لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

اولین خودرو برقی ایرانی؛ با قیمت گزاف، در آستانه شماره‌گذاری


خودرو برقی ایرانی یوز
خودرو برقی ایرانی یوز

خودرو یوز، که یک کپی از خودرو برقی رنو توئیزی است، سرانجام اجازه یافت شماره شود و با شماره شدن آن اولین خودرو برقی ساخت ایران خواهد بود که وارد خیابان‌ها خواهد شد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، ضمن اعلام این خبر گفته است که «خودرو برقی ایرانی که به‌تازگی پلاک‌گذاری شده، پنج سال زمان برد تا استانداردهای آن اخذ شود در حالی که خودروهای خارجی به‌راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند».

این خودرو کوچک برقی شهری در سال ۱۳۹۴ توسط دانشجویان دانشگاه آزاد باراجین قزوین ساخته شد و «یوز» نام گرفت. این دانشجویان یک شرکت دانش‌بنیان تحت عنوان «پاراکس موتورز» تأسیس کردند و پس از پنج سال استانداردها و مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری را کسب کردند.

رنو توئیزی، خودرویی که یوز از آن کپی شده است، در یک مدل نیاز به گواهینامه ندارد. پاراکس موتورز درباره نیاز رانندگی با این چهارچرخ به گواهینامه اعلام کرده که «نوعی که نیاز به گواهینامه ندارد، توئیزی ۴۵ است که حداکثر سرعت آن محدود است. راندن توئیزی ۸۰ به گواهینامه نیاز دارد».

بنا بر اعلام این شرکت، «یوز محصول ایران نیز به گواهینامه احتیاج دارد. پلیس راهور در حال به‌روزرسانی دسته‌بندی گواهینامه‌هاست و جهت تصویب به هیئت دولت ارسال شده و دسته‌بندی کنونی احتمالاً مشابه دسته‌بندی در اتحادیه اروپا خواهد شد.»

سرعت این خودرو بالای ۵۰ کیلومتر در ساعت است و به همین دلیل نیاز به گواهینامه دارد.

بر اساس مصوبه دولت در سال ۱۳۹۵، موتورسیکلت از وسیله‌ای دو یا سه‌چرخ به چهارچرخ متحرک ارتقا یافته و چهارچرخ موتور الکتریکی هم در رده موتورسیکلت قرار گرفته است، به‌شرط آن‌که وزن آن بیشتر از ۵۵۰ کیلوگرم و توان آن بیش از ۱۵ کیلو وات نباشد.

مسئولان شرکت سازنده می‌گویند خودرو یوز نسخه محدود بر پایۀ پلتفرم متن‌باز رنو توئیزی ساخته شده است.

نمونه‌ای از تازه‌ترین نسخۀ توئیزی شرکت فرانسوی رنو در یک نمایشگاه بین‌المللی در سال ۲۰۱۹
نمونه‌ای از تازه‌ترین نسخۀ توئیزی شرکت فرانسوی رنو در یک نمایشگاه بین‌المللی در سال ۲۰۱۹

رنو در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت خودرو برقی کوچکی برای شهر طراحی کند که بین موتورسیکلت و خودرو باشد. در نهایت این ایده به تولید خودرو رنو توئیزی ختم شد که قدرت موتور ۱۷ اسب‌بخاری دارد و می‌تواند با یک بار شارژ ۹۰ کیلومتر را طی کند.

مشخصات فنی یوز، که مشابه خودرو رنو فرانسه طراحی شده، چیست؟

یوز مجهز به یک موتور برقی در محور عقب است که توانایی تولید ۲۰ اسب‌بخار قدرت یا ۱۵ کیلو وات را داراست. این خودرو با هر بار شارژ توانایی پیمایش مسیر صد کیلومتری دارد اما درسفرهای درون‌شهری در جایی مانند تهران می‌تواند روزانه شصت کیلومتر مسیر را طی کند.

این موتور چهارچرخ دونفره است با وزن ۴۸۰ کیلوگرم و می‌تواند تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم بار را تحمل می‌کند. یوز ایرانی حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد.

طول این خودرو ۲‌.۳۲ متر و برابر با عرض خودروهای معمول است و عرض آن ۱.۱۹ متر و ارتفاع آن ۱.۴۶ متر است. این ابعاد سبب می‌شود خودرو جای پارک کمی نیاز داشته باشد و برای تردد در شهرهای شلوغی مانند تهران مناسب باشد.

خودرو برقی یوز
خودرو برقی یوز

اما نکته‌ای که استفاده از این خودرو را با ابهام روبه‌رو کرده، قیمت بالای آن است. این خودرو بر اساس اعلام برخی رسانه‌ها در ایران حدود ششصد میلیون تومان قیمت دارد. این قیمت بسیار بالاست و به‌عقیدۀ کارشناسان، برای موفقیت چنین خودرویی باید قیمتی زیر صد میلیون تومان داشته باشد.

اما ظاهراً قطعات وارداتی گران‌قیمت مانند باتری قیمت این خودرو را بالا برده است. باتری لیتیوم‌یونی این خودرو با ظرفیت ۷.۷ کیلووات ساعت، تولید شرکت kokam کره جنوبی است.

اساساً قیمت بالا از مشکلات خودروهای برقی در ایران است. تا کنون دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هم مدل‌هایی برقی را معرفی کرده‌اند که از قطعات چینی در آن‌ها استفاده شده است.

ساینا و رانا برقی از جمله این خودروها هستند که با وجود آن‌که در ردۀ خودروهای اقتصادی هستند، قیمت آن‌ها بسیار بالاتر از نسخه‌های بنزینی است و حتی برای اقشار متوسط ایران هم قابل‌خرید نیست.

خودروهای برقی‌ای که خودروسازان ایران معرفی کرده‌اند تا کنون به جز یوز مجوز شماره گذاری نگرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG