لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۶

پخش فیلمی در مورد متهمان به همکاری با «داعش» در تلویزیون ایران


تصویری از فیلم پخش‌شده
تصویری از فیلم پخش‌شده

شبکه دو و شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران فیلمی را در مورد افرادی متهم به همکاری با «حکومت اسلامی» پخش کرده‌اند. در این فیلم گفته شده آنها قصد داشتند در «۵۰ نقطه تهران» حملاتی را ترتیب دهند. در عین حال اظهارات دو نفر از بازداشت‌شدگان نیز نشان داده شده است.

نام فیلم پخش‌شده در ۱۴ تیر ماه «عمق ناکامی» است.

این فیلم و اظهارات متهمان بازداشت‌شده، پس از گفته‌های اخیر مقام‌های رسمی ایران در مورد «خنثی‌سازی» عملیات گروه حکومت اسلامی در نقاط مختلف و نیز بازداشت افرادی در این زمینه، پخش شده‌است.

پیش از این محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران از بازداشت «۱۰ تروریست تکفیری وهابی» در تهران و سه استان مرزی و مرکزی ایران خبر داده و گفته بود: «آنها پنجاه هدف انفجاری را شناسایی کرده بودند». ⇨⇦ بیشتر بخوانید

شبیه این گفته‌ها در فیلم پخش‌شده در شبکه خبر نیز بیان شده‌است؛ به گفته افرادی که نشان داده شده‌اند، آنها برآورد کرده بودند که تلفات هر انفجار در تهران «حدود ۵۰ نفر باشد».

این افراد گفته‌اند برای «عملیات» خود «۶۰۰ هزار یورو دریافت کرده» و «برخی جلساتشان نیز در مقابل پارک دانشجو برگزار می‌شد».

آنها می‌گویند «داعش به ما دستور داد که خودروهایی با پلاک تهران و حومه برای انجام عملیات در تهران تهیه کنیم».

خبرگزاری تسنیم می‌گوید «سلسه عملیات» دستگیری متهمان به همکاری با «حکومت اسلامی» از ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ آغاز شده و « آخرین ضربه‌های اطلاعاتی در تاریخ ۳۱ خرداد بر این گروه وارد شده است». در همان زمان نیز خبر بازداشت ۱۰ نفر از آنها منتشر شده بود.

این گفته‌ها را نیز محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران قبلا گفته بود.

چهارشنبه گذشته فرهاد افشارنیا، رئیس کل دادگستری خوزستان، نیز از انجام «دو سه فقره عملیات» علیه «چند تیم خرابکاری که قصد داشتند از خوزستان وارد نقاط مرکزی کشور» شوند و کشته‌شدن برخی از اعضای آنها خبر داده بود.

در فیلم پخش‌شده گفته می‌شود «حملات» قرار بود به صورت «انتحاری، انفجار از راه دور، انفجار خودروهای بمب‌گذاری‌شده» در «مراکز پرتردد» انجام گیرد.

در فیلم شبکه خبر و شبکه دو گفته شده «گروه‌های تکفیری یک پایگاه جدید در ۲۰ کیلومتری سراوان در منطقه مرزی سیستان و بلوچستان ایجاد کرده‌اند.»

سراوان و سیستان و بلوچستان مناطقی هستند که بارها گزارش‌هایی در مورد درگیری‌هایی در آن منتشر شده‌است. برای نمونه طی دو سال گذشته، در دی ماه ۱۳۹۳ دو عضو سپاه و یک عضو بسیج در این منطقه کشته شدند. در بهمن ماه همان سال، یک مدیر مدرسه بر اثر تیراندازی در این شهرستان کشته شد که گفته شد «انگیزه‌های تروریستی نداشته است». همان زمان نماينده سراوان در مجلس گفته بود که «۲۰۰ کيلو مواد منفجره» متعلق به يک گروه مخالف جمهوری اسلامی در این شهر کشف شده است. یک ماه بعد وزارت کشور ایران گفت، تعدادی از اعضای گروه‌های به گفته او «ضد انقلاب و اشرار» در غرب و جنوب ایران از جمله سیستان‌و‌بلوچستان خود را «تسلیم» کرده‌اند. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در پایان خرداد ماه امسال از کشته شدن پنج نفر از اعضای جیش‌العدل و یک سرباز نیروی انتظامی، در درگیری در منطقه خاش خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG