لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

ده‌ها هزار نفر در مراسم یادبود کشتار اورلاندو شرکت کردند


دست‌کم ۵۰ هزار نفر برای شرکت در مراسمی برای یادبود قربانیان کشتار کلوب همجنس‌گرایان در اورلاندو، گرد آمده‌اند. شهردار شهر گفته است «ما مرعوب خشونت‌های نفرت‌بار قاتلان مجنون نخواهیم شد».

ده‌ها هزار نفر، ۳۰ خرداد ماه، در مرکز اورلاندو به یاد ۴۹ نفری که به دست عمر صدیق متین کشته شدند، شمع روشن کردند.

بادی دایر، شهردار شهر پیش از هر چیز از شرکت‌کنندگان در مراسم تشکر کرد و به خانواده قربانیان گفت که جامعه شهری اورلاندو از آنها حمایت خواهد کرد.

مرکز گردشگری اورلاندو می‌گوید ۵۰ هزار نفر در مراسم شرکت کرده‌اند.

مردمی که به دریاچه «یولا» رفته بودند، نام کشته‌شدگان را خوانده و به احترام آنها یک دقیقه سکوت کرده‌اند.

علاوه بر ۴۹ قربانی کشتار اورلاندو، ۵۳ نفر نیز زخمی شده‌اند. حمله به کلوب «پالس»، بدترین کشتار فردی با استفاده از اسلحه در آمریکا است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند متین به احتمال زیاد از طریق اینترنت تحت تاثیر افکار افراطی قرار گرفته است. هرچند او در عین حال فردی «خشن» و «دوشخصیتی» نیز توصیف شده‌است. همسر پیشین عمر صدیق متین گفته به دلیل خشونت‌هایش، پس از چند ماه از او گریخته‌است.

قبل از آغاز مراسم یادبود، مراسمی نیز در کلیسای قدیس لوک برگزار شده بود و مراسم سوگواری و خاکسپاری قربانیان نیز در طول هفته جریان داشته است.

پیش از این نیز باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به اورلاندو رفته بود. او بار دیگر با انتقاد از دسترسی آسان به اسلحه در آمریکا، گفته بود کشتاری که رخ داده «حمله‌ای به جامعه دگرباشان (ال‌جی‌بی‌تی)» بوده است اوباما خواستار پافشاری اجتماعی بر «ارزش‌های اساسی» در ایالات متحده شده است: «اگر زمانی می‌آمد که لازم بود همه ما بار دیگر، ارزش‌های بنیادین خود را بروز داده و بر آن‌ها تاکید کنیم، بر کرامت انسانی و این‌که هر کسی به حساب می‌آید، اکنون وقتش است».

تحقیقات در مورد کشتار اورلاندو هنوز ادامه دارد، اما مقام‌ها قرار است طی ساعت‌های پیش‌رو، بخشی محدود از مکالمه متین و پلیس را در زمان انجام حمله به کلوب «پالس» منتشر کنند.

XS
SM
MD
LG