لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

محمود صادقی برای دفاع به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می رود


وکیل مدافع محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، روز دوم دی گفت: اعلام نظر رسمی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به بعد از برگزاری جلسه این هیئت و شنیدن دفاعیات آقای صادقی در آن جلسه، موکول شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسن صادقی، برادر و وکیل محمود صادقی، با اشاره به گفت و گو با محسن پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس و رئیس هیئت نظارت بر فتار نمایندگان، افزود: قرار شده هیئت، جلسه ای را تشکیل دهد و دفاعیات آقای صادقی را نیز بشنود و بعد از آن رسما اعلام نظر کند.

در حالی وکیل محمود صادقی از توافق برگزار شدن جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و استماع دفاعیات موکلش خبر داده است که پیش از این برخی از خبرگزاری های ایران در گفت‌ و گو با شماری از نمایندگان عضو این هیئت، از ارجاع پرونده اتهامات این نماینده مجلس به دادسرا خبر داده‌ بودند.

منوچهر جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، چند روز پیش اعلام کرده بود که ۱۴ مورد از ۱۶ مورد اتهامی محمود صادقی بر اساس تشخیص این هیئت در «شأن نمایندگی» نبوده و «خارج» از وظایف نمایندگی است.

محسن صادقی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح اتهامات منتسب به موکلش توضیح داد که هشت مورد از این اتهامات یک موضوع دارد و مربوط به هشت تن از دانشجویان بورسیه است که در تیرماه سال جاری موضوع شکایت شان به صورت تلفنی به این نماینده مجلس ابلاغ شد.

وکیل این نماینده مجلس در عین حال تاکید کرد که «عنوان اتهامی» موکلش در پرونده شکایت این دانشجویان را نمی داند.

به گفته وکیل محمود صادقی، این نماینده مجلس «یک بار شخصا در دادسرا حاضر شد و توضیحات شفاهی را به بازپرس سابق شعبه چهار دادسرای فرهنگ و رسانه ارائه داد.»

وکیل آقای صادقی اشاره کرد که بازپرس، توضیحات موکلش را «قانع کننده» توصیف کرده و از او خواسته بود تا این توضیحات را «مکتوب» کند، اما محمود صادقی این درخواست را نپذیرفته و خواستار آن شده بود تا «تشریفات قانونی رعایت شود» و این «رویه نادرست اصلاح شود.»

محسن صادقی، اتهام دیگر موکلش را به شکایت جواد ساداتی‌نژاد، نماینده کاشان در مجلس، مربوط دانست که به گفته وی، «به نوعی مربوط به همان موضوع بورسیه‌هاست.»

محمود صادقی پیش از این در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که وزارت علوم در دولت پیشین مراتب قانونی، اعطای بورسیه به دانشجویان را رعایت نکرده و «برخلاف قانون و مقررات موضوعه و در واقع توام با تبعیض و نابرابری اقدام به جذب چند هزار دانشجوی بورسیه کرده است.»

وکیل مدافع محمد صادقی در بخشی از مصاحبه اش با ایسنا گفت: «آن طور که او از رسانه‌ها مطلع شده است، شکایت‌های دیگری که البته هنوز رسما به موکلم هم ابلاغ نشده ظاهرا مربوط به نطقی است که وی در مجلس راجع به حساب‌های قوه قضاییه و مراسم روز دانشجو داشته ‌است.»

محمود صادقی٬ نماینده تهران در مجلس، برای نخستین بار موضوع حساب‌های ويژه در قوه قضائیه را در صحن علنی مجلس مطرح کرد و خواستار پاسخگویی رئیس قوه قضائیه در این زمینه شد.

به دنبال حضور شبانه ماموران دادستانی در مقابل منزل وی برای بازداشتش و مخالفت گسترده از سوی علی لاریجانی٬ رئیس، و علی مطهری٬ نایب رئیس مجلس و شماری دیگری از نمایندگان قوه مقننه٬ آنها خواستار رسیدگی به شکایت از وی در مجلس و از سوی هیئت نظارت بر نمایندگان شدند.

آقای صادقی نیز اندکی بعد سخنان خود در دانشگاه شیراز علیه آیت الله صادق آملی لاریجانی را «نسبتا تند» خواند و از او عذرخواهی کرد.

با این حال٬ عباس جعفری دولت‌آبادی٬ دادستان تهران٬ روز ۲۳ آذر اعلام کرد قوه قضائیه در رابطه با برخی اظهارات اخیر محمود صادقی اعلام جرم کرده است.

به گفته آقای دولت ‌آبادی٬ محمود صادقی با ۱۵ اتهام روبرو است که شامل هشت شاکی خصوصی و هفت فقره اعلام جرم عمومی است.

XS
SM
MD
LG