لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

پنج ایرانی دارای تابعیت دوگانه هرکدام به ۱۰ سال زندان محکوم شدند


از راست: سیامک و باقر نمازی
از راست: سیامک و باقر نمازی

خبرگزاری قوه قضائیه ایران می‌گوید که محمدباقر و سیامک نمازی، شهروندان ایرانی – آمریکایی، از سوی دادگاه انقلاب هرکدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌اند. دادستان تهران نیز با تایید این گزارش، از صدور احکام ۱۰ سال زندان برای سه ایرانی دیگر با تابعیت دوگانه خبر داده است.

خبرگزاری میزان روز سه‌شنبه ۲۷ مهر به نقل از یک «منبع آگاه»، اتهام سیامک و باقرنمازی را همکاری با «دولت متخاصم آمریکا» اعلام کرده است.

حکم زندان این شهروندان یک روز پس از انتشار فیلمی از زمان بازداشت سیامک نمازی از سوی همین خبرگزاری اعلام می‌شود.

خبرگزاری میزان در گزارش روز سه‌شنبه خود حکم ده سال زندان نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا را نیز تایید کرده است.

در همین حال، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، از محکومیت سه نفر دیگر به نام‌های «فرهاد عبدصالح»، «کامران قادری» و «علیرضا امیدوار» به اتهام «جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا» خبر داد و گفت: «هر یک از این متهمان به ۱۰ سال حبس محکوم شدند».

به گزارش تسنیم، وی افزوده است: «در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و مالی پرونده‌های بسیار مهمی در دادسرای تهران مفتوح است که به لحاظ برخی ملاحظات، ذکر جزییات آن‌ها ممکن نیست».

سیامک نمازی مدیر پیشین ایرانی- آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، مهرماه پارسال و در جریان سفرش به ایران بازداشت شد.

چهار ماه بعد، پدر او، محمدباقر نمازی برای پیگیری وضعیت فرزندش به ایران سفر کرد، اما او نیز بازداشت و روانه زندان اوین شد.

حامیان پدر و پسر نمازی و وزارت امور خارجه آمریکا هنوز درباره این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

روز جمعه ۲۳ مهرماه، لونی علی، همسر محمد علی مشت‌زن مسلمان اسطوره‌ای آمریکا، با ارسال نامه‌ای برای علی خامنه‌ای رهبر ایران، ضمن اشاره به فعالیت‌های بشردوستانه باقر و سیامک نمازی، از وی خواسته بود تا با نشان دادن «رأفت اسلامی» در حق این «دو شهروند پاکدل» در ماه محرم، آن‌ها را به نزد خانواده‌شان بازگرداند.

وی افزوده بود: «شوهرم، محمد علی، ایران و مردم ایران را دوست داشت. نشان دادن رافت و بخشش در مورد این دو نفر احترام به میراث محمد علی خواهد بود».

تیرماه امسال نیز دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا با پیشنهاد قطعنامه‌ای به کنگره خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط باقر و سیامک نمازی شدند و از دولت آمریکا خواستند از هیچ اقدامی در این زمینه فروگذار نکند.

باقر نمازی ۸۰ ساله است و به گفته خانواده‌اش ناراحتی قلبی دارد و نیاز است که تحت مراقبت‌های پزشکی باشد.

در همین زمینه، صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، که آقای نمازی سابقه همکاری با آن را دارد، شهریور امسال اعلام کرد که همکاران پیشین باقر نمازی در این نهاد، نسبت به وضعیت سلامت او عمیقاً ابراز نگرانی می‌کنند و این نگرانی‌ها با توجه به گذشت شش ماه از زمان بازداشت وی افزایش یافته است.

ایران دی ماه پارسال پذیرفت که چهار شهروند ایرانی- آمریکایی را آزاد کند و واشینگتن نیز در مقابل، ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد که می‌گوید ناشی از فسخ یک قرارداد نظامی در زمان شاه بوده است همراه با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سود به جمهوری اسلامی پرداخت کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از تحلیلگران و خانواده‌های بازداشت شدگان نوشته است که صدور احکام جدید برای ایرانی‌های با تابعیت دوگانه این احتمال را قوت بخشیده که تهران به دنبال یک معامله جدید با آمریکا است.

تهران سه هفته پیش هما هودفر، استاد ایرانی – کانادایی را همزمان با مذاکرات بازگشایی سفارت کانادا در تهران آزاد کرد.

XS
SM
MD
LG