لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

واکنش به قطعنامه اتحادیه اروپا: پیشنهاد توقف مذاکرات اتمی


مجلس شورای اسلامی ایران
مجلس شورای اسلامی ایران
در ادامه واکنش‌های منفی به قطعنامه اخیر اتحادیه اروپا درباره ایران، یک نماینده مجلس ایران پیشنهاد قطع مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را مطرح کرده و از ارائه آن در مجلس در روز یک‌شنبه خبر داد.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، روز شنبه، ۱۶ فروردین، به خبرگزاری فارس گفت که پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای توقف مذاکرات هسته‌ای در جلسه علنی روز یک‌شنبه مجلس ارائه خواهد شد.

به گفته او، در صورتی که دولت از این پیشنهاد حمایت نکند، نمایندگان مجلس با ارائه طرحی دولت را موظف می‌کنند که دست به اقداماتی بزند.

آقای آصفری اما مشخص نکرده که چنین پیشنهادی از حمایت چند تن از نمایندگان مجلس برخوردار است.

پیش از این وزارت خارجه ایران قطعنامه «راهبرد» اتحادیه اروپا درباره تهران را «بی‌پایه و غیرقابل پذیرش» خوانده بود.

این قطعنامه را کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا تنظیم کرده است و در آن با اشاره به موارد نقض حقوق بشر در ایران از جمله، احکام زندان برای فعالان سیاسی، اتحادیه‌ای و حقوق بشر و گزارش‌هایی که بر وجود «شکنجه» در زندان‌های ایران دلالت دارد، از اتحادیه اروپا می‌خواهد با جمهوری اسلامی وارد گفت‌وگو شود.

تنظیم‌کنندگان این قطعنامه همچنین از اتحادیه اروپا خواسته‌اند که تا آخر سال جاری میلادی در ایران دفتر نمایندگی دایر کند و نیز تاکید کرده‌اند که تمام هیئت‌های نمایندگان اروپا که به ایران سفر می‌کنند باید با مخالفان سیاسی و فعالان جامعه مدنی دیدار کنند.

این قطعنامه تاکنون واکنش‌های شدیدی را در میان چهره‌های نزدیک به حکومت ایران به دنبال داشته است: از جمله محمدرضا نقدی، فرمانده سازمان شبه‌نظامی بسیج، گفته است که «اتحادیه اروپا غلط می‌کند در ایران دفتر بزند» و «اتحادیه اروپا بدتر از چهارپایان است».

حال نیز محمدحسن آصفری خبر از موضع‌گیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی علیه آن می‌دهد.

به گفته او، مجلس انتظار واکنش جدی وزارت امور خارجه ایران در این باره را دارد.

این موضع‌گیری در آستانه دور سوم مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در وین انجام می‌شود، مذاکراتی که روز سه‌شنبه، ۱۹ فروردین، آغاز خواهد شد و در جریان آن وزیر امور خارجه ایران با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت‌وگو خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG