لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

کیفرخواست دادگاه بین‌المللی ترور حریری تسلیم دادستان کل لبنان شد


رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، سال ۲۰۰۵ در بیروت ترور شد.
رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، سال ۲۰۰۵ در بیروت ترور شد.
«دادگاه ویژه لبنان» که پرونده ترور رفیق حریری را بررسی می‌کند، روز پنجشنبه کیفرخواست خود را در این زمینه تحویل دادستان کل لبنان داد.

این کیفرخواست از جمله حاوی دستور بازداشت «دستکم یک‌ نفر از اعضای حزب‌الله لبنان» است.

به گفته ایلیا جزایری، گزارشگر رادیو فردا در بیروت، رسانه‌های دولتی لبنان ضمن اعلام خبر تسلیم این کیفرخواست به سعید میرزا، دادستان کل لبنان، گزارش داده اند که به موجب این دادخواست، برای «چهار فرد لبنانی» به اتهام دست داشتن در ترور رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، حکم بازداشت صادر شده است.

گزارشگر رادیو فردا می‌افزاید: «مصطفی بدرالدین»، از مسئولان امنیتی حزب‌الله لبنان، ازجمله افرادی است که درخواست بازداشت وی در کیفرخواست «دادگاه ویژه لبنان» آمده است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از رسانه‌های لبنان، گزارش داده است، «دستکم دو نفر» از متهمانی که در این کیفرخواست از آن‌ها نام برده شده، از اعضای حزب‌الله لبنان هستند.

خبرگزاری رسمی آلمان نیز اعلام کرده که این دادخواست ۱۶۳ صفحه‌ای در جریان دیدار سعید میرزا با سه تن از اعضای این دادگاه بین‌المللی، به آقای میرزا تحویل داده شده است و «دادگاه ویژه لبنان» به مقامات مسئول در بیروت «۳۰ روز» فرصت داده تا در خصوص این دادخواست به لاهه پاسخ دهند.

دولت لبنان، در نخستین واکنش خود، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که به معاهده‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد.

رفیق حریری سال ۲۰۰۵ در اثر انفجار مهیبی در مرکز شهر بیروت، پایتخت لبنان، همراه با ۲۲ نفر از همراهانش کشته شد.

در سال ۲۰۰۹ و در پی توافق سازمان ملل متحد با لبنان «دادگاه ویژه لبنان» برای بررسی ترور رفیق حریری در لاهه تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها انتظار می‌رود حزب‌الله لبنان، این بار نیز همانند گذشته دست داشتن در ترور رفیق حریری را رد کند و در این زمینه موافق میل «دادگاه ویژه لبنان» عمل نکند.

حزب‌الله لبنان همواره ضمن اعلام مخالفت خود با تشکیل دادگاه بین‌المللی، تأکید کرده که این دادگاه قصد دارد به «دروغ» اعضای حزب‌الله لبنان را عامل ترور رفیق حریری معرفی کند.

سال گذشته، به دنبال خودداری سعد‌حریری، نخست‌وزیر وقت لبنان، از پایان دادن به همکاری با «دادگاه ویژه لبنان»، اعضای حزب‌الله در دولت، با استعفا از سمت خود، موجب شدند دولت وی سقوط کند.
XS
SM
MD
LG