لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۶

بازداشت دوباره هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و مشاور سابق مهدی کروبی


خانواده هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، به رادیوفردا خبر دادند که وی روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفندماه، بار دیگر در شهر مشهد بازداشت و به بند ۲۰٩ زندان اوین در تهران منتقل شده است.

خانواده هنگامه شهیدی روز شنبه، ۲۱ اسفند، در گفت‌وگو با رادیوفردا اعلام کردند که وی در تماس کوتاه تلفنی با خانواده از بازداشت خود در شامگاه پنج‌شنبه در شهر مشهد و انتقال به تهران «با یک پرواز امنیتی» خبر داده است.

این روزنامه‌نگار برای شرکت در مراسم ختم مادربزرگ خود در مشهد به سر می‌برد.

در شبکه‌های مجازی از جمله توئیتر خانم شهیدی، دست‌خطی از آخرین نوشته وی پیش از بازداشت منتشر شده است.

خانم شهیدی در نوشته خود بدون اشاره به جزئیات خبر داده است که از «برخی رسانه ها و افراد نزدیک به دولت هشدارهایی» مبنی بر احتمال بازداشت خود دریافت کرده است.

وی همچنین می‌گوید که در صورت بازداشت، در اعتراض به «رویه غیرقانونی محدود کردن روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی» در ایران از همان لحظه اول اعتصاب غذا خواهد کرد.

هنگامه شهیدی که از مشاوران مهدی کروبی در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود، در اوایل تیرماه همان سال و در پی دستگیری‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شد.

بر اساس گزارش‌ها، وی به شش سال زندان محکوم شده بود، اما پس از سپری کردن حدود یک سال از حبس خود آزاد شد.

این روزنامه‌نگار سابقه بیماری قلبی نیز دارد و همین در پی بازداشت دوباره باعث نگرانی خانواده او شده است.

سامان صفرزایی آزاد شد

در همین حال روز شنبه، ۲۱ اسفند، سامان صفرزایی، روزنامه‌نگاری که به دو سال زندان محکوم شده بود، پس از گذشت ۱۶ ماه از دوره حبسش آزاد شد.

این روزنامه‌نگار در ۱۱ آبان ۹۴ به همراه آفرین چیت‌ساز، احسان مازندرانیو عیسی سحرخیز دستگیر شده بود.

در آن زمان اطلاعات سپاه پاسداران این روزنامه‌نگاران را متهم کرد که «اعضای یک شبکه نفوذی دولت‌های غربی» هستند، اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، و علی مطهری، نماینده تهران، این نظر را تأیید کردند که هدف از این بازداشت‌ها «تسویه‌حساب سیاسی» بوده است.

احسان مازندرانی نیز در دادگاه نهایی به دو سال زندان محکوم شد، اما روز شنبه، ۲۳ بهمن، پس از تحمل حدود ۱۴ ماه از زندان آزاد شد.

عیسی سحرخیز که همچنان زندانی است، اخیرا به اتهام «نشر اکاذیب» علیه رهبر جمهوری اسلامی در دادگاه اولیه به شش ماه دیگر حبس محکوم شده و این حکم در حال بررسی در دادگاه تجدید نظر است.

حکم زندان جدید برای آقای سحرخیز در حالی صادر شده است که وی پیش از این به ۲۱ ماه زندان محکوم شده بود و باید اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ از زندان آزاد شود.

آفرین چیت‌ساز نیز در دادگاه بدوی به ده سال زندان محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به دو سال کاهش یافت.

خانم چیت‌ساز در تیرماه سال جاری به دلیل ساییدگی زانو و برای عمل جراحی به مرخصی آمد، اما وب‌سایت کلمه در مهرماه خبر داد که او بعد از عمل زانو «با فشار بخش امنیتی سپاه پاسداران» به زندان اوین بازگشته است.

XS
SM
MD
LG