لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

اميدواری دبيرکل سازمان ملل درباره تاثیر توافق اخیر در حل مناقشه اتمی ایران


بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد.
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد.
دبيرکل سازمان ملل، بان گی مون ابراز اميدواری کرد توافقنامه مبادله سوختی ايران درخاک ترکيه، به گفت وگوهای بيشتر با غرب برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی منجر شود.

به گزارش رويترز، دبيرکل سازمان ملل روز جمعه در استانبول و در يک سخنرانی تلاش ترکيه و برزيل برای رايزنی با ايران را اقدامی مهم برای حل مسالمت آميز تنش های بين المللی بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی دانست.

بان گی مون با اين حال اضافه کرد که آژانس بين المللی انرژی اتمی که حدود ۱۰ ماه پيش پيشنهاد مبادله سوخت اتمی ايران را مطرح کرده بود هم بايد توافقنامه تهران با ترکيه و برزيل را بررسی کرده و نظر حرفه ای خود را بدهد.

آمريکا روز سه شنبه پيش نويس قطعنامه ای را در شورای امنيت توزيع کرد که در صورت تصويب، تحريم های ايران را بيشتر خواهد کرد. جمهوری اسلامی گفته اين پيش نويس مشروعيت ندارد اما باراک اوباما رييس جممهوری آمريکا اعلام کرد به تحريم ها ادامه خواهد داد چرا که تهران را قابل اعتماد نمی داند.

غرب به برنامه های اتمی جمهوری اسلامی مظنون است و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می داند. تهران می گويد برنامه اتمی را برای توليد برق دنبال می کند.

سخنگوی بان گی مون در واکنش به امضای توافقنامه تبادل سوخت اتمی ايران در خاک ترکيه گفته بود که قدم مثبتی است اما ايران بايد به ديگر قطعنامه های شورای امنيت هم عمل کند.

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی پنج قطعنامه (سه قطعنامه تحريمی) از ايران خواسته فعاليت های غنی سازی اورانيوم خود را به حال تعليق درآورده و صحت صلح آميز بودن فعاليت های اتمی خود را اثبات کند.

سخنرانی بان گی مون در ترکيه در روز جمعه، تاکيد زيادی برعملکرد مثبت ديپلماسی ترکيه داشت و گفت که اين کشور، حق گفت وگو درباره مسائل مهم جهانی را به دست آورده است.

دبيرکل سازمان ملل روز جمعه به ديدار خود از ترکيه پايان داده و برای حضور در کنفرانس بازسازی سومالی، فردا (شنبه) راهی اين کشور می شود.

تاکيد آمريکا بر ادامه تحريم ها و واکنش ترکيه

دفتر نخست وزيری ترکيه روز جمعه اعلام کرد آقای اردوغان در نامه ای به رييس جمهوری آمريکا گفته که توافقی که با کمک برزيل و ترکيه در تهران به دست آمده، می تواند به مناقشه بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی پايان دهد.

به گزارش آسوشيتد پرس، نخست وزير ترکيه در نامه ای که روز جمعه به آقای اوباما نوشته، اضافه کرده که توافقنامه مبادله سوخت اتمی تهران در خاک ترکيه، راهی به سوی راه حل ديپلماتيک گشوده است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، پيشتر در گفت وگوی تلفنی با رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، تاکيد کرده بود واشينگتن به تلاش های خود برای تشديد تحريم های ايران ادامه خواهد داد.

کاخ سفيد در بيانيه ای اعلام کرده بود باراک اوباما در اين گفت و گو از تلاش های ترکيه برای ميانجيگری در مناقشه هسته ای ايران و همچنين توافق برای مبادله اورانيوم غنی شده ايران با سوخت هسته ای در ترکيه تمجيد کرده اما با اين حال تاکيد کرده جامعه جهانی نسبت به برنامه هسته ای ايران نگرانی های اساسی دارد.

کاخ سفيد می گويد اوباما تاکيد کرده است که مذاکره درباره قطعنامه تازه شورای امنيت عليه ايران ادامه می يابد.
XS
SM
MD
LG