لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۰

آمریکا برای همکاری ایران با آژانس تا «ماه مارس» مهلت تعیین کرد


رابرت وود، دیپلمات آمریکایی در وین
رابرت وود، دیپلمات آمریکایی در وین
ایالات متحده به ایران تا ماه مارس سال آینده میلادی، سه ماه دیگر، وقت داده است که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «همکاری جدی» آغاز کند.
به گزارش رویترز، رابرت وود، نماینده آمریکا در آژانس اتمی، روز پنجشنبه ۹ آذر در نشست شورای حکام آژانس اتمی گفت که ایالات متحده تا آغاز ماه مارس سال میلادی آینده به ایران فرصت می‌دهد «همکاری جدی» با این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل را آغاز کند. این دیپلمات آمریکایی گفت که در غیر این صورت، ایالات متحده خواستار ارجاع موضوع فقدان پیشرفت در این زمینه به شورای امنیت سازمان ملل می‌شود.

پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به عنوان بازوی نظارتی سازمان ملل در امور منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد نمی‌تواند درمورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه برسد، پرونده ایران را به شورای امنیت این سازمان فرستاد.

این ارجاع در نهایت به صدور قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت در دسامبر ۲۰۰۶، مارس ۲۰۰۷، مارس ۲۰۰۸ و ژوئن ۲۰۱۰ منجر شد.

رابرت وود، در شورای حکام گفته است: «اگر تا ماه مارس ایران همکاری جدی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آغاز نکرد، ایالات متحده ... از شورای حکام خواهد خواست که گزارش به شورای امنیت سازمان ملل را بخاطر عدم پیشرفت (در مذاکرات با آژانس)، در نظر بگیرد.»

وی افزود: «ایران نباید اجازه داشته باشد تا ابد تعهدات خود را نادیده بگیرد ... ایران باید همین حالا اقدام جدی کند.»
پیشتر در همین نشست روز پنج‌شنبه ۹ آذر، يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در سخنانی گفت که به رغم «تلاش‌های فراوان» آژانس، راستی‌آزمايی جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ايران هیچ پیشرفتی نداشته است.
آقای آمانو که در نشست شورای حکام - متشکل از ۳۵ کشور عضو - سخن می‌گفت تصريح کرد که «دستاوردهای مشخصی در اين زمينه به دست نيامده است.»
به گزارش خبرگزاری رويترز، مديرکل آژانس بار ديگر از ايران خواست تا امکانی فراهم کند که بازرسان آژانس به مجتمع نظامی پارچين در نزديکی تهران دسترسی پيدا کنند.
آژانس احتمال می دهد که ايران در اين پايگاه نظامی که زير نظر سپاه پاسداران اداره می‌شود، آزمايش های نظامی مرتبط با تسليحات هسته‌ای انجام داده است.
اين مقام بلندپايه آژانس تصريح کرد که نهاد نظارتی تحت امر وی به شکلی راسخ متعهد به گفت و گو با ايران است و تاييد کرد که قرار است نمايندگان دو طرف در روز ۱۳ دسامبر - ۲۳ آذرماه - بار ديگر مذاکرات خود را از سر گيرند.
ديپلمات‌های غربی در هفته جاری اعلام کردند که شورای حکام برنامه‌ای برای صدور قطعنامه‌ای در محکوميت ايران به دليل عدم همکاری آن با آژانس ندارند.
به گفته اين ديپلمات‌ها، چنين اقدامی می‌تواند فضای موجود برای انجام گفت و گو ميان ايران و آژانس و همچنين ايران و قدرت‌های بزرگ جهانی در قالب گروه پنج به علاوه يک را تحت تاثير قرار دهد.
جامعه جهانی و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بارها از ايران خواسته‌اند تا غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانيوم را که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گيرد، متوقف کند.
اما فريدون عباسی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، روز چهارشنبه تاکيد کرد که عليرغم تحريم‌ها، ايران غنی‌سازی اورانيوم را «با قوت» ادامه خواهد داد.
XS
SM
MD
LG