لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱؛ خیز بلند برای خودروهای برقی


نمای هوایی از یک انبار خودرو از جمله تسلا در تایوان
نمای هوایی از یک انبار خودرو از جمله تسلا در تایوان

سال ۲۰۲۱ در عرصه خودروسازی را می‌توان سال خیز بلند خودروسازان برای خودروهای برقی نامید.

برقی کردن خودروهای آلمانی

در سال ۲۰۲۱ شرکت‌های آلمانی رقابت سختی را برای برقی کردن خودروهای خود آغاز کردند.

شرکت مرسدس‌بنز در سال ۲۰۲۱ محصول کاملاً لوکس خود با نام ئی‌کیواس (EQS) را معرفی کرد. این محصول دقیقاً برای به چالش کشیدن محصولات گران‌قیمت تسلا ساخته شده است.

این خودرو دارای شعاع حرکتی ۷۷۰ کیلومتر است که برای یک خودرو برقی مناسب است و باتری‌ها هم با سیستم شارژ سریع در نیم ساعت به میزان هشتاد درصد پر می‌شوند.

داشبورد تمام‌دیجیتال و فناوری خودران از دیگر ويژگی‌های این خودروست. این خودرو می‌تواند در چهار ثانیه از حالت سکون به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت برسد.

فضای داخلی مرسد‌س‌بنز ئی‌کیواس هنگام نخستین معرفی
فضای داخلی مرسد‌س‌بنز ئی‌کیواس هنگام نخستین معرفی

اتومبیل لوکس برقی مرسدس‌بنز با دو نوع موتور روانه بازار می‌شود. نسخهٔ پایهٔ آن ۳۲۹ اسب‌ بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و مدل قوی‌تر هم می‌تواند ۵۱۶ اسب ‌بخار و ۸۲۸ نیوتن‌متر را به چرخ‌ها انتقال دهد.

حتی ارزان‌ترین محصولات برقی در شرکت های آلمانی هم نسبت به خودروهای بنزینی قیمت بالاتری دارند. همین موضوع، با وجود خواست شرکت‌های آلمانی برای توسعه این محصولات، یک چالش بزرگ خواهد بود.

در کنار مرسدس‌بنز، آئودی و ب‌ام‌و و فولکس‌واگن هم محصولات برقی شرکت خود را معرفی کردند و حتی شرکت آئودی اعلام کرد دیگر موتورهای درون‌سوز را توسعه نخواهد داد.

شرکت مرسدس‌بنز در نمایشگاه مونیخ خودرو ئی‌کیوئی را معرفی کرد. EQE در اصل کلاس E برقی است. این خودرو قصد به چالش کشیدن محصولات تسلا را دارد و با پیمایش ششصد کیلومتر و لوکس بودن و کیفیت بهتر می‌تواند محصولات تسلا را با کاهش فروش مواجه کند. این خودرو در مدت نیم ساعت به هشتاد درصد شارژ کامل به‌وسیله شارژ سریع می‌رسد.

شرکت ب‌ام‌و آلمان در این سال نسخۀ برقی شاسی‌بلند خود با نام iX5 را معرفی کرده است.

تویوتا پیشتاز برقی کردن خودروها می‌شود

در پایان سال ۲۰۲۱ تویوتا با خبری جهان خودرو را شوکه کرد. شرکت تویوتا در اقدامی بی‌نظیر در جهان خودرو، هم‌زمان ۱۵ خودرو جدید خود معرفی کرد. این کار از آن جهت اهمیت بیشتر دارد که تمامی این خودروها برقی هستند.

شرکت تویوتا در سال‌های گذشته بسیار محافظه‌کارانه به عرصه خودروهای برقی وارد شده بود و شرکت‌های ژاپنی هم به پیروی از تویوتا چندان در توسعه خودروهای برقی جدی نبودند، اما معرفی ۱۵ خودرو برقی ادامۀ داستان صنعت خودرو جهان را دچار یک تحول اساسی خواهد کرد.

این ۱۵ خودرو برقی تویوتا در کلاس‌های متفاوت هستند، ضمن آن‌که این شرکت قرار است تا سال ۲۰۳۰ بیش از سی مدل خودرو برقی معرفی کند و تولید خودروهای برقی را سالانه به بیش از ۳.۵ میلیون دستگاه برساند.

شرکت نیسان نیز در ژاپن در کنار شریک خود، رنو، در حال توسعه پلت‌فرم‌های برقی است. این شرکت چندین محصول برقی از جمله نیسان آریا و مگان برقی را روی پلت‌فرم جدید برقی این شرکت معرفی کرده است.

شرکت هوندا هم به‌تازگی سه خودرو مفهومی را روی یک پلت‌فرم الکتریکی معرفی کرده است.

شرکت هیوندایی نیز، که رقیب مستقیم تویوتا و هوندا در بازار جهانی محسوب می‌شود، اعلام کرد تولید خودروهای بنزینی را در بسیاری از بازارها کنار خواهد گذاشت.

فلوریان بونگنر، ‌سخنگوی هیوندایی، در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا گفت: «از سال ۲۰۳۵ تمام خودروهای این شرکت در بازار اروپا برقی خواهند شد.»

شرکت هیوندایی به‌تازگی خودرو برقی آیونیک پنج را معرفی کرده که توانسته به جمع فینالیست‌های خودرو برتر سال اروپا برسد.

سخنگوی هیوندایی درباره این خودرو چنین توضیح داد: «خودرو جدید آیونیک پنج از خودروهای برقی موردنظر ما برای سال جاری در بازار اروپاست. این خودرو کاملاً برقی است. پس از آن، مدل‌های شش و هفت این خودرو ساخته خواهد شد.»

گذشته از برقی شدن خودروها در سال ۲۰۲۱، موضوع خودروهای خودران هم داغ بود و مرسدس‌بنز توانست اولین مجوز برای تردد خودروهای بدون راننده را در برخی مسیرها در آلمان دریافت کند.

شرکت‌های دیگر مانند هیوندایی هم مدل‌های خودران سطح سه یا چهار را در این سال معرفی کردند.

بزرگ‌ترین مشکل خودروسازان در سال ۲۰۲۱ مسئله کمبود پردازنده به تعداد کافی بود که سبب شد تولید خودرو به‌شدت در جهان کاهش پیدا کند و در بسیاری از بازارها از جمله اروپا قیمت خودرو افزایش پیدا کند.

XS
SM
MD
LG