لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

سخنگوی ارتش مصر: صبر نیروهای مسلح حد و مرز دارد


حومه قاهره در روز دوشنبه
حومه قاهره در روز دوشنبه
احمد محمد علی سخنگوی ارتش مصر نسبت به آنچه «تعرض به پایگاه‌های نظامی» خواند، هشدار داد و گفت: «صبر نیروهای مسلح حدی دارد.»

این هشدار پس از درگیری‌های خونین صبح دوشنبه میان نیروهای ارتش و پلیس با هواداران محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر مقابل پایگاه اصلی گارد ریاست جمهوری در قاهره داده شده است.

سخنگوی ارتش مصر در کنفرانس خبری خود گفت که پایگاه گارد ریاست جمهوری و محافظان آن، هدف حمله افراد «مسلح قانون‌گریز» قرار گرفته بود. او افزود که نیروهای ارتش تنها از خود و از پایگاه دفاع کردند.

محمد علی در این کنفرانس خبری از کشته شدن یک افسر ارتش، یک افسر پلیس و یک سرباز در این درگیری‌ها خبر داد.

او همچنین افزود یکی از نیروهای ارتش با گلوله‌ای که به سرش اصابت کرده زخمی شده و هم اکنون تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

سخنگوی ارتش مصر تصاویر منتشر شده در برخی از سایت‌های خبری که کشته شدن کودکان در «صبح دوشنبه» را نشان می‌داد، «دروغ» خواند و آن را «جنگ روانی» علیه نیروهای مسلح مصر عنوان کرد. وی گفت که این تصاویر متعلق به سوریه است.

وی با بیان اینکه «صبر نیروهای مسلح حدی دارد» افزود: «ارتش اجازه بازیچه قرار دادن امنیت ملی مصر» را نمی‌دهد.

سخنگوی ارتش تصریح کرد که همواره رفتارهای تحریک‌آمیزی برای هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی وجود داشت و «نیروهای مسلح چندین بار نسبت به تعرض به پایگاه‌های نظامی هشدار داده بود.»

سخنگوی ارتش مصر مدعی شد که حمله به پایگاه ریاست جمهوری و نیروهای حفاظت از آن، با سلاح جنگی، سنگ و سلاح سرد صورت گرفته است و نیروهای مسلح برای حفاظت از جان خود تنها مجبور به واکنش شدند و با برای درگیری با تظاهر کنندگان از مکان استقرار خود حرکت نکردند.

از چند روز گذشته، هواداران محمد مرسی با خواست بازگشت او به مقام ریاست جمهوری، در مناطق مختلف مصر تجمع کرده‌اند. محوطه روبروی پایگاه گارد ریاست جمهوری، یکی از مکان‌های تجمع هواداران مرسی است.

چهارشنبه گذشته ارتش مصر دولت محمد مرسی سرنگون و عدلی منصور رئیس دادگاه عالی قانون اساسی را به سمت ریاست جمهوری موقت مصر منصوب کرد. این اقدام پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هرار نفر از مخالفان مرسی با خواست استعفای او صورت گرفت.

دستور ریاست جمهوری برای تشکیل کمیته تحقیق

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر گزارش داده است که عدلی منصور، دستور تشکیل کمیسیونی قضایی برای تحقیق در حادثه حمله به پایگاه گارد ریاست جمهوری داده است.

بنا بر این گزارش، ریاست جمهوری مصر از تظاهرکنندگان خواسته است به مراکز دولتی و پایگاه‌های نظامی، نزدیک نشوند.

در همین حال احمد المسلمانی سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد حوادث خشونت‌بار اخیر، تلاش‌ها برای دولت موقت را متوقف نخواهد کرد.

قرار است دولت موقت مصر برای اداره مرحله انتقالی این کشور تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شود. هنوز توافقی بر سر اینکه چه کسی نخست وزیری دولت را بر عهده خواهد داشت، حاصل نشده است.

