لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۳

خودروهای برقی در ایران؛ شاید وقتی دیگر


نمایی از خودروی رانا که در شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور ایران خودرو طراحی شده است.
نمایی از خودروی رانا که در شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور ایران خودرو طراحی شده است.

در ایران تا کنون چندین خودرو برقی معرفی شده، اما هنوز هیچ خودرو برقی به تولید انبوه نرسیده است.

پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده تولید خودروهای برقی در جهان افزایش چشمگیری داشته باشد و به تدریج تا سال ۲۰۴۰ تولید خودروهایی با موتورهای درون‌سوز در جهان متوقف یا بسیار کم شود. این در حالی است که نه تنها زیرساخت‌های لازم برای خودروهای برقی در ایران وجود ندارد، بلکه هیچ خودروی برقی هم به تولید انبوه نرسیده است.

به تازگی ایران خودرو، خودروی برقی تارا را معرفی کرده که دقیقاً همان خودروی بنزینی است اما قوای محرکه آن از بنزینی به برقی تغییر پیدا کرده است. البته مشخص نیست قوای محرکه و باتری‌های این خودرو از کجا تأمین شده و همچنین مشخص نیست این خودرو آیا تولید خواهد شد یا صرفاً یک خودروی نمایشی است.

ساینا برقی

یکی از اولین خودروهای برقی در ایران را چند سال قبل سایپا معرفی کرد.

ساینا برقی در زمستان ۱۳۹۶ معرفی شد زمانی که پراید ۲۰ و ساینا ۳۰ میلیون تومان قیمت داشتند، قیمت ساینا برقی ۷۰ میلیون تومان اعلام شد.

ساینا برقی دارای یک موتور ۷۰ کیلوواتی (۹۴ اسب‌بخاری) است.نمونه‌ بنزینی این خودرو به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸۷ اسب‌بخاری مجهز است.

شرکت صبا باتری به عنوان سازنده‌ باتری این محصول برقی ایرانی معرفی شده است. باتری ساینا می‌تواند با یک بار شارژ ۲۰۰کیلومتر را طی کند. طبق اطلاعات منتشر شده، ۸۰ درصد شارژ ساینا با شارژ سریع حدود ۴۰ دقیقه و شارژ کامل با برق خانگی ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه زمان می‌برد.

این خودرو مجهز به گیربکس دو سرعته است که تنها یک دنده برای حرکت به سمت جلو و یک دنده برای حرکت به سمت عقب دارد. ساینا برقی هیچگاه تولید نشد و مشخص نشد که برای موتور الکتریکی از چه تکنولوژی و از محصول چه شرکتی استفاده شده است.

رانا برقی

رانا برقی دیگر خودروی معرفی شده برقی ایرانی است که توسط شرکت ایران‌خودرو معرفی شد. موتور الکتریکی و همچنین بسیاری از بخش های الکتریکی این خودرو از چین تامین شده بود.

این خودرو فقط از یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۲۲ اسب بخار بهره می‌برد. پیشرانه توانایی تولید ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را از اولین لحظه حرکت دارد. از نظر ظاهری، طراحی داخلی، شاسی و بدنه هیچ تفاوتی با رانا بنزینی ندارد.

در صندوق عقب پک باتری‌های لیتیوم یونی آن با ظرفیت ۳۰ کیلو وات ساعت قرار گرفته است. با این پک باتری، این خودرو می‌تواند در هر بار شارژ ۲۲۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

این خودرو هم هیچگاه تولید نشد و در حد یک نمونه آزمایشی باقی ماند.

خودروی برقی چینی با نشان ایرانی

شرکت کارمانیا گفته است در سال جاری یک خودرو برقی چینی را وارد بازار ایران می کند. این خودرو سودا SA01 است که در ایران کارمانیا eK1 نامیده شده است.

یک خودروی برقی بی‌کیفیت چینی که شرکت سازنده آن با نام سودا عمر چندانی ندارد. این خودرو برقی ۱۰۷ اسب بخار قدرت دارد.

این خودرو در آلمان تست تصادف شده و از نظر ایمنی رد شده است. این خودرو با گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متری سامانه کنترل پایداری ESP ندارد.

تارا برقی

شرکت ایران‌خودرو به تازگی محصول برقی تارا را معرفی کرده است. تارا جدیدترین محصول ایران خودرو است که روی پلت‌فرم پژو ۳۰۱ توسعه یافته است. این پلت‌فرم اساساً برای خودرو برقی توسعه نیافته است و به نظر می‌رسد پک باتری و موتور الکتریکی به جای قوای محرکه بنزینی در آن قرار گرفته است.

مشخص نیست قوای محرکه این خودرو چگونه تأمین شده، ولی مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرده که برای تولید قطعات خودرو برقی در ایران نیاز به یک برنامه‌ریزی جدید است و باید ظرفیت تولید قطعات خودرو برقی در ایران ایجاد شود.

این خودرو توسط جتکو زیر مجموعه ایران‌خودرو معرفی شده است. جتکو قرار است خودروهای برقی ایران‌خودرو را توسعه دهد اما مشخص نیست تارا برقی تنها یک نمونه است یا واقعاً تولید انبوه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG