ بیکاری حتی در گزارش‌های رسمی‌مرکز آمار ایران و با تمام تغییرات در تعاریف و مفاهیم بیکاری و اشتغال هیچگاه به پایین تر از ۱۰ درصد در چهار سال گذشته نرسیده است.

بر اساس گزارش‌های مرکز آمار، نرخ بیکاری در چهار سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۳ درصد در نوسان بوده است.

تازه ترین نرخ بیکاری اعلام شده در ایران مربوط به فصل تابستان امسال است که در این گزارش، نرخ بیکاری در فصل تابستان بیش از ۱۱ درصد اعلام شد که این رقم درمقایسه با تابستان پارسال بیش از یک درصد رشد داشت.

همین نرخ، برای جوانان ۱۵ تا ۳۰ ساله ایرانی که مهم ترین گروه متقاضیان شغل هستند دست کم دو برابر است.

احتمال دارد که نرخ بیکاری در فصل پاییز و زمستان امسال به بیش از ۱۱ درصد هم برسد. چراکه به طور سنتی فصل تابستان، با افزایش فرصت‌های شغلی در فصل تابستان به ویژه رونق گرفتن کارهای ساختمانی در این فصل همراه است. ضمن آنکه به اعتقاد کارشناسان، اخبار فراوان منتشرشده از رکود حاکم بر اقتصاد ایران و تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های تولیدی به وخیم‌ترشدن اوضاع نرخ بیکاری می‌انجامد.

با این حال وزارت کار و امور اجتماعی دولت دهم در برنامه پنجم توسعه که هنوز به مجلس ارائه نکرده، رسیدن نرخ بیکاری به هفت درصد را وعده داده است. البته نه با اطمینان؛ وزیر کار دولت دهم تاکید کرده است که دولت سعی می‌کند تا به عدد تعیین شده در برنامه برسد اما او در عین حال یادآوری کرده که ممکن است «به دلایلی نیز این هدف محقق نشود».

محمد جهرمی، وزیر کار و اموراجتماعی دولت نهم که وزارت کار و اموراجتماعی را متولی اشتغال در ایران می‌دانست، نتوانست نرخ بیکاری را به هدف هشت درصدی برنامه توسعه برساند، حال باید دید عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار دولت دهم که وزارت کار را متولی اشتغال نمی‌داند، خواهد توانست نرخ بیکاری را به هفت درصد برساند یا نه؟
XS
SM
MD
LG