لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

حمایت سه رهبر اروپایی از توافق اتمی در روزنامه آمریکایی


رهبران سه کشور بریتانیا و فرانسه و‌ آلمان روز پنج‌شنبه، ۱۹ شهریور، با ورود به بحث موافقان و مخالفان توافق اتمی در واشینگتن ابراز اطمینان کردند که این توافق بنیان و اساسی خواهد شد برای «حل دائمی» مناقشه هسته‌ای ایران.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل، ‌صدراعظم آلمان، و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، در سرمقاله‌ای که روز پنج‌شنبه در روزنامه واشینگتن پست چاپ شد تلاش کردند که کنگره آمریکا را به حمایت از این توافق ترغیب کنند.

ساعاتی بعد سنای آمریکا در عصر روز پنج‌شنبه و پس از ساعت‌ها بحث و سخنرانی سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه پیرامون توافق اتمی ایران، برای کفایت مذاکرات رای‌گیری کرد که رای لازم را نیاورد.

رای نیاوردن طرح جمهوری‌خواهان که عموما با باراک اوباما و توافق اتمی مخالف‌اند برای رئیس جمهور آمریکا پیروزی به شمار می‌رود. در صورتی که این رای‌گیری موفق می‌شد، مصوبه سنا باید برای آقای اوباما فرستاده می‌شد و او نیز، همچنان که گفته بود، آن را وتو می‌کرد.

باراک اوباما خود لحظاتی پس از رای نیاوردن طرح، از اقدام سناتورهای دموکرات و مستقل در حمایت از توافق اتمی ستایش کرد و آن را پیروزی برای دیپلماسی و امنیت آمریکا و جهان دانست.

وی در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد افزود: «من از این که بسیاری از سناتور‌ها این توافق را شایسته دانسته‌اند تحت تاثیر قرار گرفتم، و از حمایت قوی قانونگذاران و شهروندان خوشحالم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سه رهبر اروپایی نیز در مقاله مشترک خود ابراز اطمینان کرده‌اند که توافق اتمی میان جمهوری اسلامی و گروه ۵+۱ «بنیان و اساسی خواهد شد برای حل دائمی مناقشه بر سر برنامه اتمی ایران».

آنها در ادامه می‌گویند: «از همین روست که ما اکنون خواهان اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، هستیم.»

بر اساس توافق جامع اتمی که روز ۲۳ تیرماه گذشته در شهر وین رسما اعلام شد، جمهوری اسلامی پذیرفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نمایندگی از قدرت‌های جهانی فعالیت‌های اتمی‌اش را کنترل کند و در مقابل ایران از برخی از تحریم‌های اقتصادی و سیاسی رها شود.

XS
SM
MD
LG