لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

احمد شهید خواستار آزادی سه ایرانی دارای تابعیت دوگانه از زندان‌های ایران شد


احمد شهید از آزادی هما هودفر، استاد ایرانی- کانادایی که خرداد امسال بازداشت شده بود استقبال کرده است.
احمد شهید از آزادی هما هودفر، استاد ایرانی- کانادایی که خرداد امسال بازداشت شده بود استقبال کرده است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران روز جمعه ۱۶ مهر خواستار آزادی فوری سه ایرانی دارای تابعیت دوگانه به دلیل نگرانی از وضعیت سلامتی آن‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، احمد شهید در بیانیه خود بویژه بازداشت نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند ایرانی- بریتانیایی را برجسته کرد که اردیبهشت ماه همراه با دختر دو ساله‌اش بازداشت و در مردادماه از سوی قاضی صلواتی محاکمه شد.

آن‌گونه که خانواده خانم زاغری روز ۱۹ شهریور اعلام کردند، یک شعبه دادگاه انقلاب این تبعه ایرانی- بریتانیایی را به اتهام‌های نامعلوم به پنج سال زندان محکوم کرده است.

احمد شهید روز جمعه گفت: «محکوم کردن افراد بر اساس اتهام‌هایی که از متهمان و وکلای مدافع آنها مخفی نگه داشته شده است، مسخره کردن عدالت است».

وی با اشاره به مورد نازنین زاغری تصریح کرد که وضعیت سلامتی او از زمان بازداشتش «رو به وخامت» گذاشته است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که این تبعه ایرانی- بریتانیایی را بازداشت کرده، وی را به تلاش برای ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی متهم کرده است.

خانم زاغری برای بنیاد تامسون رویترز کار می‌کرد که موسسه‌ای خیریه و مستقل از خبرگزاری رویترز است. این بنیاد و شوهر خانم زاغری اتهام‌های سپاه علیه او را رد کرده‌اند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران همچنین به زندانی شدن دو ایرانی کهنسال از سوی جمهوری اسلامی اعتراض کرده و گفت که آنها به مراقبت‌های درمانی نیاز دارند و باید آزاد شوند.

باقر نمازی ۸۰ ساله که تابعیت آمریکایی نیز دارد از بهمن‌ماه پارسال به اتهام‌های نامشخص در بازداشت به سر می‌برد و به وکیل دسترسی ندارد.

کمال فروغی ۷۷ ساله که همزمان تابعیت بریتانیایی دارد نیز اردیبهشت سال ۱۳۹۰ بازداشت و به اتهام جاسوسی و در اختیار داشتن نوشیدنی‌های الکلی به هشت سال زندان محکوم شده است.

عفو بین‌الملل روز ۲۳ شهریورماه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت سلامت کمال فروغی هشدار داد و گفت که وی باید فورا جراحی شود.

احمد شهید در بیانیه خود از آزادی هما هودفر، استاد ایرانی- کانادایی که خرداد امسال بازداشت شده بود استقبال کرد. خانم هودفر یک هفته پس از مذاکرات ایران و کانادا برای از سرگیری روابط‌شان که در سال ۲۰۱۲ قطع شده بود، از زندان آزاد شد.

ایران می‌گوید که تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و مانع دیدار اعضای سفارتخانه‌های غربی با افراد بازداشتی دارای تابعیت دوگانه می‌شود.

XS
SM
MD
LG