لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

عزای عمومی در ایتالیا، در پی زلزله‌ای که جان حدود ۳۰۰ تن را گرفت


در پی وقوع زمین‌لرزه مرگباری در ایتالیا که تاکنون جان حدود ۳۰۰ نفر را گرفته است و اعلام یک روز عزای عمومی، روز شنبه، ششم شهریورماه، پرچم‌ها در این کشور به حال نیمه‌افراشته درآمد.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۶.۲ ریشتر در ساعات آغازین روز چهارشنبه، سوم شهریورماه، مناطق مرکزی ایتالیا را لرزاند. این زمین‌لرزه در «نورچیا» در منطقه «اومبریا» رخ داد.

از بامداد روز چهارشنبه که این زمین‌لرزه رخ داد تاکنون هر لحظه بر تعداد قربانیان این حادثه طبیعی افزوده شده و پس از حدود چهار روز به نزدیک به ۳۰۰ تن رسیده است.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه همزمان با آغاز یک روز عزای عمومی در این کشور تعداد قطعی قربانیان زلزله اخیر را ۲۸۴ تن اعلام کرد.

این در حالی است که به گفته مقامات محلی از میان مجروحان حادثه نیز عده‌ای در وضعیتی وخیم به سر می‌برند و هنوز این احتمال هست که بر تعداد قربانیان افزوده شود.

تعداد افراد مجروح و زخمی که تاکنون به بیمارستان منتقل شده‌اند حدود ۴۰۰ تن اعلام شده است.

در همین حال روز پنج‌شنبه خبرگزاری رویترز به نقل از شهردار شهر کوچک آماتریس که در مرکز زمین‌لرزه قرار داشت گفته بود که ساختمان یک هتل در این شهر به طور کامل تخریب شده، در حالی که در این هتل ۷۰ مسافر اقامت داشتند و تاکنون فقط هفت جسد از زیر آوار بیرون آورده شده است.

طبق این گزارش، راه‌ها و جاده‌های شماری از مناطق کوهستانی که در کانون این زمین‌لرزه قرار داشتند تخریب شده و ارتباط این مناطق با خارج قطع است.

بنا بر آماری که تاکنون اعلام شده است، دست‌کم هشت خارجی نیز در این زمین‌لرزه جان خود را از دست داده‌اند، از جمله سه بریتانیایی، دو رومانیایی و همین طور اتباع کشورهای کانادا، ال‌سالوادور و اسپانیا.

ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا، علاوه بر آن که در مناطق زلزله‌زده وضعیت اضطراری اعلام کرده فعلا ۵۰ میلیون یورو برای کمک‌های اضطراری به مردم منطقه بودجه اختصاص داده است.

اما آن طور که در گزارش‌ها آمده است، طبق پیش‌بینی‌ها و تخمین‌های اولیه عملیات پاک‌سازی و بازسازی مناطق زلزله‌زده بیش از یک میلیارد یورو هزینه خواهد داشت.

ایتالیا بین دو گسل فعال قرار دارد و به همین دلیل این کشور یکی از زلزله‌خیز‌ترین کشورها در اروپا است. در سال ۲۰۰۹ میلادی، زمین‌لرزه ۶.۳ ریشتری در منطقه آکیلا بیش از ۳۰۰ کشته برجای گذاشت.

XS
SM
MD
LG