الازهر: زندانیان سیاسی آزاد شوند

حمد الطیب رئیس دانشگاه الازهر با انتشار بیانیه‌ای مصر خواستار تحقیق فوری در حوادث خونبار مقابل پایگاه گارد ریاست جمهوری در قاهره شد. شیخ الازهر از جمله کسانی بود که از برکناری محمد مرسی به وسیله نظامیان حمایت کرده است.

در این بیانیه که آن را تلویزیون دولتی مصر پخش کرد، رئیس دانشگاه الازهر بر ضرورت تشکیل کمیته آشتی ملی ظرف دو روز آینده تاکید کرد.

احمد الطیب افزوده است که باید فورا مدت زمان دوره انتقالی مشخص شود و تاکید کرد که نباید این دوره از ۶ ماه تجاوز کند.

او خواستار آن شد که به منظور تحقق وحدت مصری‌ها و جلوگیری از ریخته شدن خون آنها، جدول زمانبندی روشنی برای انتقال دموکراتیک اعلام شود.

رئیس دانشکده الازهر همچنین خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی و دادن فرصت به آنها برای از سر گرفتن زندگی عادی خود شد.

در روزهای اخیر شماری از سران گروه اخوان‌المسلمین و برخی از شخصیت‌های اسلامگرا، به اتهام تشویق به خشونت، دستگیر شدند.

احمد الطیب در بیانیه خود بر ضرورت حمایت از همه تظاهرکنندگان مسالمت آمیز، تاکید کرد و از نیروهای مسلح خواست عقل و حکمت را «پیش از فوت وقت» در رفتارهای خود حاکم کنند.

رئیس دانشگاه الازهر یکی از شخصیت‌هایی است که از برکناری مرسی توسط ارتش حمایت کرده بود. او پیش از این رخداد از جمله شخصیت‌هایی بود که مورد مشورت عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده کل ارتش مصر قرار گرفت.

مواضع گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مسئول بلند پایه مصری گزارش داده است که دفتر اصلی حزب آزادی و عدالت، بازوی سیاسی گروه اخوان‌المسلمین، به اتهام یافتن اسلحه در آن، پلمپ شده است.

از سویی، گروه‌های سیاسی مصری، بر محکومیت خشونت‌های مقابل پایگاه گارد ریاست جمهوری مصر، اجماع کردند.

گروه اخوان المسلمین، خشونت‌های صبح مقابل پایگاه گارد ریاست جمهوری را، جنایت کثیف ارتش توصیف کرده که مشروعیت را لگدمال کرده است. حزب آزادی و عدالت هم این خشونت‌ها را کشتاری هولناک توسط کودتاچیان خواند.

اما حزب سلفی نور که برکناری مرسی را تایید کرده بود، اعلام کرد که دیگر با رئیس جمهور موقت، همکاری نخواهد کرد.

عبد المنعم عبدالفتوح رئیس حزب مصر نیرومند که از منتقدان گروه اخوان‌المسلمین هم عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع را مسئول خشونت‌های صبح دانست و خواستار استعفای رئیس جمهور موقت شد. او عبد الفتاح السیسی را مسئول کامل رخدادهای اخیر دانست.

در مقابل، جبهه نجات ملی، ائتلافی که در آن مخالفان مرسی حضور دارند، خواستار تحقیق در حادثه شد و هرگونه تعرض به پایگاه‌های نظامی را محکوم کرد.

محمد البرادعی دبیر تشکیلات جبهه نجات ملی هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «خشونت از هر طرفی باشد راه حل نیست و باید آن را به شدت محکوم کرد.» او همچنین خواستار آغاز «تحقیق فوری، مستقل و شفاف» درباره حادثه شد.

حمدین صباحی رئیس حزب جریان مردمی هم، خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر دولت انتقالی برای پر کردن خلا سیاسی شد.

اما جریان تمرد که اعتراض‌های اخیر علیه مرسی را سازماندهی کرده، اخوان‌المسلمین را مسئول خشونت‌های صبح دانست و خواستار انحلال حزب آزادی و عدالت شد.
XS
SM
MD
LG